ایران سینا - نتیجه طرح دولت چین برای ده فولادساز بزرگ خود که تا پایان این دهه نیمی از تولید فولاد این کشور را تولید کنند بسیار نامعلوم بنظر می‌رسد.

در نیمه اول سال جاری ۲۱ فولاد ساز چین با تولید سالانه ۵‌میلیون‌ تن فولاد خام یا بیشتر، ۱/۵۰‌درصد کل تولید فولاد خام این کشور را تولید کردند که ۸/۱‌درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۰۶ است. با وجود ادغام‌هایی که تاکنون صورت گرفته باز هم پکن به سختی می‌تواند تولید این ده فولادساز را به بیش از ۵۰‌درصد کل تولید فولاد این کشور برساند. دولت چین در سال ۲۰۰۵ گفته بود که قصد دارد تا سال ۲۰۱۰ ده فولاد ساز بزرگ چین ۵۰‌درصد و تا سال ۲۰۲۰ ، ۷۰‌درصد کل فولاد این کشور را تولید کنند. مشخص نیست که در نیمه اول سال جاری این ده فولاد ساز بزرگ چقدر فولاد خام تولید کردند. در سال ۲۰۰۶ این ده فولادساز ۳۲‌درصد فولاد چین را تولید کرده‌اند که اندکی از ۷/۳۳‌درصد سال قبل کمتر است. فولادسازان کوچک‌تر چین به‌ویژه آنهایی که ظرفیت سالانه شان زیر ۲‌میلیون‌تن است بسیار تلاش می‌کنند که تولید خود را افزایش دهند تا از بسته شدن خود جلوگیری کنند.

در نیمه اول سال جاری فولادسازانی که زیر یک ‌میلیون‌ تن در سال تولید داشتند تولید خود را ۸/۳۶‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دادند که این ۲/۲۲‌درصد بیشتر از رشد فولادسازان متوسط و بزرگ است و همچنین بیشتر از نرخ رشد ۱/۱۸‌درصدی کل تولید فولاد خام چین است. چین در شش ماه نخست امسال ۵۸/۲۳۷‌میلیون‌تن فولاد خام تولید کرد.