علی غفوری

شرکت فولاد قطر (کاسکو) در ۱۷ ژانویه اعلام کرده است که ۲۵درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنعتی خلیج (GIIC) را در بحرین خریداری کرده است. شرکت GIIC تولیدکننده و فروشنده بیلت‌های آهن احیا مستقیم نوع گندله‌های اکسید آهن است که آن را به واحدهای احیا مستقیم (DRI) در کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌کند.

این شرکت مالک و بهره‌بردار یک کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت ۶/۴میلیون تن در سال است که می‌خواهد ظرفیتش را به ۱۱میلیون تن در ظرف چند سال آینده برساند.

تا ماه مه ۲۰۰۶ نصف سهام GIIC به شرکت نفت کویت و نصف آن به CVRD برزیل تعلق داشت که CVRD اعلام کرد حاضر به فروش کلیه سهام خود در GIIC نیست.

کاسکو یک واحد نورد کوره قوسی است که بیلت و میلگرد ساختمانی تولید می‌کند که در فاصله ۴۵ کیلومتری دوحه قرار گرفته است. ظرفیت فولاد خام آن ۲/۱میلیون تن در سال است علاوه بر آن ۸/۰میلیون تن در سال DRI (فرآیند میدرکس) تولید می‌کند.

همچنین یک واحد نورد ۲۰۰میلیون دلاری که در حال حاضر در بحرین در دست احداث است با تصویب اخذ وام ۱۵۳میلیون دلاری مراحل ساخت آن سرعت می‌یابد. این پروژه که بخشی از آن به‌صورت فاینانس خواهد بود تحت نام شرکت فولاد و ضد رنگ یونایتد (USCO) در شهر Hidd بحرین ساخته خواهد شد. این کارخانه سالانه ۹۰هزار تن تولید خواهد داشت که تا پایان ماه آوریل تکمیل خواهد شد.

قبلا موافقت نامه تسهیلات مالی این پروژه با Arab Banking Corpo. امضا شده است. USCO کاملا شبیه کارخانه‌های در ایتالیا و هند است.

این شرکت به‌عنوان یکی از پروژه‌های عمده صنعتی در منطقه و سومین سرمایه‌گذاری مهم در بحرین است که سرمایه‌گذاری آن توسط شرکت‌ سرمایه‌گذاری گلف خلیج (GIC)، شرکت سرمایه‌گذاری صنعی خلیج و شرکت فولاد قطر و چند شرکت کویتی و عربستانی انجام شده است.

موسسه بانکی عرب طی چند سال گذشته ۳میلیارد دلار در بخش‌های مختلف صنعتی بحرین سرمایه‌گذاری کرده است.