میلگرد فولاد البرز به‌زودی در بورس فلزات عرضه می‌شود

گروه بورس فلزات - با تشکیل بورس فلزات تجار فولاد بر این تصور بودند که هرگونه معامله و عرضه آهن‌آلات از سوی تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی و دولتی تحت مکانیزم خاصی در این بازار صورت می‌گیرد اما با گذشت زمان شاهد بودیم که تنها فولادسازان دولتی کالاهایشان را در این بورس عرضه می‌کنند و بخش‌خصوصی به‌دلیل اینکه توان رقابت با دولتی‌ها را ندارد انگیزه‌ای برای حضور و عرضه کالا در این بورس ندارد. فولادسازان خصوصی در شرایطی می‌توانند کالا عرضه کنند که قیمت‌ها بالا باشد در غیر این‌صورت بازار غیررسمی تنها مکان برای عرضه محصولات فولادسازان بخش‌خصوصی است. «دنیای اقتصاد» به منظور بررسی و موشکافی دلایل عدم عرضه محصول از سوی فولادسازان غیردولتی در بورس فلزات گفت‌وگویی با حسن مصیب‌زاده مدیرعامل فولاد البرز انجام داده است که متن آن درپی می‌آید: چرا بخش‌خصوصی از زمان تشکیل بورس فلزات نسبت به بنگاه‌های دولتی کمتر کالا عرضه کرده است؟

بخش‌خصوصی در بورس فلزات به دلیل اینکه نمی‌تواند با بخش دولتی رقابت کند کمتر کالا عرضه کرده است. بنده عرضه فولاد در این بورس را مثال می‌زنم. وقتی ذوب‌آهن اصفهان با برخورداری از انرژی و مواد اولیه ارزان در بورس فلزات کالا عرضه می‌کند در چنین شرایطی فولادسازان بخش‌خصوصی چگونه می‌توانند در مقابل نوسانات بازار با بخش دولتی رقابت کند.تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی در شرایطی می‌توانند در بورس فلزات کالا عرضه کنند که قیمت‌ها بالا باشد. در غیر این‌صورت توان رقابت با تولیدکنندگان دولتی را ندارند

آیا شرکت فولادالبرز به عنوان تولیدکننده بخش‌خصوصی برنامه عرضه محصول در بورس فلزات تهران را دارد؟

بله - بنده همیشه موافق حضور در بورس بوده‌ام - حتی از سوی بورس فلزات چندین بار درخواست شد تا نسبت به عرضه میلگرد اقدام کنیم. اما در زمان افت قیمت‌ها توان رقابت با بخش دولتی را نداریم. بنابراین این شرکت مشکلی برای ارائه محصول در بورس ندارد و نسبت به فروش کالا به‌زودی اقدام خواهیم کرد.

برنامه دارید چه کالایی را در بورس فلزات عرضه کنید؟

میلگرد ۳۲-۸

پا چه قیمتی؟

براساس نرخ بازار کالا می‌فروشیم.

آقای مصیب‌زاده طی سال‌های گذشته در ماه‌های سرد قیمت میلگرد و تیر‌آهن با افت همراه بود. در صورتی که در سال ۸۵ خلاف آن اتفاق افتاد،علت چیست؟

افزایش قیمت میلگرد در بازار آهن‌آلات به دلایل مختلفی وابسته است. دلیل اصلی افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی است. انتظار می‌رفت در اروپا با شروع فصل سرما قیمت شمش کاهش یابد اما این اتفاق صورت نگرفت و قیمت شمش فولاد در مقطعی از زمان به ۵۰۰دلار به ازای هر تن هم رسید. عامل دیگر افزایش قیمت آهن‌آلات در بازار، عدم کاهش قیمت تیر‌آهن و میلگرد در بازارهای جهانی است. افزایش قیمت‌های جهانی فولاد هم تا حد زیادی به تقاضای بالای کشورهای آسیا و روسیه مرتبط است چرا که با افزایش قیمت نفت ساخت و ساز در این کشورها روند صعودی داشته است به دنبال آن تقاضا برای آهن‌آلات افزایش یافت. به طوری که کشور روسیه که خود صادرکننده فولاد بود امسال یک میلیون میلگرد از اکراین وارد کرد.

پیش‌بینی شما از تقاضا آهن‌آلات در کشورهای آسیای میانه و روسیه در سال آینده چگونه است؟

با توجه به افزایش قیمت نفت انتظار می‌رود روند ساخت و ساز در کشورهای نفت‌خیز نظیر روسیه افزایش و تقاضا برای آهن‌آلات بالا باشد.

تفاوت قیمت آهن‌آلات عرضه شده از سوی دولت و بخش خصوصی به چه میزان است؟

اغلب فولادسازان بخش خصوصی و دولتی مطابق با استانداردهای ملی فولاد تولید می‌کنند. اما بخش خصوصی به خاطر اینکه شمش وارداتی را باید گران بخرد مجبور است در برخی از مواقع برای اینکه ضرر نکند با قیمت بالاتر از قیمت فولادسازان دولتی محصول عرضه کند. در صورتی که بخش دولتی با برخورداری از سنگ‌آهن ارزان، ‌شمش فولاد تولید می‌کند و با بخش خصوصی در بورس فلزات رقابت می‌کند. در سال ۸۳ شرکت فولاد البرز به دلیل افت قیمت‌ها و گران بودن مواد اولیه با ضرر ۱۵۰میلیون تومانی مواجه شد و در سال ۸۵که قیمت آهن‌آلات با افزایش روبه‌رو شد دولت با ایجاد موانع مختلف اجازه جبران ضررهای سال ۸۳ و ۸۴ را نمی‌دهد.