مدیر‌عامل شرکت ملی صنایع مس ایران، گفت: کاهش هزینه‌ها و پایین آوردن قیمت تمام شده محصولات شرکت مس خبرهای خوبی برای کارکنان شرکت است؛ چرا‌که با تلاش آنها برای کاهش قیمت تمام شده، می‌توانیم کاهش قیمت‌های جهانی را جبران کنیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، مهندس احمد مرادعلیزاده در آخرین نشست شورای معاونان و مدیران شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۹۴، گفت: کاهش چشمگیر مصرف قراضه در فرآیند تولید، صرفه‌جویی در خریداری قطعات، تلاش برای افزایش طول عمر قطعات و تجهیزات و همچنین تعمیر و نگهداری به موقع از جمله اقدامات اساسی بودند که برای کاهش هزینه‌های تولید در این سال انجام شد. وی در تشریح کاهش خرید قراضه گفت: بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ متوسط خرید قراضه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن بوده که در حدود ۵۵۰ میلیارد تومان برای این خرید هزینه می‌شد. این در حالی است که خرید قراضه برای سال ۹۴، ۳۹۰۰ تن بود و برای آن حدود ۷۳ میلیارد تومان هزینه شده که نسبت به میزان خرید در سال‌های گذشته یک موفقیت چشمگیر محسوب می‌شود. وی افزود: استفاده از مواد سرد ته‌پاتیل و استفاده از کاتدهای نامرغوب دلایل اصلی کاهش خرید قراضه محسوب می‌شوند. مرادعلیزاده با تاکید بر اینکه موفقیت‌های به‌دست آمده درخصوص کاهش هزینه‌ها حاصل زحمات همه مدیران، کارکنان و کارگران شرکت مس است، گفت: ما باید در سال آینده با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید برای افزایش بهره‌وری و کاهش بیشتر هزینه‌ها قدم برداریم. در ادامه این نشست عملکرد و میزان تحقق برنامه‌های تولیدی شرکت تا تاریخ ۲۴ اسفندماه ۹۴، از سوی حوزه برنامه‌ریزی و نظارت ارائه شد.

بر پایه این گزارش، تولید برنامه‌ریزی شده برای تولید مس محتوی معدنی در سال ۹۴، از مس سرچشمه، میدوک و سونگون ۲۵۳ هزار و ۳۱۵ تن است که ۲۵۵ هزار و ۲۳۰ تن تولید محقق شده است و با توجه به فرصت ۵ روزه باقی‌مانده و تولید روزانه ۸۰۰ تا ۸۵۰ تنی تا پایان سال تولید ۲۵۸ هزار تنی محقق خواهد شد که رشد بسیار خوبی برای تولید مس محتوی معدنی که شاخص اصلی شرکت در تولید محسوب می‌شود، به حساب می‌آید. برنامه کل استخراج شرکت ملی صنایع مس ایران برای سال ۹۴ از مناطق مس سرچشمه، میدوک، سونگون، ایجو، چاه‌فیروز و دره‌زار ۱۵۲ میلیون و ۵۰ هزار تن را شامل می‌شد که تا تاریخ ۲۴ اسفند ۹۴، ۱۷۴ میلیون و ۴۵۷ هزار تن تولید شده که نسبت به برنامه بیانگر رشد ۱۵ درصدی است. همچنین برنامه تعیین شده برای تولید اکسید و باطله از کل مناطق فعال شرکت برای سال ۹۴، ۱۰۷ میلیون و ۵۳۷ هزار تن بوده که با عملکرد ۱۳۰ میلیون و ۳۵۳ هزار تنی، نسبت به برنامه ۲۱ درصد رشد داشته است.

این گزارش می‌افزاید: برنامه تعیین شده برای تولید سنگ سولفوری از کل مناطق فعال شرکت به غیر از چاه فیروزه و دره‌زار که هنوز به مرحله تولید سولفور نرسیده‌اند برای سال ۹۴، ۴۴ میلیون و ۴۹۰ هزار تن بوده که تا تاریخ ۲۴ اسفندماه عملکرد ۴۴میلیون و ۱۰۴ هزار تنی را ثبت کرده است. با توجه به اینکه هنوز تا پایان سال ۵ روز باقی‌مانده است، قطعا برنامه سنگ سولفور محقق شده و به احتمال زیاد با رشد یک درصدی روبه‌رو‌ خواهد شد. همچنین برنامه شرکت مس برای تولید کنسانتره مس با عیار ۲۱/ ۲۵ برای سال ۱۳۹۴ شامل ۹۷۸ هزار و ۱۶۳ تن می‌شد که تا تاریخ ۲۴ اسفندماه ۹۶۷ هزار و ۷۴۶ تن تولید کرده است که تا این تاریخ ۹۹ درصد از برنامه محقق شده است. با توجه به اینکه روزانه ۳۱۵ تا ۳۳۵ کنسانتره در واحدها تولید می‌شود در ۵ روز آینده قطعا صد درصد از برنامه محقق خواهد شد.

برنامه‌ریزی درخصوص مس محتوای کنسانتره نیز ۲۴۲هزار و۸۲۹ تن بوده که در عمل شرکت مس در ۵ روز باقیمانده به پایان سال، تولید ۲۴۳ هزار و ۸۵۶ تنی را صد‌درصد محقق کرده است. بر این اساس، برنامه‌ریزی انجام شده در ابتدای سال برای تولید مولیبدن برای سال ۹۴، ۶۵۰۰ تن بوده است که تا تاریخ ۲۴ اسفندماه ۶ هزار و ۶۵۱ تن تولید شده و از رشد ۲ درصدی برخوردار شده است. تولید آند تعریف شده برای سال ۹۴، ۲۳۱ هزار و ۷۳۰ تن بوده که تا این تاریخ ۲۳۰ هزار و ۸۷۰ تن تولید شده و با توجه به تولید روزانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن تولید آند در مجتمع‌ها در ۵ روز باقی‌مانده به‌طور قطع صد درصد برنامه تحقق پیدا خواهد کرد. درخصوص کاتد، شرکت مس در ابتدای سال تولید ۱۹۳ هزار تنی را تعریف کرده بود که تا تاریخ ۲۴ اسفندماه تولید ۱۸۷ هزار تنی را ثبت کرده و با توجه به فرصت باقی‌مانده و در نظر گرفتن این نکته که روزانه حدود ۱۰۰۰ هزار تن تولید کاتد می‌شود، قطعا تولید ۱۹۳ هزار تنی محقق خواهد شد.