علی غفوری- هفته گذشته شرکت CORUS انگلیس تصمیم گرفت که از ظرفیت تولیدش در کارخانه سازنده قوطی‌های فولادی (CORUS Packaging Plus) در انگلیس بکاهد و این وضع نشان دهنده این است که افزایش ظرفیت (ظرفیت‌های مازاد)، افزایش قیمت مواد اولیه و رقابت از طرف آلومینیوم در اروپا وجود دارد.

طبق گزارش این کارخانه از ماه ژانویه آینده ۱۲۰هزار تن از تولیدش را کم خواهد کرد که دلایل افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش ظرفیت‌ها در اروپا می‌باشد و علاوه بر این تایید کرد که در سه ماه اول سال نیز به همین دلیل از تولید خود کاسته است. در حال حاضر این صنعت زیر ظرفیت کار می‌کند تا به طور کل توازنی در عرضه و تقاضا در اروپا به وجود آید و علاوه به ظرفیت مازاد فشار زیادی نیز از طرف قیمت‌های مواد اولیه به این صنعت وارد می‌شود.

به نظر می‌رسد که ارسلور میتال نیز همین اقدامات را در کارخانه خود در اروپا اتخاذ نموده است و کارخانه ایلودی ایتالیا نیز طول مدت تعطیلی خود برای نگهداری و تعمیر و تا پایان سه ماه سوم افزایش داده است.

شرکت CPP سالانه حدود ۵/۱میلیون تن ورق نازک فولادی قوطی‌سازی‌ها را در انگلیس، بلژیک، نروژ و هلند تولید می‌کند. این شرکت کارخانه خود در انگلیس زیر ظرفیت اسمی آن یعنی ۵۳۰هزار تن مورد بهره‌برداری قرار می‌داد و با کاهش اخیر نیز می‌توان تولید آن به زیر ۴۰۰هزار تن خواهد رسید.

مهم‌ترین مشکل این کارخانه‌های اروپایی بازارهای صادراتی است که تولیدکنندگانی مانند Coros سال‌های مدیدی است که بر آن تکیه دارد و به دلیل ایجاد ایجاد کارخانه‌های مشابهی در هند، ایران و چین و راه‌اندازی آنها از میزان صادرات اروپاییان کاسته شده است.

شرکت‌هایی که بر روی فروش ورق قلع‌اندود در خارج از اروپا متکی بودند دچار مشکلات شده‌اند.

طبق آمار و ارقام ارائه شده توسط دفتر آمار آهن و فولاد (issb) در لندن تولیدکنندگان اروپا هرچه بیشتر به این کاهش بازار وابسته شده‌اند. میزان صادرات ورق قلع‌اندود ۲۵ کشور اروپایی (اتحادیه اروپا) در مقایسه با میزان واردات آن به تدریج بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ افزایش یافته و در نتیجه سال گذشته با صادرات مازاد ۸۴۹هزار تن مواجه گردیدند که نشان‌دهنده کاهش تقاضای داخلی است.

در‌حال‌حاضر در اروپا ظرفیت مازاد ورق قلع‌اندود وجود دارد و با افزایش دوبرابری قیمت قلع‌ نیز در سال گذشته مشکل آن حل نشده است.

با توجه به اینکه قیمت قلع یک تا سه‌درصد هزینه تولید ورق قلع‌اندود را در برمی‌گیرد و طبق تخمین‌های مختلف حتی تورم ۷۶درصدی تا یک قیمت میانگین ۳۹۷۹دلار در هر تن (بر پایه سه‌ماه) در ماه ژوئن از ۹۳۶دلار در مدت مشابه آن در سال گذشته تاثیری روی ترازنامه تولیدکنندگان ورق قلع‌اندود اروپا نگذاشته است.

اما مهم‌ترین مساله افزایش قیمت فولاد است.

ورق قلع‌اندود دیگر آنچنان توان رقابتی ندارد که روی قیمت‌ها به صورت حاشیه‌ای تاثیر بگذارد اما فولادسازان می‌خواهند فولاد خود را بفروشند نه قلع را و آنها توجهی به بازار ورق قلع‌اندوند ندارند.

قیمت‌های کلاف گرم داخلی اروپا در حد ۲۹درصد افزایش پیدا کرده به ۵۵۰-۵۰۰یورو در هر تن در بین ژانویه و می (قبل از اندکی کاهش) رسید.

تمامی تولیدکنندگان اروپایی در حال حاضر به بازار نگار کرده و به خود می‌گویند: اگر ما بتوانیم کلاف نورد گرم را با چنین سودی بفروشیم چرا باید با توجه به قیمت‌های پایین ورق قلع‌اندود برای خود مشکل ایجاد کنیم.

این مشکل اصلی CORUS است. این شرکت بزرگ‌ترین صادرکننده به آمریکا است اما به دلیل افزایش قیمت در اروپا برای کلاف نورد گرم دیگر این قیمت اقتصادی نیست چون کلاف نورد گرم در آمریکا بسیار ارزان‌تر بود.

اما به هر حال بزرگ‌ترین تهدید برای ورق‌ قلع‌اندود در اروپا مواد جایگزین آن است و به همین دلیل این کارخانه‌ها به تدریج از میزان تولید خود می‌کاهند.

در شرق اروپا نیز به تعداد کارخانه‌ای قوطی‌سازی افزوده می‌شود که آنان بیشتر توجه به تولید قوطی‌های آلومینیومی دارند نه فولادی یا ورق قلع‌اندود و در نتیجه از تقاضا برای ورق قلع‌اندود کاسته شده است.

بهترین مثال کارخانه سازنده قوطی‌های نوشایه Hassloch در جنوب آلمان است که کارش را با ظرفیت ۲میلیارد قوطی فولادی در چند سال پیش آغاز کرد که در سال ۲۰۰۴ به دلیل آتش‌سوزی تولیدات آن متوقف شد.

طبق گزارش‌های واصله کارخانه پس از آن با ظرفیت ۳/۱میلیارد قوطی آلومینیومی در سال تولیدش را مجددا آغاز کرد و در نظر ۷۰۰هزار تن در سال قوطی آلومینیومی در کارخانه‌های دیگرش در شرق آلمان را شروع کند.

علاوه بر این در طی پنج‌سال گذشته شرکت فوق‌الذکر فعالیت خود را در زمینه تولید قوطی‌های آلومینیومی در کارخانه‌های جدیدش در شرق اروپا را توسعه داده است.

مصرف فولاد در تولید قوطی نوشابه‌ جای خود را به آلومینیوم می‌دهد ولی در زمینه غذایی به مشکلات افزوده شده است و به دلیل کمبود تولید قوطی‌های فولادی در بعضی از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و انگلیس محصولات گوجه‌فرنگی و لوبیای زیادی در حال فاسد شدن هستند.

اگر کاهش ظرفیت‌ها در اروپا گسترده‌تر شود مشکلات این صنعت بیشتر خواهد شد و دلیل آن بالا رفتن هزینه تولید مواد اولیه تولیدکنندگان ورق قلع اندود در اروپا است.