قیمت ورق فولادی کاهش می‌یابد

گروه بورس فلزات -زهرا مسافر، هم‌اکنون بسیاری از تجار برای واردات ورق حتی به صورت نقدی اقدام کرده‌اند که، بدین‌ترتیب پیش‌بینی می‌شود طی دو ماهه آینده قیمت این محصول کاهش یابد.

به‌رغم تثبیت قیمت آهن‌آلات و ورق در بورس فلزات اما شاهد افزایش قیمت ورق از سوی شرکت فولاد مبارکه هستیم.

رشد نرخ ورق در حالی صورت گرفت که تولیدکنندگان تیرآهن و میلگرد درپی تثبیت نسبی قیمت محصولات خود در بورس فلزات و بازار هستند و پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر تثبیت نسبی قیمت ورق در ماه جاری است.

برای دستیابی به اطلاعات بیشتر و ریشه‌یابی علت افزایش قیمت ورق به سراغ یکی از تولیدکنندگان این محصول رفتیم که در پی می‌خوانید. لطفا علت اصلی افزایش قیمت ورق فولادی را طی روزهای اخیر بفرمایید؟

یکی از مهمترین عامل اصلی افزایش قیمت ورق طی روزهای اخیر، عدم موافقت برخی بانک‌های خارجی برای بازگشایی LC های ایران است.

از سوی دیگر عدم پذیرش یوزانس از طرف برخی بانک‌های خارجی موجب شده تا برای واردات ورق با مشکل مواجه شویم.

در حال حاضر به‌رغم ظرفیت‌های ایجاد شده تولید ورق فولادی در کشور اما فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده انواع ورق در کشور نمی‌تواند پاسخگوی نیاز داخل شود.

علت افزایش قیمت انواع لوله و پروفیل فولادی طی دو هفته گذشته ناشی از چیست؟

افزایش قیمت ورق ۲ میلی‌متری به افزایش نرخ لوله و پروفیل فولادی منجر شد. که این امر برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل نه تنها سودآوری به همراه نداشت بلکه فشار زیادی بر سرمایه در گردش وارد کرده و این وضعیت سودآوری این صنعت را با کاهش مواجه کرده است.

هم‌اکنون با وجود کمبود ورق ۲ میلی‌متری در کشور اما بسیاری از واردکنندگان به علت عدم باز شدن LC آنها از سوی سیستم بانکی خارجی قادر به واردات این محصول نیستند و این امر افزایش قیمت ورق و در نهایت لوله و پروفیل را علی‌رغم میل تولیدکنندگان به دنبال دارد.

در راستای رفع مشکل کمبود ورق ۲ میلیمتری به نظر می‌رسد که این فرصت در بازار وجود دارد که شرکت فولادمبارکه با تولید بخش ورق ۲ میلیمتر می‌تواند نسبت به جبران کمبود این محصول اقدام کند.

همچنین ایجاد اشکال در یکی از پست‌های برق فولاد مبارکه موجب شده که این شرکت نتواند در یک مقطع زمانی خاص، محصول ورق تولید کند.

بسیاری از واردکنندگان به دنبال واردات ورق با ضخامت ۲ میلیمتر هستند که در صورت گشایش LC آنها از سوی سیستم بانکی خارجی طی مدت کوتاهی قیمت ورق مذکور با کاهش مواجه خواهد شد.

هم‌اکنون قیمت ورق در بازار جهانی و داخلی در چه سطحی است؟

قیمت هر تن ورق با ضخامت ۲ میلیمتر در بازار جهانی حدود ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار، قیمت هر کیلو ورق وارداتی در بنادر کشور ۷۸۰ تومان است، که با مقایسه این اعداد شاهدیم که قیمت‌های داخلی و خارجی ورق با هم همخوانی ندارد.

برای جبران کمبود ورق در کشور چه راهکاری ارائه می‌دهید؟

ظرفیت تولید فولاد و محصولات فولادی در کشور بالا است اما چون این امر در انحصار دولت قرار دارد، شاهد مشکلات موجود در کشور هستیم. دولت به بخش‌خصوصی اجازه فعالیت در این بخش را نمی‌دهد البته حدود یکسال است که بخش‌خصوصی در این بخش فعالیت بیشتری می‌کند اما دولت اجازه فعالیت بخش‌خصوصی در بخش معادن را نمی‌دهد.

در حال حاضر معادن وسیع سنگ آهن به عنوان ماده اولیه تولید فولاد و محصولات فولادی در انحصار دولت قرار دارد به‌طوری که از این میزان تنها ۵درصد استخراج شده است به‌گونه‌ای که با توجه به ذخایر شناسایی شده در امر سنگ آهن تاکنون ۵درصد معادن سنگ‌آهن مورد بهره‌برداری واقع شده و چنانچه دولت به بخش خصوصی اجازه فعالیت در معادن ازجمله معادن سنگ آهن بدهد، ظرفیت تولید داخلی به‌طور کامل پاسخ داده می‌شود و دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت و موجبات فرصت‌های صادراتی را فراهم می‌سازد.

در حال حاضر چند شرکت تولیدکننده ورق در کشور هستند؟

فولاد کاویان،‌ فولاد مبارکه اصفهان و نورد لوله اهواز سه شرکت مطرح در کشور هستند که به تولید این محصول مشغولند که البته از میان آنها میزان تولید فولاد مبارکه از همه بیشتر است و حدود ۵/۴میلیون تن درسال است که بخشی از این میزان تولید را صادر می‌کند چرا که این شرکت تعهد صادارتی دارد.

عمده واردات ورق فولادی از کدام کشورها صورت می‌گیرد؟

واردات ورق فولادی عمدتا از کشورهای روسیه، هند، اوکراین و قزاقستان صورت می‌گیرد که البته عدم گشایش LC واردکنندگان داخلی از سوی سیستم بانکی خارجی مانع بزرگی برای واردات این محصول محسوب می‌شود.

عدم اجازه دولت به بخش‌خصوصی برای فعالیت در معادن کشور به منظور استفاده در بخش فولاد، فولاد اسفنجی و گندله‌سازی،‌ انحصار ایجاد شده در بخش فولاد و قرار گرفتن این محصول در اختیار عده‌ای خاص را نیز می‌توان ازجمله مشکلات موجود در بخش تولید فولاد و محصولات فولادی و نوسان قیمت آنها برشمرد.در حال حاضر به علت ایجاد انحصار، عده‌ای سرمایه‌گذار که دارای سرمایه بالایی هستند از بورس فلزات خرید می‌کنند و گرانتر نیز می‌فروشند و بدین‌ترتیب شاهدیم که سرمایه در تولید نیست بلکه در تجارت است.

دولت برای حل مشکل کمبود محصولات فولادی ازجمله ورق در کشور باید معادن خود را به بخش‌خصوصی واگذار کند تا این بخش بتواند با استفاده از سنگ آهن نسبت به تولید فولاد و محصولات فولادی و تبدیل آنها به گندله و آهن اسفنجی اقدام کند چرا که ظرفیت فولاد مبارکه برای تولید ورق فولادی محدود است و پاسخگوی نیاز کشور نیست.

مصارف عمده ورق فولادی را تشریح بفرمایید؟

مشتریان عمده ورق فولادی تولیدکنندگان سوله، لوله و پروفیل، ماشین‌سازی و لوازم خانگی هستند.

پیش‌بینی شما از قیمت ورق در ماه‌های آینده چیست؟

چون که تجار زیادی به دنبال واردات ورق هستند حتی به صورت نقدی وارد کنند، پیش‌بینی می‌شود که طی ۲ ماهه آینده قیمت ورق سقوط کند. چرا که هم‌اکنون افزایش قیمت ورق کاذب است و این امر به علت نبود ورق به میزان نیاز در بازار است.

پیش‌بینی جنابعالی از قیمت ورق طی روزهای آینده چیست؟

پیش‌بینی می‌شود هفته آینده قیمت ورق با ضخامت ۲ میلیمتر با کاهش چشمگیری مواجه شود.

میزان تولید، واردات و صادرات ورق در کشور چقدر است؟

سال ۸۵ حدود ۵میلیون و ۲۰۰هزار تن ورق فولادی در کشور تولید شد. در عین حال میزان مصرف داخل انواع ورق سالانه حدود ۸میلیون تن است که با توجه به میزان تولید یاد شده مابقی باید از طریق واردات جبران شود. طی سال ۸۴، معادل ۳میلیون و ۱۸۰هزار تن و سال ۸۵ نیز به میزان ۲میلیون و ۸۷۰هزار تن ورق وارد کشور شده است که با توجه به وضعیت موجود کشور و عدم گشایش LCهای داخلی، پیش‌بینی می‌شود که میزان واردات امسال با کاهش بیشتری مواجه شود.

میزان صادرات ورق فولادی به کشور نیز سالانه حدود یک میلیون و ۶۲۰هزار تن است.