سحر نمایشی: بررسی روند حرکت فلزات اساسی در بازار داخلی نشان می‌دهد بازار این محصولات بر‌خلاف روند کاهشی ملایم که در ماه گذشته تجربه کرده‌اند روزهای آخر فروردین را با روند مثبت تری سپری می‌کنند. البته ارزیابی روند بازار داخلی نشان می‌دهد بازار فلزات اساسی منطبق بر روند بهای فلزات در بورس جهانی لندن بوده است، به‌طوری که در فاصله ماه‌های مارس و آوریل نیز شاهد همین تغییر روند قیمتی بوده ایم. آمار معاملات بورس فلزات لندن (LME) در دو هفته اخیر حکایت از آن دارد که دوران نوسان صعودی فلزات پایه پس از چند هفته رکود آغاز شده است.

قیمت انواع فلزات پایه از دوشنبه هفته گذشته در بازارهای جهانی همچون مس، آلومینیوم، نیکل، قلع، سرب و روی با افت و خیز قیمت رو‌به‌رو شدند و این روند تا دیروز ادامه یافت، در این بین بیشترین افزایش برای قلع ثبت شد که نسبت به هفته گذشته رشد حدود ۴ درصدی را تجربه کرده است. البته نیکل نیز با ۳ درصد افزایش میانگین هفتگی مثبتی را برای خود رقم زد. در این میان قیمت مس و آلومینیوم با وجود ثبت رشد حدود ۲ درصدی طی روز گذشته که ناشی از جهش ناگهانی بهای نفت بوده، از ابتدای ماه مارس تاکنون افت پله‌ای در پیش گرفته است. برخی کارشناسان معتقدند رشد روز گذشته مس نشانه استارت صعود قیمت این فلز سرخ همراه با جهش قیمت نفت بوده تا به‌عنوان یک فلز رهبر و هدایت‌کننده نرخ سایر کالاهای بورس لندن، تابلوی معاملات را سبزپوش کند. روز گذشته قیمت فلز سرخ با افزایش ۷۰ دلاری به چهار هزار و ۷۱۵ دلار در هر تن رسید تا زمزمه‌های افزایش مس به بیش از ۵ هزار دلار بازهم به گوش برسد. این در شرایطی است که چندی پیش بلومبرگ گزارشی را منتشر کرد که تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند فلز سرخ مستعد ریزش ۸۰۰ دلاری است.

همه اینها در شرایطی است که نوسان‌های شدید قیمت مس در ماه‌های گذشته پرسش‌های زیادی را در ذهن معامله‌گران ایجاد کرده است که مربوط به افزایش موجودی انبارهای بازار معاملات شانگهای می‌شود. تحلیلگران براین باورند که نزول پیش‌بینی‌شده قیمت مس به دلیل بالا بودن موجودی انبارهای بورس شانگهای است و در این زمینه خالی شدن انبارهای LMEنیز نمی‌تواند قیمت مس را بالا ببرد. به این ترتیب اوضاع بازارهای جهانی به سمتی می‌رود که دیگر بورس فلزات لندن قطب تعیین‌کننده قیمت مس نیست و تحلیلگران برای پیش‌بینی آینده بازار علاوه بر لندن، باید شانگهای را هم تحت بررسی قرار دهند.

به گفته یکی از کارشناسان بازار فلزات پایه در دو هفته گذشته شاخص در بازارهای سهام و بهای نفت روند صعودی در پیش گرفتند. این افزایش برای قیمت فلزات پایه پیش‌بینی می‌شد، اما به نظر می‌رسد قیمت مس بازهم موقتی بالا رفته است و چه در بازار جهانی و چه داخلی جا برای ریزش بیشتر دارد. همچنین این کارشناس پیش‌بینی کرد تغییرات محدود قیمت‌ها در این هفته به دلیل جهش قیمت نفت و پیش‌بینی‌ها برای ادامه این روند موقتی باشد. وی با اشاره به اینکه این روزها روند شاخص‌های بازار سهام به‌عنوان دماسنج اقتصاد با قیمت فلزات پایه همسو شده است، گفت: اگر روند قیمت مس در دو هفته اخیر را مشاهده کنیم درست با روند شاخص بازار سهام هنگ کنگ همخوانی دارد و این موضوع تاثیر بالای چین در قیمت مس را نشان می‌دهد.

این کارشناس تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان در ماه‌های گذشته کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از مس را دلیل افزایش قیمت‌ها اعلام می‌کردند اما افزایش موجودی انبارهای بورس شانگهای از مس تاثیر بیشتری بر قیمت گذاشت و کاهش‌های پی‌درپی نرخ این فلز را رقم زد. ولی در هفته‌های گذشته با نوسان موجودی انبارهای شانگهای و تداوم خالی شدن انبار، LME مس در مدار صعودی قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود قیمت این فلز به‌صورت پلکانی افزایش یابد و به‌زودی از رقم ۵ هزار دلار فراتر رود. البته به‌طور قطع شاهد نوسان‌های منفی نیز خواهیم بود اما در مجموع روند قیمت این کالا در سه ماه آینده مثبت خواهد بود.از سویی نیز در این میان این احتمال وجود دارد که اگر نوسان مثبت قیمت ارز و جهش بهای نفت در روزهای آتی ادامه پیدا کند، روند صعودی قیمت‌ها در بازار داخلی این محصولات نیز ادامه‌دار باشد، چرا‌که در هر صورت بخشی از این نوسانات بازار جنبه روانی ناشی از نوسانات مربوط به بهای نفت و نرخ ارز دارد، اما موضوع دیگری که وجود دارد این است که بسیاری از کارشناسان قیمت نفت را صعودی پیش‌بینی کرده و معتقدند با توجه به مولفه‌های موجود قیمت‌ها رشد اندکی را در کوتاه‌مدت تجربه خواهند کرد.

از سوی دیگر آمار منتشر‌شده در مورد کاهش موجودی انبارهای لندن، بسیاری از فعالان اقتصادی را نگران کرده است، زیرا اگرچه با رشد قیمت‌ها همزمان شده، اما چون بهبود مجدد تقاضا به‌عنوان یک حرکت بازار قابل پیش‌بینی است، انتظار افزایش قیمت‌های داخلی را دامن زده است که این مساله بر بازارهای جهانی هم موثر خواهد بود، البته در کنار این موارد شاهد اخبار مثبتی از توافق‌های بین‌المللی هستیم که این موضوع سرنوشت دیگری برای فلزات رنگی در بازارهای داخلی رقم خواهد زد. با این حال کارشناسان معتقدند نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار فلزات داخلی نیز همانند بازارهای جهانی به سرعت تغییر مسیر دهد، چراکه با توجه به دورنمای مبهم نرخ ارز قدرت تاثیر‌گذاری این عامل، بیشتر از بهای فلزات اساسی در بورس لندن است، هر‌چند در کوتاه‌مدت پیش‌بینی افزایش روند ارز نیز وجود دارد.

در این بین مهم‌تر از همه این موارد این است که پیش‌بینی می‌شود چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات پایه در جهان با رشد تقاضا برای خرید انواع فلزات در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ میلادی روبه‌رو خواهد شد. بنابراین انتشار اخباری مبنی بر افزایش حجم تولیدات صنعتی چین، افزایش مجدد قیمت نفت و دورنمای نسبی افزایش هزینه تولید مهم‌ترین دلایل برای صعود مجدد قیمت‌ها در کوتاه‌مدت هستند.

کوچ فلز سرخ از لندن به شانگهای