مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو) گفت: 180 هزار تن آلومینیوم خالص در سال گذشته در این شرکت در اراک تولید شد. مجید پورعطار در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: این میزان تولید نسبت به سال 93 معادل 9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست سال گذشته به دلیل مشکلات مالی، شرکت با کاهش ۲۸۰۰ تنی میزان تولید مواجه بود که پس از تغییر مدیریت، با کاهش هزینه‌های جاری و نظارت مستقیم بر نحوه ارائه دستمزدها به خصوص اضافه کاری ها، پیشرفت‌های قابل توجهی در شرکت صورت گرفت. مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) از افزایش میزان شاخص کیفی فلز تولیدی در نیمه دوم نسبت به ۶ ماهه اول سال ۹۳ خبر داد و درخصوص وضعیت دیگ‌های موجود شرکت نیز گفت: در ۶ ماهه نخست سال قبل تعداد ۲۰ دیگ و در پنج ماهه دوم ۱۱ دیگ از مدار خارج شده است که این رقم در سال قبل از آن ۴۸ دیگ بوده است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته میزان ۱۷ درصد کاهش در تعداد دیگ‌های خارج شده از مدار در شرکت وجود داشته است و با احتساب هزینه ۳ میلیارد ریالی برای تعمیر هر دیگ، حدود ۵۱ میلیارد ریال در هزینه‌های جاری شرکت صرفه جویی شده است. پورعطار درخصوص میزان مصرف انرژی شرکت ایرالکو نیز گفت: در ۶ ماهه نخست سال گذشته برای تولید یک کیلوگرم آلومینیوم میزان ۵/ ۱۸ کیلو آمپر انرژی مصرف می‌شد که این رقم در نیمه دوم سال به ۶۴/ ۱۷ کیلو آمپر رسیده است. به گفته وی، میانگین تولید مذاب در خط قدیم احیای کارخانه از میزان چهار هزار و ۶۵۳ تن در ۶ ماهه نخست سال گذشته به ۵ هزار و ۵۳۹ تن در پنج ماه دوم سال رسید.

مدیرعامل شرکت ایرالکو، شفاف‌سازی محیط بازرگانی خارجی و بهره‌گیری بیشینه از بازارهای خارجی را از طریق قراردادهای بلندمدت اولویت اول مدیریت این شرکت عنوان کرد و گفت: تا شهریور ماه سال گذشته، هر تن پودر آلومینا با قیمت بالای ۳۵۰ دلار و حتی تا ۴۳۰ دلار نیز خریداری می‌شد، اما با تمهیدات مدیریت جدید این شرکت و عقد قرارداد بلند مدت با شرکت نالکوی هند، آلومینای مورد استفاده شرکت با قیمت کمتر از ۲۵۰ دلار وارد شد. وی درخصوص مزایای قرارداد بلندمدت با شرکت نالکوی هند اظهار کرد: مدیریت شرکت موفق شد دست واسطه‌ها و دلال‌ها را در زمینه خرید آلومینای مورد نیاز ایرالکو کوتاه و به‌صورت مستقیم از تولیدکننده اصلی به نسبتی از قیمت LME خریداری کند.