بورس فلزات این بار در مصوبات هیات دولت

آزاده حسینی

گروه بورس فلزات - هیات‌وزیران در مورد بورس فلزات مواردی را به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد. این مصوبات به نکات مهمی که مورد توجه بسیاری از فعالان بورس فلزات است، اشاره کرده است که از جمله این موارد به شرح ذیل است:

۱ - واردکنندگان عمده محصولات و مواد اولیه فولادی می‌توانند نسبت به عرضه کالاهای خود در بورس فلزات اقدام کنند. تا پس از کشف قیمت به صورت منطقی در سیستم توزیع تزریق شود. بورس فلزات نیز مکلف است هر گونه امکانات مورد نیاز عرضه محصولات فولادی در بورس را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

۲ - کلیه تولیدکنندگان مکلفند تمامی تولیدات (فولاد ساختمانی) خود را در بورس عرضه کنند.

۳ - سازمان بورس مکلف است ظرف سه ماه با انجام فراخوان و بر اساس ضوابط و مقررات جاری نسبت به انتخاب کارگزاران جدید که غیر ذی‌نفع (به تشخیص شورای بورس) در امر تجارت فولاد باشند اقدام و بر اساس همین ضابطه کارگزاران فعلی را نیز مورد تجدیدنظر قرار دهند.

۴ - شورای بورس مکلف است فهرست خریداران را بر حسب درخواست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان جهت کنترل و نظارت بر حلقه‌های پس از بورس به سازمان یاد شده ارائه کند.

مطمئنا مصوبه هیات‌وزیران در جهت بهبود وضعیت فعلی بورس فلزات و در راستای سامان‌دهی بلندمدت بازار محصولات فولادی کشور است اما در ابتدا باید به این موضوع تاکید کرد که هنوز وضعیت بورس فلزات، به لحاظ مدیریتی تثبیت نشده، بنابراین همین موضوع یعنی اجرای مصوبات هیات دولت زمان زیادی می‌برد و این موضوع یعنی اجرای مصوبات هیات دولت برمی‌گردد به سازمان بورس اوراق بهادار که آن هم از طریق سرعت بخشیدن به فرآیند انتخاب هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران امکان‌پذیر می‌شود و پس از آن یعنی در صورت انتخاب اعضای مدیره شرکت بورس کالای ایران بهتر است به این موضوع توجه شود که برخی از مصوبات هیات وزیران نظیر اعلام فراخوان عمومی و انتخاب و گزینش کارگزاران در سال گذشته توسط سازمان بورس فلزات صورت گرفته است و این موضوع نیز با کارشناسی فراوان و صرف وقت و هزینه‌های گزاف میسر شده و کارگزاران در قالب‌ گروه‌های مختلف جامع و کامل مانند تعاونی‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، نهادها و بنیادها، بانک‌ها و ... دسته‌بندی شده‌اند، بنابراین صلاح نیست که مجددا برای انتخاب کارگزاران جدید فراخوان عمومی اعلام شود و دوباره هزینه‌های گزافی بابت کار کارشناسی از ابتدا تا انتخاب و نهایی شدن، پرداخت کرد.همچنین در مصوبه‌ای دیگر هیات وزیران کلیه تولیدکنندگان محصولات ساختمانی را مکلف به عرضه در بورس فلزات کرده است. اما این نکته که منظور از کلیه تولیدکنندگان بخش دولتی و خصوصی هر دو با هم است، مشخص نشده و در صورتی که بخش‌خصوصی هم مدنظر هیات‌وزیران باشد، آیا بخش‌خصوصی توان رقابت با دولتی‌ها را دارد؟

به تجربه ثابت شده است که شرکت‌های بخش‌خصوصی در بورس فلزات توان رقابت با دولتی‌ها را ندارند، بنابراین بهتر است مسوولان به تولیدکنندگان بخش‌خصوصی تسهیلات ویژه‌ای جهت تولید ارائه‌ کنند که این می‌تواند هموارسازی راه‌های واردات مواد اولیه مورد نیاز آنها و یا می‌تواند تسهیلات ویژه‌ای باشد که بورس فلزات به خریداران و فروشندگان محصولات بخش‌خصوصی می‌دهد که قیمت تمام‌شده محصولات آنها تفاوت نرخ زیادی نسبت به محصولات دولتی‌ها نداشته باشد.

گرچه هیات‌وزیران در مصوبه‌ای دیگر بورس فلزات را مکلف کرده است تا هر گونه امکانات مورد نیاز عرضه محصولات فولادی در بورس را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

بنابراین به متقاضیانی که تمایل به عرضه محصولات خود از طریق رینگ مبادلاتی بورس فلزات دارند، توصیه می‌کنیم پیشنهاد خود را برای تسهیل در امر عرضه و فروش به این سازمان ارائه کنند.