ایسنا - تهیه آهن و سیمان برای طرح‌های دولتی از بازار داخل، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد، به همین منظور دولت تصمیم گرفته که برای طرح‌های عمرانی خودش مستقیما اقدام به واردات آهن و سیمان کند. محمد آزاد ـ رییس شورای اصناف کشور با اشاره به اعلام خبر واردات یک میلیون تن آهن و سیمان از سوی دولت گفت: بر اساس آمار‌ها حجم طرح‌های عمرانی دولت نسبت به سال گذشته ۳۰درصد افزایش داشته است و اگر دولت بخواهد تمامی‌ ملزوماتش را به طور مستقیم از بازار تهیه کند فشار زیادی به بازار وارد می‌شود و همین امر باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

او تاکید کرد: دولت برای جلوگیری از این افزایش کاذب قیمت تصمیم دارد آهن و سیمان را به طور مستقیم وارد کند و این واردات فقط برای طرح‌های خود دولت انجام می‌شود و با توجه به تعهدی که دولت در قبال ساخت سالانه تعداد معینی مسکن دارد اگر بخواهد به بازار داخلی اکتفا کند از برنامه عقب می‌افتد.

آزاد که رییس اتحادیه آهن فروشان تهران هم به شمار می‌رود درباره احتمال ورود آهن‌های دولتی به بازار که با تعرفه صفر وارد کشور می‌شوند و ایجاد دمپینگ برای واردکنندگان بخش‌خصوصی گفت: البته قبلا از این اتفاقات افتاده است ولی امیدواریم که دیگر شاهد وجود آهن‌های دولتی در بازار نباشیم، این آهن‌ها هنوز وارد کشور نشده‌اند که به بازار آهن بخش‌خصوصی بیایند بنابراین نمی‌توان قصاص قبل از جنایت کرد.

آزاد همچنین به برگزاری جلسه کار گروه اصناف با وزارت کشور اشاره کرد و گفت: این جلسات با حضور نماینده همیاری‌ها و مسوولان ذی‌ربط برگزار شده و در جلسات بعد نشست‌های کارشناسی درباره مشکلات زیادی که اصناف با شهرداری‌ها دارند برگزار خواهد شد.

پیش از این نیز رییس شورای اصناف کشور با اشاره به اینکه اگر قرار باشد سیمان از سبد حمایتی خارج شود، نظارت کامل بر آن باید بر عهده اصناف باشد، گفته بود: در حال حاضر تولید و مقدار مصرف در کشور متعادل است ولی برخی افراد سودجو با خارج کردن سیمان از کشور بازار آن را ملتهب می‌کنند.

او تاکید کرده بود: نباید این طور باشد که فقط توزیع قسمتی از سیمان در اختیار اصناف باشد چون در این صورت شاهد خواهیم بود که میزان انبوهی از سهمیه استان‌های مرزی از طریق بازارچه‌های مرزی خارج می‌شود و آن استان‌ها با کمبود مواجه می‌شوند.