گروه بورس فلزات- با مصوبه مهرماه شورای بورس مبنی بر تاسیس شرکت سهامی بورس کالا، سهام این شرکت با ترکیب ۴۰ درصد نهادهای مالی، ده درصد کارگزاران فعال در بورس فلزات و کشاورزی و ۲۰ درصد اصناف و فعالان در این دو بخش و ۳۰ درصد عموم مردم عرضه شد که پایان مهلت پرداخت وجه سهام و قطعیت ترکیب سهام شرکت بورس کالا , موجب شده تا بسیاری از سهامداران هیات موسس نسبت به این موضوع رضایت یا نارضایتی خود را اعلام کنند. در واقع آن دسته از سهامداران که جزو بخش خصوصی هستند این تقسیم‌بندی را ناعادلانه توصیف کرده و دسته دیگر که زیر‌مجموعه بخش دولتی بودند نسبت به ترکیب سهام‌بندی ابراز رضایت کنند. متن زیر مشروح گفت‌وگو با برخی اعضای هیات موسس شرکت بورس کالا و کارشناسان بازار سرمایه است که می‌خوانید:

بهتر بود ۵۰ درصد سهام به عموم تعلق می‌گرفت

دکتر غلامرضا اسلامی بیدگل، کارشناس بازار سرمایه در خصوص ترکیب سهام شرکت بورس کالا گفت: اگر ۵۰ درصد این سهام به عامه مردم تعلق می‌گرفت بسیار عادلانه‌تر بود گر چه به نظر من ادغام بورس کالای کشاورزی و بورس فلزات در قالب شرکت سهامی بورس کالا کار اشتباهی بود.

وی ادامه داد: بورس کالای کشاورزی وبورس فلزات، هر یک فعالیت متفاوتی دارند که اصلا بهم ارتباطی ندارد، اگر نگران رشد و پویایی آنها بودیم بهتر بود با یک مدیریت صحیح به وضعیت آنها رسیدگی می‌شد نه اینکه کلا ساختار آنها را که نوپا هم بودند بهم زد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: سهام شرکت بورس کالا این‌قدر خرد شده که برای شرکت‌هایی که عضو هیات موسس هستند بی‌ارزش است و کار‌آمدی لازم را ندارد بنابراین بهتر این بود که عمده سهام به عامه مردم تعلق می‌گرفت. وی ادامه داد: سپردن عمده سهم به مردم همچنین در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بود که متاسفانه در ترکیب سهام شرکت بورس کالا به آن توجهی نشده است.

عدم توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی در ترکیب اعضای شرکت بورس کالا

همچنین محمد‌آزاد، رییس هیات مدیره اتحادیه فروشندگان آهن‌آلات در تهران در خصوص ترکیب سهام شرکت سهامی بورس کالا گفت: متاسفانه ۹۵ درصد از اعضا هیات موسسان جزو بخش دولتی و ارگان‌های تحت پوشش دولت هستند و کمتر از ۵ درصد در دست بخش خصوصی است.

وی افزود: همین موضوع سبب شده تا ترکیب سهام شرکت سهامی بورس کالا هم بیشتر گرایش دولتی داشته باشد تا بخش خصوصی و این موضوع پاسخگوی اهداف از پیش تعیین شده نیست.

آزاد ادامه داد: هدف از تشکیل شرکت سهامی بورس کالا واگذاری سهام به مردم بود اما در حال حاضر ساختار بورس همچنان با تکیه به نیروی دولت باقی مانده و آن تغییراتی را که خواستار بودیم در ساختار جدید شاهد نیستیم.

وی اظهار داشت: همانطور که می‌دانید در اصل۴۴ قانون اساسی تاکید شده تا نگاه بیشتری به بخش خصوصی شود و در واقع فرصت عمل بیشتری به این بخش داده شود که متاسفانه شرکت سهامی‌بورس کالا جوابگوی این خواسته نیست.

تقویت بخش دولتی در ترکیب بورس کالا

از سوی دیگر محمد‌حسین دیده‌ور، عضو هیات مدیره سازمان بورس فلزات و مدیر‌عامل کارگزاری فولاد مبنا در خصوص ترکیب سهام‌بندی شرکت سهام بورس کالا گفت: ترکیب سهام در شرکت سهامی بورس کالا به صورتی است که به بخش خصوصی کمترین توجه صورت گرفته و بخش دولتی تقویت شده است.

وی ادامه داد: اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در ترکیب سهام شرکت سهامی بورس کالا در نظر گرفته نشده و فعالان بخش خصوصی حتی اگر در گذشته حضور مستمری داشتند از ترکیب سهام شرکت بورس کالا کمترین سهم را می‌برند.

رعایت عدالت در ترکیب سهام شرکت

بورس کالا

فرزاد هیبتی، عضو هیات مدیره سازمان کارگزاران بورس فلزات در رابطه با ترکیب سهم شرکت بورس کالا به خبرنگار ما گفت: ترکیب سهام‌بندی شرکت سهام بورس کالا بسیار عادلانه صورت گرفته است.

وی افزود: ترکیب سهام‌بندی شرکت سهامی ‌بورس کالا بر اساس حجم مبادلاتی بوده که طی مدت زمان تاسیس و فعالیت بورس کالای کشاورزی و فلزات انجام گرفته است.

وی ادامه داد: بنابراین به فعالانی که این مدت فعالیت و حضور پررنگتری داشتند سهم بیشتری تخصیص یافته و به فعالانی که تا به حال حضور کمرنگ‌تری داشتند سهم کمتری اختصاص یافته است.

فعالیت آینده شرکت‌ها مد نظر قرار نگرفته

منصور‌یزدی‌زاده، سرپرست فروش و صادرات شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان ضمن ابراز نارضایتی از ترکیب سهام شرکت بورس کالا اظهار داشت: در تقسیم سهام شرکت سهامی بورس کالا نگاه به آینده فعالیت متقاضیان کمتر بوده و فعالیت گذشته آنها بیشتر مد‌نظر قرار گرفته که این ضعف ترکیب سهام شرکت سهامی بورس کالا است. وی افزود: سازمان بورس باید توجه بیشتری به شرکت‌های بزرگی همچون ذوب آهن می‌کرد چرا که ارائه سهام این شرکت‌ها به مردم از برنامه‌های این شرکت است.

یزدی‌زاده ادامه داد: بزودی با واگذاری حدود ۳۰ درصد سهام ذوب‌آهن در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به مردم در واقع حق مردم از شرکت سهامی بورس کالا کمتر می‌شود که این موضوعی است که در ترکیب سهام شرکت بورس کالا به آن توجه نشده و این موضوع تنها مربوط به ذوب‌آهن نمی‌شود بلکه فولاد مبارکه و فولاد خوزستان هم درگیر آن هستند.

وی اظهار داشت: به‌علاوه سهم ذوب آهن و همچنین مبارکه بعنوان بزرگترین تولید‌کنندگان فولاد وبنگاه اقتصادی از این شرکت بسیار ناچیز است و در واقع حق شرکت با تجربیات بسیار و دانش فنی بالا در ترکیب سهام شرکت بورس کالا نادیده گرفته شده است.

یزدی زاده تاکید کرد: ما به میزان سهام ارائه شده از سوی سازمان بورس به ذوب آهن اعتراض کرده‌ایم که این موضوع تحت بررسی قرار دارد.

به نظر سازمان مبنی بر ترکیب سهام شرکت بورس کالا احترام می‌گذاریم

از سوی دیگر شمس‌آبادی، معاونت فروش و بازار‌یابی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در خصوص ترکیب سهام شرکت سهامی بورس کالا اظهار داشت: مطمئنا سازمان بورس طبق ضوابط و برنامه‌های مشخصی این تقسیم‌بندی را انجام داده است.

نماینده هیات موسسان شرکت سهامی بورس کالا گفت: مجتمع فولاد مبارکه به نظر سازمان بورس احترام می‌گذارد و این که ما از تعداد سهم داده شده به شرکت راضی یا ناراضی باشیم مهم نیست.

در ترکیب سهام به حجم مبادلات شرکت‌ها و نهادهای مالی و کارگزاری‌ها دقت شده

از سوی دیگر حسین خزلی خرازی، مدیر‌عامل کارگزاری بانک کشاورزی در خصوص ترکیب سهام بورس کالا اظهار رضایت کرد و گفت: به مجموع کارگزاری بانک کشاورزی و بانک کشاورزی ۵/۲ درصد سهام شرکت بورس کالا تعلق گرفته که ما از این میزان راضی هستیم.

وی ادامه داد: در ترکیب سهام به حجم مبادلات شرکت‌ها و نهادهای مالی و کارگزاری‌ها دقت شده و سعی بر اجرای عدالت بوده و ما به‌عنوان پرکارترین کارگزاری بورس کالای کشاورزی و بانک کشاورزی به‌عنوان یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در بورس کالای کشاورزی از تقسیم سهام شرکت بورس کالا رضایت داریم.

همچنین حسین محمود‌زاده، مدیر‌عامل کارگزاری کالا سپهر در خصوص ترکیب سهام شرکت بورس کالا گفت: مجموع این کار و تقسیم‌بندی سهام در مورد پذیرش جمع متقاضیان موسسان شرکت سهامی بورس کالا است.

وی ادامه داد: وقتی ذات این کار صحیح باشد دیگر مهم نیست که کارگزاری سپهر کالا به عنوان یک جزء از این موضوع راضی یا ناراضی باشد.

محمود‌زاده اظهار داشت: در مجموع ده درصد سهام شرکت سهامی بورس کالا به کارگزاران اختصاص داده شده که ۷۳/۴ درصد آن مربوط به کارگزاران بورس کالای کشاورزی و ۲۷/۵ درصد از آن متعلق به کارگزاران بورس فلزات است.

میزان سهام کارگزاران بسیار اندک است

سید وحید وحیدی، مدیر‌عامل کارگزاری سبا جهاد در رابطه با ترکیب سهام شرکت بورس کالا گفت: ترکیب سهام بورس کالا بر اساس ضوابطی صورت گرفته که این ضوابط مورد قبول کارگزاری سباجهاد است.

وی افزود: نمی‌دانم جای اعتراض وجود دارد یا خیر در هر صورت زمان اعتراضی به ترکیب هم گذشته و وجه سهام هم از سوی کارگزاری پرداخت شده است.

وحیدی ادامه داد: صرف‌نظر از اینکه به کارگزاری سبا جهاد چه میزان اختصاص یافته، میزان سهامی که به گروه کارگزاران تعلق گرفته اندک بوده است.