گروه بورس کالا - راه‌اندازی فاز نخست بورس نفت ایران در رسانه‌های کشورهای دیگر علی‌الخصوص امارات متحده عربی بازتاب گسترده‌ای داشت به طوری که همه شبکه‌های تلویزیونی این کشور در اخبار اقتصادی خود، این اقدام را تحولی بزرگ در اقتصاد کشورهای منطقه و حتی خاورمیانه برشمردند. به گزارش ایسنا، همچنین مطبوعات عربی و انگلیسی زبان امارات نیز دیروز با انتشار خبر راه‌اندازی بورس نفت ایران به تحلیل و تفسیر و تاثیر آن بر اقتصاد کشورهای منطقه پرداختند.

خبرگزاری بلومبرگ نیز با اعلام اینکه ایران به عنوان دارنده دومین ذخایر بزرگ نفت و گاز جهان، به‌منظور تشویق بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی، نخستین بورس نفت و مواد پتروشیمی را رسما افتتاح کرده است، گزارش داد: مهمترین هدف دولت ایران از راه‌اندازی بورس نفت، کاهش نقش دولت در صنعت انرژی و فعالیت‌های مربوط به بخش نفت و گاز است . دالتون گریس کارشناس موسسه تحقیقات نفت ابوظبی در این باره گفت: به نظر نمی‌رسد میزان نقدینگی جذب شده در بورس نفت ایران چندان قابل توجه باشد. سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیز برای مبادلات تجاری با ایران تحت فشارهای سیاسی غرب قرار دارند و احتمال سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بورس نفت ایران بعید به نظر می‌رسد. ایران از سال ۲۰۰۵ تاکنون قصد راه‌اندازی بورس مبادلات نفت خام در منطقه خاورمیانه را داشته است ولی دبی زودتر از ایران، نخستین بورس مبادله نفت خام را راه‌اندازی کرد. دولت ایران قصد دارد ۹۰‌میلیارد دلار سهام شرکت‌های انرژی را به بخش‌خصوصی واگذار کند.

گل طلایی بازی بورس نفت زده شد

در همین راستا، دکتر‌محمد جواد عاصمی‌پور، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت نفت نیز در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری، بورس نفت را ایجاد‌کننده ظرفیت‌های مناسب برای اقتصاد کشور پیش‌بینی کرد و گفت: کسب بازارهای عمده جهان می‌تواند از برنامه‌های آینده بورس نفت ایران باشد.وی با تشریح نحوه شکل گیری بورس نفت گفت: محور اساسی این پروژه که از سال ۱۳۸۰ آغاز شد، تعادل در اقتصاد‌ ملی است، زیرا بازارها، ویترین‌های اقتصاد ملی هستند و اگر بتوان در بازارها تعادل برقرار کرد، یک تعادل کلی در اقتصاد اتفاق می‌افتد؛ بنابراین بازارها به هم مرتبط هستند و هر‌گونه تشنج در آنها موجب سرایت به دیگری خواهد شد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر این که این کار مثل بازی فوتبال است که تا دقیقه ۹۰ معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد، در‌باره زمان شروع کار بورس نفت گفت: ما دیر شروع کردیم، اما تاکید و توجه دولت آقای احمدی‌نژاد باعث شد بورس راه بیفتد.

وی افزود: اکنون توسعه بورس نفت مهم است و برای این کار باید انتظارات مردم را بالا ببریم و چشم‌انداز آن را گسترده کنیم، زیرا قرار است بورس نفت خام نیز راه‌اندازی شود؛ افزون بر آن توجه داشته باشید که در آسیای میانه یک قطب بازار را در دست داریم، همچنین در کشورهای اوپک و به عنوان یکی از پنج کشور خلیج‌فارس قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۰درصد انرژی دنیا را تضمین کنیم که اینها همه مسائل منحصر به فرد هستند و باید از آنها استفاده مطلوب را ببریم.

وی با تاکید بر این که مجموعه ۵۰میلیارد دلاری نفت‌خام و پتروشیمی، مدیرانی با ذهن باز می‌خواهد افزود: توجه به چند نکته مهم ضروری است: اول این که علت تاخیر راه‌اندازی بورس نفت، وجود رفتارها و مقاومت‌هایی در این زمینه بود، اما با توجه به رفتارها و پذیرش دکتر احمدی‌نژاد و مهندس غلامحسین نوذری، اکنون شاهد رشد خوب خصوصی سازی هستیم و همین طور آمادگی نفت برای این که امپراتوری ۷۰‌میلیاردی دلاری خود را به روی مردم بگشاید.

وی در ادامه توضیح داد: نفت مهم‌ترین عامل سیاسی بوده و از قبل یک کالای بین‌المللی به حساب می‌آمده است؛ از این رو زیرساخت‌های لازم را برای انجام کارها دارد.وی اطلاع‌رسانی در این زمینه را مهم ارزیابی کرد و گفت: رسانه‌های بزرگی مانند بلومبرگ و رویترز و مانند آنها امروزه خود تعیین‌کننده قیمت در بازار هستند و بخشی از بازار به حساب می‌آیند؛ بنابراین وجود یک نظام اطلاع‌رسانی دقیق بسیار مهم است.وی افزود: کارگزاران بورس باید حضور داشته باشند تا هم نفت را بیاورند و هم معامله‌های ما را منتقل کنند. وی تاکید کرد: بحث تالار بورس کیش یک تز اولیه بود، در حالی که باید در منطقه‌های شمال، اروندان، عسلویه و‌... نیز باید تالارهای فرعی داشته باشیم.وی تاکید کرد: قبل از این که روس‌ها و ترک‌ها کلید تجارت نفت را بزنند، ما باید بتوانیم سوآپ نفت را به طور جدی در مرحله دوم شروع کنیم.عاصمی‌پور در باره ارتباط بورس نفت و تجارت نفت گفت: گل طلایی‌زده شده و توصیه من به دوستان این است که مدل‌های مفهومی را که موجبات مبنای مصوبه بودند، اصل کار قرار دهند و صاحبان کالا را در کار مشارکت دهند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: نرم‌افزار یورونکس را به قیمت ۸‌میلیون دلار خریداری کرده‌ایم و یک‌سال است که در حال پیاده کردن آن هستیم و باید از همین نرم افزار برای بورس نفت و کالا استفاده کنیم و از نفت آسیای میانه نیز غفلت نکنیم تا بتوانیم قبل از این که دیر شود و بورس‌های دیگر راه‌اندازی شوند، به شکارچی خوبی برای تجارت نفت تبدیل شویم.