اجرای معاملات مجدد بر روی قراردادهای سلف

بیتا احمدی

گروه بورس‌فلزات- هر بورس کالایی بدون قراردادهای آتی یا فیوچر بازار کاملی نیست.

نصرا... برزنی، نایب رییس هیات‌مدیره سازمان کارگزاران بورس‌فلزات تهران با بیان این مطلب گفت: بورس کالا بدون ابزار مبادلاتی جدید یک مرکز خرید و فروش کالا بیش نخواهد بود.

وی تاکید کرد: لازمه یک بورس کالای کارا این است که قراردادهای آتی و فیوچر با استانداردهای روز دنیا و مطابق با آن مورد معامله قرار گیرد وگرنه بورس کاملی تلقی نخواهد شد. برزنی افزود: آنچه بورس کالا را به عنوان یک بازار کالا مطرح می‌کند قراردادهای آتی است که خریدار و فروشنده بتوانند ریسک معاملات را پوشش دهند.

وی با اشاره به اینکه فیوچر تا نیمه دوم سال‌جاری نمی‌تواند وارد بورس کالا شود گفت: دو کار اصلی و مهم که پیش‌زمینه حضور فیوچر در بورس کالا است مهیا نشده و من مطمئن نیستم این قراردادها در ابتدای نیمه دوم سال راه‌اندازی شود. وی افزود: یکی پایاپای کردن وجوه و اداره مسائل مربوط به آن و دوم انبارهایی است که باید در اختیار بورس کالا قرار گیرد به اضافه نرم‌افزار معاملاتی که البته طراحی شده و مراحل پایانی خود را می‌گذارند. نایب رییس هیات‌مدیره سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران معتقد است: مساله پایاپای کردن وجوه بسیار حائز اهمیت است که باید در دستور کار قرار گیرد تا پیش‌شرط‌های حضور فیوچر در بورس کالا فراهم شود. وی گفت: یک خریدار و فروشنده باید در اتاقی به نام اتاق پایاپای یا سپرده‌گذاری معاملات را انجام دهند که کار نهایی بر روی این مساله هنوز صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: البته شرکت سپرده‌گذاری وابسته به بورس اوراق بهادار تهران قرار است مسوولیت اتاق پایاپای بورس کالا را بپذیرد که کار پیچیده‌ای است و تا مهیا نشدن شرایط به طور کامل نمی‌توان فیوچر را در بورس کالا راه‌اندازی کرد. برزنی در خصوص انبارهایی که باید در اختیار بورس کالا قرار گیرد، گفت: این انبارها باید در کنترل بورس بوده و برای ۳۸ کالایی که قرار است در بورس کالا مورد خرید و فروش قرار گیرد مهیا شود. برزنی اظهار داشت: تا شرایط به طور کامل مهیا نشود حضور فیوچر در بورس کالا در حد یک آزمایش کارگاهی خواهد بود. وی گفت: معاملات مجدد بر روی قراردادهای سلف زودتر از فیوچر در بورس کالا معامله خواهد شد.

وی افزود: قراردادهای سلف قراردادی است که در آن کالایی به نرخ امروز به فروش می رسد، اما تحویل آن برای سه یا چهار ماهه آینده خواهد بود. در این میان اگر کسی بخواهد قرارداد خود را معامله کند باید صلح کرده و قرارداد خود را با شرایط سلف به فروش برساند.