مترجم: مریم صدیق‌زنده

Hindustan Zinc‌، بزرگ‌ترین تولیدکننده روی در هند، سه‌شنبه هفته گذشته به دنبال کاهش قیمت فلز، در بازار جهانی نرخ تولید محصولات خود را با کاهش ۶درصد یعنی ۹۷۰۰روپیه در بورس فلزات لندن شکست.

با بازبینی قیمت جاری، روی درجه یک در کارخانه ذوب فلز دباری Debary به قیمت ۱۵۸۹۰۰روپیه در هر تن به فروش رسید، در حالی که روی درجه یک و روی اصلی غربی در کارخانه ذوب فلز چاندریا Chanderia به ترتیب به قیمت ۱۵۹۹۰۰روپیه و ۱۵۶۱۰۰روپیه در هر تن به فروش رفت.

این شرکت، تخفیف قیمت به میزان ۱۵۰۰روپیه در هر تن برای بیش از ۹تن روی در هر ماه پیشنهاد کرد. این در حالی بود که قیمت روی در بورس فلزات لندن در هفته گذشته از قیمت ۳۵۲۵دلار در جمعه به ۳۳۲۰دلار در چهارشنبه با حفظ سود بازرگانان چینی، ۸۱/۵درصد کاهش یافت.ذخیره این دوره، از ۷۳۲۵۰تن به ۷۲۴۲۵ کاهش یافته است. پایین آمدن قیمت روی تقریبا می‌تواند ناشی از ۵۳۰۰۰تن مازاد ذخیره برآورد شده توسط گروه مطالعات بین‌المللی روی و سرب ILZSG باشد.

استفاده از روی تصفیه شده جهانی در چهار ماه اول سال ۲۰۰۷ از ۵۶۳/۳میلیون در سال گذشته به ۷۲۰/۳میلیون تن رسید. محصول روی تصفیه شده در سال گذشته از ۴۲۴/۳میلیون تن به ۷۷۳/۳میلیون تن افزایش یافته بود.

در طول ماه آوریل، سهام تولیدکننده در پایان سال گذشته از ۳۴۳هزار به ۳۳۲هزار تن کاهش داشت.ILZSG برآورد کرد که مصرف جهانی روی در ماه‌های ژانویه- آوریل ۷۲۰/۳میلیون تن بود و از میزان مورد استفاده در هیمن دوره طی سال پیش که معادل ۵۶۳/۳میلیون بوده، بیشتر شده است. اروپا شاهد رشد ۸درصدی و چین رشد ۴/۸درصد را در مصرف روی تجربه کرده اما تقاضا در آمریکا ۱/۷درصد کاهش داشته است.

در بازار نقدی بمبئی، ورق روی با ۴روپیه کاهش در هفته گذشته به ۱۸۷روپیه در هر کیلوگرم رسید. در حالی که شرکت سرب هند، قیمت فروش سرب را با تاثیر از قیمت‌های بین‌المللی، ۵/۵درصد مظنه فلز در کوره‌ ذوب فلز چاندریا تا ۱۱۹۰۰۰روپیه در هر تن افزایش داد.

در لندن قیمت سرب کاهش اندکی در دوره مذکور داشته و از قیمت ۲۵۳۰دلار در جمعه گذشته به ۲۵۱۹دلار در چهارشنبه گذشته رسیده است. سرب طبق پیش‌بینی به دلیل وخیم شدن موجودی آن در بازارهای جهانی و اختلال و کاهش در عرضه آن از سوی چین، قیمتش افزایش یافت.