قیمت تیر آهن‌ و میلگرد پایین آمد
گـــروه بــورس فلزات -زهرا مسافر: قیمت آهن‌آلات در بازار غیر رسمی در سه ماهه نخست امسال پس از طی فراز و نشیب‌های بسیار با روند کاهشی روبه‌رو بود.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، بعد از تعطیلات نوروزی، بازار با شوک ناگهانی افزایش قیمت آهن مواجه شد که البته به اعتقاد کارشناسان این رشد به علت عرضه تمام محصولات از سوی تجار مقطعی و کاذب بود.
براساس این گزارش شوک وارده به بازار آهن در هفته‌های نخستین پس از تعطیلات نوروزی مسوولان وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی را به فکر اتخاذ تدابیری برای کنترل بازار آهن در سال 86 انداخت به طوری که وزارت بازرگانی از برنامه این وزارتخانه برای واردات 5/2میلیون تن شمش فولاد خبر داد.
آشفتگی بازار آهن طی هفته‌های آغازین سال ۸۶ حتی مجلس را بر آن داشت تا برای کنترل این بازار وارد عرضه شود به گونه‌ای که مجلس شورای اسلامی در این زمینه توصیه‌هایی به وزارت بازرگانی مبنی بر واردات محصولات فولادی کرد تا فاصله ایجاد شده میان عرضه و تقاضا از طریق واردات پر شود.
بنابراین گزارش بازتاب افزایش قیمت آهن در بازار همچنین موجب شد تا دولت برای ساماندهی بازار آهن به تشکیل جلسه‌ای ضرب‌الاجل اقدام کند که در این جلسه نمایندگان بخش خصوصی، تولید کنندگان و مصرف کنندگان عمده محصولات فولادی به بررسی دلایل افزایش قیمت غیر منطقی انواع آهن در بازار پرداختند تا راهکار فوری بر ای خروج از وضعیت نابسامان این بازار ارائه کند سیاست کنترلی و حمایتی دولت از بازار آهن افزایش یابد.
در این میان معاون تولید وزیر صنایع و معادن که آثار روانی ناشی از عرضه و تقاضا را از عوامل قیمت آهن‌آلات اعلام کرده بود نیز وعده کنترل بازار آهن از سوی این وزارتخانه را داد.
سرانجام طرح ساماندهی بازار آهن پس از انعکاس اخبار در رسانه‌ها با اجرای راه‌حل‌های اساسی برای کنترل بازار فولاد مطرح و قیمت‌ها با کاهش مواجه شد. گرچه این کاهش بسیار اندک بود.
این گزارش می‌افزاید، نشست ویژه فولادسازان با رییس کل بانک مرکزی ایران و تشکیل کار گروه ویژه برای تنظیم بازار آهن، ارائه عوامل گرانی آهن از سوی وزارت صنایع و معادن، جلوگیری از تقاضای کاذب در بازار آهن، ارائه راهکارهای بخش‌خصوصی برای منطقی کردن قیمت آهن، قیمت‌گذاری محصولات خارج از بورس از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان موجب شد تا سرانجام بعد از افزایش ناگهانی قیمت آهن در روزهای آغازین سال ۸۶ تا حدودی از نوسانات موجود کاسته شود.
البته با گذشت سه ماهه نخست سال هنوز بازار آهن با نوسان زیادی برخوردار است که هم‌اکنون سهمیه‌بندی بنزین نیز موجب شده تا خریداران در انتظار شرایط جدید بازار شوند.
این گزارش حاکی است، خبرنگار دنیای اقتصاد به بررسی آمار سه ماهه قیمت‌ آهن‌آلات پرداخت که در پی می‌خوانید:
در دو هفته نخست پس از تعطیلات نوروزی به علت فاصله ایجاد شده میان عرضه و تقاضا قیمت میلگرد 8 آجدار کلاف از مرز 6هزار و 850 ریال گذشت به‌گونه‌ای که در پایان هفته اول به مبلغ 7هزار و 300هزار ریال رسید.
براساس این گزارش، در هفته آخر فروردین‌ماه سال‌جاری میلگرد ۸ آجدار کلاف با تدابیر یادشده روند کاهشی به خود گرفت به طوری که این کالا از ۷هزار و ۳۰۰ریال با افت ۳۵۰ریالی در هر کیلو در پایان ماه مورد بررسی به نرخ ۶هزار و ۹۵۰ریال عرضه شد.
در دو هفته نخست اردیبهشت ماه جاری میلگرد 8 آجدار کلاف با کاهش قیمت 50ریالی در هر کیلو نسبت به پایان فروردین ماه جاری به 6هزار و 900ریال و در پایان هفته دوم اردیبهشت ماه به 6هزار و 580ریال رسید.
میلگرد ۸ آجدار کلاف که روند کاهشی به خود گرفته بود طی دو هفته پایانی اردیبهشت ماه جاری با کاهش ۱۰۰ریالی در هر کیلو از ۶هزار و ۵۸۰ریال به ۶هزار و ۵۰۰ریال در پایان هفته سوم و ۶هزار و ۴۸۰ریال در پایان هفته آخر اردیبهشت ماه رسید.
این گزارش می‌افزاید: میلگرد 8 آجدار کلاف در ابتدا با افزایش 120ریالی در هر کیلو در نخستین روزاز خرداد ماه جاری رسید و به قیمت 6هزار و 600ریال عرضه شد و تا پایان هفته دوم ماه یادشده به همین سطح باقی ماند.
اما قیمت این سایز از میلگرد در هفته سوم خردادماه جاری با افت ۵۰ریالی در هر کیلو رو به رو شد و از ۶هزار و ۶۰۰ریال به ۶هزار و ۵۰۰ریال در پایان هفته سوم رسید اما در پایان آخرین هفته خردادماه جاری دوباره به همان سطح ۶هزار و ۶۰۰ریالی برگشت.
در مجموع قیمت میلگرد 8 آجدار کلاف طی سه‌ماهه نخست امسال روند کاهشی داشت به گونه‌ای که در این مدت این محصول با کاهش 250ریالی از 6هزار و 850ریال در نخستین روز از هفته کاری پس از تعطیلات نوروز به 6هزار و 600ریال در پایان خردادماه امسال رسید.
در این میان با بررسی‌های صورت گرفته بر روی بازار تیرآهن نیز طی سه ماه نخست امسال ابتدا با روند افزایشی قیمت روبه‌رو بود که سپس با افت قیمت مواجه شد.
بنابراین گزارش، طی دو هفته نخست فروردین ماه جاری در سبد تیرآهن ریز هر شاخه تیرآهن 14 از یک‌میلیون و 285هزار ریال در پانزدهم فروردین ماه امسال با افزایش 95هزار ریالی به یک‌میلیون و 380هزار ریال در بیست و دوم و یک‌میلیون و 350هزار ریال در بیست و پنجم و یک‌میلیون و 325هزار ریال در بیست و نهم فروردین‌ماه جاری رسید.
هر شاخه تیرآهن ۱۴ طی دو هفته نخست اردیبهشت ماه جاری نیز روند کاهشی داشت و از یک‌میلیون و ۳۲۵هزار ریال در اول اردیبهشت ماه جاری به یک‌میلیون و ۲۶۵هزار ریال در پنجم و یک‌میلیون و ۲۴۵هزار و ۵۰۰ریال در هشتم و سپس یک‌میلیون و ۱۸۰هزار ریال در دوازدهم ماه مورد بررسی رسید.
هر شاخه تیرآهن 14 طی دو هفته پایانی اردیبهشت ماه جاری ابتدا روند صعودی به خود گرفت اما دوباره افت قیمت یافت به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن 14 از یک‌میلیون و 180هزار تومان به یک‌میلیون و 230هزار ریال در پانزدهم، یک‌میلیون و 185هزار و 500ریال در بیست و دوم و یک‌میلیون و 160هزار ریال در سی‌ویکم اردیبهشت ماه جاری ثبت شد.
هر شاخه تیرآهن ۱۴ طی دو هفته نخست خرداد ماه جاری نیز ابتدا با روند صعودی و سپس نزولی مواجه شد به گونه‌ای که از یک‌میلیون و ۱۶۰هزار ریال در پایان اردیبهشت ماه جاری معادل یک‌میلیون و۲۰۰هزار ریال در اول و یک‌میلیون و ۱۵۵هزار ریال در نهم خرداد ماه جاری بود.
بنابر این گزارش هر شاخه تیرآهن 14در دوهفته پایانی خرداد ماه جاری با کاهش 15هزار ریالی از یک‌میلیون و 155هزار ریال به یک‌میلیون و 140هزار ریال در دوازدهم خرداد ماه جاری رسید و سپس با افزایش نرخ به مبلغ یک‌میلیون و 145هزار ریال در بیست وچهارم، یک‌میلیون و 140هزار ریال در بیست و ششم و یک‌میلیون و 130هزار ریال در سی و یکم خرداد ماه جاری عرضه شد.
این گزارش حاکی است در مجموع هر شاخه تیرآهن ۱۴ با افت ۱۵۵هزارریالی نرخ طی سه ماه نخست امسال از یک‌میلیون و ۲۸۵ هزار ریال به یک‌میلیون و ۱۳۰هزار ریال رسید.در میان سبد تیرآهن درشت نیز هر شاخه تیرآهن طی مدت مورد بررسی با نوسان زیادی روبه‌رو بود به طوری که در دو هفته نخست فروردین ماه جاری هر شاخه تیر آهن ۲۷ از ۴میلیون و ۶۸۰هزار ریال در پانزدهم فروردین ماه جاری با افزایش ۵۲۰هزار ریالی به ۵میلیون ۲۰۰هزار ریال در بیست و دوم همین ماه رسید.
طی هفته دوم فروردین ماه امسال هر شاخه تیرآهن 27 از 5میلیون و 200هزار ریال به 5میلیون و 150هزار ریال در بیست و پنجم فروردین ماه امسال و بعد با کاهش 290هزار ریالی به 4میلیون و 910هزار ریال در بیست و نهم همین ماه عرضه شد.
هر شاخه تیرآهن ۲۷ از نخستین روز از اردیبهشت ماه امسال از ۴میلیون و ۹۶۰هزار ریال به ۴میلیون و ۸۵۰هزار ریال در پنجم، ۴میلیون و ۷۰۰هزار ریال در هشتم و ۴میلیون و ۵۸۰هزار ریال در دوازدهم مدت بررسی رسید که روند کاهشی بود.
هر شاخه تیرآهن 27 طی دو هفته پایانی اردیبهشت ماه امسال با کاهش قیمت 200هزار ریالی از 4میلیون و 750هزار ریال در پانزدهم به 4میلیون و 700هزار ریال در نوزدهم، 4میلیون و 660هزار ریال در بیست و دوم و 4میلیون و 550هزار ریال در سی و یکم اردیبهشت ماه ثبت شد.
هر شاخه تیرآهن ۲۷ طی دو هفته نخست خردادماه امسال ابتدا با افزایش قیمت روبه‌رو بود به گونه‌ای که از ۴میلیون و ۵۵۰هزار ریال در پایان اردیبهشت ماه به ۴میلیون و ۸۵۰هزار ریال در دوم خردادماه امسال رسید که در واقع با افزایش ۳۰۰هزار ریالی روبه‌رو بود.
طی مدت یاد شده همچنین هر شاخه تیرآهن 27 از 4میلیون و 850هزار ریال به 4میلیون و 830هزار ریال در نهم خردادماه عرضه شد.این گزارش حاکی است هر شاخه تیرآهن 27 طی دو هفته پایانی خردادماه جاری با افت نرخ مواجه بود به گونه‌ای که از 4میلیون و 750هزار ریال در دوازدهم به 4میلیون و 670هزار ریال در بیست و چهارم، 4میلیون و 450هزار ریال در سی و یکم خردادماه جاری رسید.