قیمت محصولات فولادی به سطح سال 85 می‌رسد

گروه بورس فلزات- زهرا مسافر: قیمت محصولات فولادی به زودی به سطح قیمت‌های پایان سال ۸۵ خواهد رسید. مدیر عامل شرکت تعاونی تهیه و توزیع آهن‌آلات واحد مرکز با بیان این مطلب گفت: کاهش قیمت آهن در بازار به دنبال تصمیم دولت است به طوری که به تدریج قیمت‌ها منطقی می‌شود.

محمدصادق مقدم در خصوص اینکه کاهش قیمت‌ها به ضرر تولیدکنندگان خواهد بود، افزود: قیمت‌ها باید به سطحی برسد که به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشد.

وی تصریح کرد: کاهش قیمت‌ها باید به گونه‌ای صورت بگیرد که تولیدکنندگان داخل متضرر نشوند و قیمت‌ها به طور منطقی نوسان یابد.

به گفته مقدم، در صورت ثبات قیمت آهن در بازار مصرف‌کنندگان تکلیف خود را خواهند دانست.

مدیر عامل شرکت تعاونی آهن‌آلات واحد مرکزی در خصوص پیش‌بینی قیمت آهن در آینده، خاطرنشان کرد: براساس تصمیم دولت قیمت آهن به پایان سال ۸۵ خواهد رسید تا مصرف‌کنندگان متضرر نشوند.

مدیر عامل فولاد یزد نیز در خصوص کاهش قیمت آهن در بازار و تاثیر آن بر تولیدکنندگان داخلی گفت: کاهش قیمت‌ها در بازار ناشی از واردات حدود ۴۰۰هزار تن آهن به ویژه میلگرد چینی از سوی تجار است که به قیمت پایین خریداری شده بود و تاجران این محصولات را حتی با ضرر به فروش می‌رسانند.

محمد احرامیان افزود: واردات آهن همواره از معضلات صنعت فولاد بوده و تا زمانی که دولت سهیمه‌ برای واردات تعیین نکند این معضل نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، برخی از تجار به صورت یوزانس آهن وارد کشور می‌کنند و پس از استفاده از تسهیلات مذکور (یوزانس) سود قابل توجهی نصیبشان می‌شود.

مدیر عامل فولاد یزد تصریح کرد: هم‌اکنون واردات آهن برای تولیدکنندگانی که در زمینه ذوب فعالیت می‌‌کنند توجیه اقتصادی دارد اما برای نوردکاران به صرفه نیست.

وی در خصوص مشکلات صنعت فولاد کشور خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مشکلات این بخش زیاد است و بهترین راهکار برای حل مشکلات این صنعت عدم دخالت دولت به ویژه در بحث قیمت است.

به گفته احرامیان، هم‌اکنون اغلب شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند. به عنوان نمونه ذوب‌آهن اصفهان در سال ۸۴، معادل ۶۲میلیارد تومان زیان داشته و این در حالی است که سالانه ۳۰۰میلیارد تومان برای سوبسید سنگ‌آهن دریافت می‌کند.

وی گفت: هم‌اکنون ذوب‌آهن سنگ‌آهن را هر کیلو ۲۲تومان می‌خرد و این در حالی است که قیمت جهانی آن هر کیلو ۸۰تومان است.

مدیرعامل فولاد یزد با اشاره به اینکه بخش‌خصوصی تولیدکننده فولاد از مزیت‌ها و امتیازات تولیدکنندگان دولتی برخوردار نیست، افزود:‌ چنانچه صنعت فولاد کشور بتواند به مدت ۶ماه سودده باشد و قیمت‌ها متعادل شود، رشد خواهد کرد در غیر این صورت علاوه بر اینکه متضرر می‌شود بلکه از گردونه خارج خواهد شد.

وی تصریح کرد: ظرفیت نهایی واحد ذوب فولاد یزد که راه‌اندازی شده معادل ۵۰۰هزار تن در سال است اما امسال حدود ۱۱۰هزار تن تولید خواهد کرد.

احرامیان با اشاره به اینکه واحد ذوب یزد تاکنون ۳۸هزار تن تولید کرده است، خاطرنشان کرد: اما این میزان تا پایان امسال به ۱۱۰هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی قیمت شمش موردنیاز برای تولید را در دوماه گذشته هر تن ۵۶۲دلار اعلام کرد و گفت، اما پس از آن به قیمت ۵۳۴دلار از بنادر شمال خریداری شده است.

مدیرعامل فولاد یزد در خصوص پیش‌بینی قیمت محصولات فولادی در آینده افزود: هم‌اکنون قیمت‌ها در چین افزایش یافته است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که تا دو ماه آینده افزایش قیمت‌ها را داشته باشیم زیرا که به علت کمبود فولاد در کشور و تامین آن از طریق واردات، افزایش قیمت آن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.