فرناز شمس - به گزارش موسسه بین‌المللی آهن و فولاد، میزان تولید فولاد ضد زنگ طی سال گذشته بیشتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته بود. بنابراین گزارش میزان تولید فولاد ضد زنگ در سال ۲۰۰۶ رقمی بالغ‌بر ۸/۲۷‌میلیون تن گزارش شده است که به نسبت سال ۲۰۰۵ میلادی ۴/۳‌میلیون تن بیشتر بود. بنا بر داده‌ها این میزان رشد وضعیت باثباتی نخواهد داشت .چرا که به طور استاندارد، میزان رشد در درازمدت (طی یک سال) حداکثر ۵‌درصد برآورد می‌شود، حال آنکه‌این رقم در سال ۲۰۰۶ میلادی ۱۴‌درصد گزارش شده است. بنا بر آمار منتشره اتحادیه اروپا، این منطقه شاهد رشد پایداری در میزان تولید فولاد ضد زنگ بوده است. این میزان رشد طی سال ۲۰۰۶ میلادی ۱۲درصد برآورد شده است. اگرچه انتظار می‌رفت پس از رکود در تولید فولاد ضد زنگ اروپا طی سال ۲۰۰۵ میلادی، شاهد رشد این میزان در سال بعد باشیم اما رشدی معادل ۲برابر و فراتر از پیش‌بینی‌ها بود.

طی سال ۲۰۰۶ میلادی، میزان افزایش در تولید فولاد ضد زنگ ایالات متحده رقمی بالغ‌بر ۵/۲‌میلیون تن گزارش شد.

در مناطق آسیایی این افزایش تولید چشمگیر تر بود. افزایش خطوط تولیدی جدید طی سال ۲۰۰۶ از عوامل موثر در رشد تولید فولاد ضد زنگ این منطقه است. در این بین کره جنوبی و تایوان طی سال ۲۰۰۶ میلادی رشد قابل توجه‌ای را در میزان تولید فولاد ضد زنگ نداشتند. ژاپن نیز با رشد نسبتا کم ۷/۲‌درصدی روبرو بود.

افزایش تولید فولاد ضد زنگ تاثیر مستقیمی بر روی افزایش میزان تقاضای نیکل دارد. در نتیجه بنابر پیش‌بینی‌ها تقاضا برای نیکل نیز طی سال ۲۰۰۶ شاهد رشد چشمگیری بود.

خریداران محصولات ضد زنگ بر این باورند که با تحمیل هزینه‌های اضافی بر فروشندگان طی ماه‌های آتی، ملزم به پیش خرید نیاز‌های خود خواهد بود.

واحد مطالعات راهبردی آریان فولاد