افت شدید قیمت مس در بورس فلزات

آزاده حسینی

قیمت مس در مبادلات روز گذشته بورس فلزات تهران به دنبال افت نرخ آن در بازارهای جهانی کاهش یافت.

غلام‌عباس زنگی‌آبادی ناظر تالار بورس فلزات تهران با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: قیمت انواع مس در مبادلات روز گذشته بورس فلزات تهران به دنبال افت شدید این فلز در بورس فلزات لندن پایین آمد. وی ادامه داد: قیمت انواع فلز در مبادلات جهانی کاهش یافت که این مبادلات به بورس فلزات لندن نیز سرایت کرد و طی هفته گذشته هر تن مس ۳۰۷ دلار افت را در بورس فلزات لندن تجربه کرد.

وی افزود: به دنبال افت نرخ این فلز سرخ رنگ در بازارهای جهانی در بورس فلزات تهران نیز مس هر کیلو حدود ۲۸۵ تومان کاهش داشت.

وی با اشاره به مبادلات روز گذشته گفت: روز گذشته همچنین ۵هزار تن بیلت روسی در بورس فلزات تهران عرضه شد که با نرخ ۵هزار و ۳۰۰ ریال به فروش رسید.

زنگی‌آبادی اظهار داشت: روز گذشته آلومینیوم نیز از سوی تولید کنندگان عرضه و مبادله نشد و انتظار می‌رود با افت قیمت این محصول در بازارهای جهانی نرخ آن در بورس فلزات تهران نیز پایین بیاید.

وی ادامه داد: آلومینیوم در بازارهای جهانی طی هفته گذشته حدود ۱۰۰ دلار در هر تن پایین آمده است.

زنگی‌آبادی به فروشندگان آلومینیوم در بورس فلزات تهران که همان تولید کنندگان هستند توصیه کرد: از بازارهای جهانی و بورس فلزات لندن تبعیت کنند و مانند فلز مس اجازه بدهند که آلومینیوم هم با رشد و کاهش نرخ‌های جهانی شناور شود و اجازه دهند وارد کنندگان نیز برای جبران کمبود اقدام به واردات کنند.

وی گفت: البته عرضه کنندگان انواع آلومینیوم در بورس فلزات تهران باید بدانند که وارد کنندگان اقدام به واردات می‌کنند و در صورت بالا نگهداشتن قیمت محصولاتشان در بورس فلزات تهران متضرر خواهند شد. چرا که واردات با قیمت پایین صورت می‌گیرد و این تولید کنندگان هستند که متضرر می‌شوند.

زنگی‌آبادی همچنین اظهار داشت: بازار آهن نیز تقریبا در یک حالت رکود به سر می‌برد و بخش عمده متقاضیان آهن‌آلات در انتظار پایین آمدن قیمت‌ها به دنبال واردات آن هستند و از خرید امتناع می‌کنند.

وی ادامه داد:‌در پی اعلام خبر واردات آهن‌آلات به کشور متقاضیان عمدتا در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند و از خرید با حجم بالا امتناع می‌کنند و در نتیجه بازار دچار یک سکون خاصی شده است.

وی همچنین گفت: روز گذشته ذوب‌آهن اصفهان توانست ۵۰درصد محصولاتشان را بفروشد و مابقی به دلیل به توافق نرسیدن بر سر قیمت مورد مبادله قرار نگرفت.