انجمن جهانی آهن و فولاد تولید فولاد ایران را در ژانویه ۲۰۱۶ نیز با کاهش ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد. به گزارش اقتصادنیوز، در حالی تولید فولاد ایران در ژانویه ۲۰۱۶ نیز با کاهش ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده که برخی از کارشناسان بر این باورند اگر تولیدکنندگان بزرگ داخلی فولاد از جمله شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان و فولاد خراسان به جز تولیدکنندگان نورد و محصولات نهایی، به یک وضعیت تجمیعی و خوشه‌ای برای تولید و عرضه در داخل و حتی خارج برای صادرات نرسند، نمی‌توان از دستگاه حاکمیتی برای مدیریت و بهبود فضایی مناسب برای کسب و کار انتظار معجزه داشت.

این در حالی است که پایان آبان‌ماه امسال انجمن جهانی آهن و فولاد تولید فولاد ایران را با کاهش ۴/ ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: ایران سقوط یک پله‌ای در جمع تولیدکنندگان فولاد دنیا داشته است. با این حال انجمن جهانی آهن و فولاد اعلام کرد تولید فولاد جهان در نخستین ماه سال جاری میلادی با کاهش ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شد و به ۷/ ۱۲۷ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که تولید فولاد جهان در ژانویه سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۵/ ۱۳۷ میلیون تن اعلام شده بود.

بر‌اساس این گزارش تولید فولاد ایران در ژانویه ۲۰۱۶ نیز با کاهش ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است. همچنین ایران در ژانویه ۲۰۱۵ بالغ بر ۳۶۶/ ۱ میلیون تن فولاد تولید کرده بود که این رقم در ژانویه امسال به ۳/ ۱ میلیون تن کاهش یافته است. این در حالی است که کل تولید فولاد ایران در سال ۲۰۱۵ نیز با افت ۳/ ۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۱۱/ ۱۶ میلیون تن رسیده بود. توافق هسته‌ای از اواسط ماه ژانویه ۲۰۱۶ به اجرا گذاشته شده و بر اساس آن تحریم‌های غرب علیه ایران لغو شده است. انتظار می‌رود با اجرای این توافق فعالیت‌های اقتصادی در کشور رشد قابل توجهی داشته باشد و از جمله اینکه صنعت فولاد رشد کند.

بر اساس این گزارش ایران در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان چهاردهمین تولید‌کننده بزرگ فولاد در جهان شناخته شده است به‌طوری که یک درصد کل فولاد تولیدی جهان در سال ۲۰۱۵ در ایران تولید شد. آمار پنج ماه میلادی سال گذشته نشان می‌دهد تولید فولاد ایران در ۵ ماه نخست سال گذشته ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده که تیرماه امسال ایران از نظر میزان تولید فولاد با ۳ پله صعود در جایگاه سیزدهم در سطح جهان قرار گرفته بود اما هم‌اکنون در جایگاه چهاردهم قرار گرفته است.