بازار آلومینیوم رونق ندارد

گروه بورس فلزات - آزاده حسینی: مبادلات آلومینیوم در بازار دچار کساد شده است. هبت‌اله فاضلی رییس‌اتحادیه آلومینیوم‌سازان با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: با توجه به اینکه حجم واردات آلومینیوم نسبت به گذشته کاهش یافته و حدود ۸۰هزار تن در سال کسری آلومینیوم داریم اما به دلیل رکود مبادلات این میزان کسری حس نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته به خاطر مشکلاتی که به دلیل عدم واردات این محصول وجود دارد نرخ این محصول در هر کیلو ۱۰۰تومان افزایش داشته است.

وی با اشاره به نرخ آلومینیوم در بازارهای جهانی گفت: نرخ آلومینیوم در بازارهای جهانی،دو هزار و ۷۰۰دلار است که پرمیوم آن نیز ۲۰۰ تا ۲۱۰دلار حساب می‌شود. البته هزینه حمل نیز به آن افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر واردات آلومینیوم صرفه اقتصادی دارد اما به دلیل مشکلاتی که به لحاظ بانک وجود دارد، واردات این محصول به صرفه نیست.

فاضلی اظهار داشت: در‌حال‌حاضر واردات آلومینیوم به سختی انجام می‌گیرد چرا که تولیدکنندگان آلومینیوم در بازارهای جهانی حاضر به فروش به صورت مدت‌دار و اعتباری نیستند و تنها محصول خود را به صورت نقدی به ما می‌فروشند.

وی گفت: در بازارهای داخلی نیز حجم تولید صنایع آلومینیوم کاهش یافته چرا که بانک‌ها نیز به سختی راضی به پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان هستند.

وی ادامه داد: با وجود آنکه بهره بانکی پایین آمده و این موضوع موجب رضایت تولیدکنندگان شده اما این موضوع در عمل رضایت‌خاطری را برای تولیدکنندگان به ارمغان نیاورد چرا که بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان سرباز می‌زنند.

وی افزود: در‌حال‌حاضر قیمت آلومینیوم در بازارهای داخلی مناسب است اما با ادامه این شرایط پیش‌بینی می‌شود نرخ این محصول افزایش یابد.

وی همچنین ادامه داد: حتی برای خرید از بورس‌فلزات نیز باید نحوه پرداخت به صورت نقدی باشد که این موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان برای خرید آلومینیوم دچار مشکل شوند و در نهایت حجم تولیدشان پایین آمده است.

وی گفت: آلومینیوم جزو فلزاتی است که همواره در چرخه تولید قرار دارد یعنی حتی آن قسمت از محصول که به صورت ضایعات در خط تولید به وجود می‌آید قابل استفاده در چرخه تولید به صورت محصول دیگری است.