قیمت مس ثابت بود

گروه بورس فلزات - آزاده حسینی: برخلاف نوسان قیمت مس در بازارهای جهانی، نرخ این محصور در هفته گذشته در بورس فلزات تهران نسبت به هفته قبل از آن تغییری نداشت. عکس: منصور نمایشی

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد قیمت انواع مس در مبادلات هفته گذشته در بورس فلزات تهران نسبت به هفته قبل ثابت بود. مس مفتول ۸میلی‌متری محصول شرکت دنیای مس با نرخ ۷۲هزار و ۹۱۷ریال به فروش رسید. نرخ این محصول هفته پیش از آن نیز معادل همین رقم بود.

مس کاتد نیز در هفته گذشته با حجم عرضه سه هزار تن، یک هزار و ۷۲۰تن تقاضا را پاسخ داد. نرخ فروش این محصول ۷۰هزار و ۵۱۲ریال در هر کیلو بود. قیمت مس کاتد نسبت به هفته ماقبل تغییری نداشت. میانگین این محصول در مبادلات هفته گذشته در بورس فلزات لندن با رشد ۹/۱درصدی به نرخ ۷هزار و ۶۵۰دلار در هر تن بود.

مس مفتول، محصول شرکت ملی مس نیز بدون تغییر قیمت نسبت به مبادلات هفته ما قبل معادل ۷۲هزار و ۷۶۷دلار قیمت خورد.

ثبات قیمت آلومینیوم

در گروه محصولات آلومینیوم شاهد یک ثبات نسبی بودیم. نرخ شمش خالص ۱۰۰۰پوندی محصول شرکت آلومینیوم ایران همچنان ۲۷هزار و ۲۰۰ریال در هر کیلو بود.

محصولات آلومینیوم این هفته نسبت به هفته‌های قبل بسیار بهتر به فروش رسید یعنی برای آن محصولات متقاضی وجود داشت و طرفین نیز برسد قیمت به توافق رسیدند.

در مورد محصولات المهدی مشکل فروش این شرکت به دلیل ناخالصی‌های موجود در انواع آلومینیوم المهدی هنوز وجود دارد.

کاهش قیمت میلگرد

قیمت انواع میلگرد در مبادلات هفته گذشته با ثبات نسبی همراه بود و یا اندکی کاهش یافت.

البته کاهش قیمت بیشتر در مورد محصولات ذوب‌آهن اصفهان اتفاق افتاد.

در هفته‌ای که گذشت قیمت انواع میلگرد ۱۰-۲ A که عرضه آن در روز دهم تیرماه با حجم ۳۳۰ تن صورت گرفته بود و یک هزار و ۳۲۰ تن تقاضا در مقابل داشت، ۶هزار و ۵۰ریال بود در حالی که نرخ همین محصول در مبادلات ششم تیرماه معادل ۶هزار و ۲۰۰ریال شد که نسبت به فروش ششم تیرماه این محصول در هر کیلو ۱۵۰ریال افت را تجربه کرد.

محصول میلگرد ۱۶-۲ A ذوب‌آهن اصفهان نیز از دیگر محصولات این شرکت بود که از افت ۱۲۲ریالی در هر کیلو برخوردار شده بود.

این محصول ذوب‌آهن اصفهان در مبادلات روز ششم تیرماه ۶هزار و ۲۲۲ریال قیمت خورد و در حالی که نرخ آن در دهم تیرماه معادل ۶هزار و یکصد ریال شد.

سایر محصولات این شرکت در هفته گذشته تغییر قیمت آنچنانی نداشت. ذوب‌آهن اصفهان در هفته گذشته در روز یکشنبه و چهارشنبه محصول خود را عرضه کرد که فروش آن هم به صورت سلف یک ماهه و نقدی انجام شد.

سایر شرکت‌های تولیدکننده در هفته گذشته بدون تغییر قیمت محصول میلگرد خود را عرضه کردند.

میلگرد ۲۰، ۱۸، ۱۶، ۱۴-۳ A و ۱۰، ۸-۲ A محصول گروه ملی فولاد پس از مدت‌ها غیبت سرانجام در رینگ مبادلاتی بورس فلزات لندن با نرخ ۶هزار ریال حاضر شد.

فولاد آذربایجان نیز میلگرد ۲۰، ۱۸، ۱۶، ۱۴-۳ A و ۲۵، ۲۲-۳ A خود را به میزان ۵هزار تن عرضه کرد که برای آن تنها ۵۰۰تن تقاضا وجود داشت.

قیمت محصولات نسبت به مبادلات هفته گذشته تغییری نکرد و با همان نرخ ۶هزار و ۲۰۰ریال به فروش رسید.

فولاد کرمان این هفته نیز نتوانست محصول میلگرد ۱۲-۲ A خود را بفروشد این محصول با حجم هزارتن عرضه شد، اما متقاضی در مقابل دریافت نکرد.

رشد قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن در مبادلات هفته گذشته نسبت به آخرین عرضه آنها با افزایش همراه بود. ذوب‌آهن اصفهان در هفته گذشته محصول تیرآهن خود را در روز چهارشنبه عرضه کرد.

تیرآهن ۱۸ این شرکت به صورت نقدی با حجم ۹هزار و ۶۸۰تن عرضه شده بود و توانست نیاز ۷هزار و ۴۸۰تن از متقاضیان را پاسخ دهد. اما نرخ این محصول نسبت به عرضه قبلی در تاریخ ۲۷خرداد ماه ۵۰ریال در هر کیلو افزایش یافته و با قیمت ۷هزار و ۸۵۰ریال به فروش رسید.

تیرآهن سایز ۱۴ ذوب‌آهن در مبادلات روز سیزدهم تیرماه با بیشترین رشد قیمت در بین سایر تیرآهن‌ها حاضر شد. نرخ رشد این محصول نسبت به فروش آن در روز ۲۷ خردادماه معادل هرکیلو ۴۵۰ریال بود.

فروش تیرآهن ۱۴ در روز سیزدهم تیرماه با نرخ ۷هزار و یک‌صدریال انجام شد در حالی که در عرضه قبلی در تاریخ ۲۷ خردادماه نرخ فروش آن ۶هزار و ۶۵۰ریال بود.

محصول تیرآهن سایز ۱۶ ذوب‌آهن در هر کیلو ۱۷۶ریال طی مدت ۱۵روز افزایش یافت. نرخ فروش تیرآهن سایز ۱۶ در هر کیلو ۷هزار و ۱۷۶ریال بود اما در تاریخ ۲۷خردادماه این محصول با نرخ ۷هزار ریال به فروش رسیده بود.

حجم عرضه تیرآهن سایز ۱۶ در روز چهارشنبه سیزدهم خردادماه ۳۱هزار و ۶۸۰تن بود، اما ۶۴هزار و ۵۷۰تن تقاضا در مقابل داشت.

همچنین سبد تیرآهن کوتاه ۱۸، ۱۶، ۱۴ نیز در مدت یک هفته هر کیلو ۵۰ریال رشد را تجربه کرد.

این محصول در روز چهارشنبه با نرخ ۶هزار و ۶۵۰ریال به فروش رسید در حالی که نرخ فروش آن در روز دهم معادل ۶هزار و ۶۰۰ریال بود. محصول تیرآهن سایز ۱۴ گروه ملی فولاد این هفته هم نتوانست متقاضی کسب کند و به فروش نرسید.

این طور به نظر می‌رسد که شرایط بازار به نحوی شده که خریداران به دلیل ترس از بازگشت گرانی به بازار آهن، دست به خرید می‌زنند و علاوه بر اینکه در فصل ساخت‌وساز تقاضا افزایش می‌یابد، این عامل نیز مزید بر علت شده و موجب رشد تقاضا طی هفته گذشته بوده به طوری که با وجود اعلام ذوب‌آهن مبنی بر پاسخگو بودن عمده تقاضاهای مطرح شده محصولات ساختمانی در بورس‌فلزات اما روند تقاضا در بورس‌‌فلزات صعودی است که امیدواریم مسوولان برای رفع مشکلات احتمالی و قبل از به وجود

بحران به دنبال رشد تقاضا، در فکر چاره باشند.

البته اجرای پرداخت ۱۰درصدی ارزش مبادلات قبل از طرح تقاضا در بورس‌‌فلزات در این زمینه می‌تواند مفید باشد، اما مطمئنا با شرایط پیش‌آمده کافی نیست، چرا که تجار و بازرگانان که احتمال رشد قیمت‌ها را می‌دهند حتی برای رفع نیازشان قبل از طرح تقاضا راضی به پرداخت ده درصد هم هستند.