در هفته گذشته فلزات غیرآهنی روند قیمت صعودی مناسبی را طی کردند. همچون هفته گذشته بازار فلزات توجه خود را به، کاهش موجودی‌های لندن، مشکلات الکتریسته و انرژی در چین و آفریقای جنوبی و همچنین توفان‌های کم‌سابقه در چین که تولید را مختل کرده بودند، معطوف داشت.

نوسانات منفی در بازارهای سهام و برخی آمارهای اقتصادی منفی در ایالات‌متحده که نشان از ضعف شرایط اقتصاد آمریکا می‌داد توجه بازار را چندان جلب نکرد. کاهش فعالیت‌های تولیدی در منطقه نیویورک، عدم رشد فعالیت‌های صنعتی در ایالات‌متحده و همچنین کاهش شدید شاخص اعتماد مصرف‌کننده از جمله آمارهای منتشر شده در هفته گذشته بودند که در سطحی پایین‌تر از انتظار بازار قرار داشتند. سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا در هفته گذشته هم نشان از ادامه روند کاهش نرخ بهره و احتمال کاهش رشد اقتصادی می‌داد. ولی رشد مصرف در سطح خرده فروشی در آمریکا بالاتر از میزان انتظار بود.
قطع برق مورد استفاده کارخانه‌های آلومینیوم در آفریقای جنوبی که انتظار ادامه آن نیز می‌رود مهم‌ترین عامل رشد قیمت آلومینیوم بود. انتشار اخباری مبنی‌بر برقراری فعالیت کارخانه‌های مس و روی در چین نیز روند قیمت روی را تضعیف کرد.
بازگشت چینی‌ها پس از تعطیلات سال نو در چین بازار را با تامل روبه‌رو کرد، چرا که واکنش چینی‌ها به افزایش قیمت‌های اخیر و روند مصرف در چین در ۳‌ماهه دوم هنوز با ابهاماتی مواجه است.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با ۵/۲‌درصد افزایش به ۷۸۰۱‌دلار رسید. پس از معاملات لندن، در ایالات‌متحده قیمت مس برای تحویل ۳‌ماهه به ۷۹۲۰‌دلار هم رسید اما با تقویت دلار قیمت ۳‌ماهه در نیویورک نهایتا در ۷۷۷۰‌دلار بسته شد. موجودی‌های لندن با ۷/۹‌درصد کاهش به ۱۵۱‌‌هزار تن رسیدند. اما موجودی‌های شانگهای با افزایش ۱۰۹۴۳‌تن به ۳۱۱۸۸‌تن رسیدند. افزایش قابل‌توجه موجودی‌های شانگهای که در واقع افزایش طی دو هفته است (چرا که آخرین موجودی‌های قبلی در تاریخ اول فوریه انتشار یافته بود) چندان غیرمنتظره نبود. بازار به دلیل مشکلات حمل ونقل، مشکلات جوی و کاهش تقاضا در زمان تعطیلات سال نو، انتظار داشت که موجودی‌های شانگهای ده هزار ‌تن افزایش یابد. چینی‌ها پس از بازگشت از تعطیلات سال نو، در قیمت‌های بالاتر اقدام به فروش نمودند. ولی در نهایت قیمت‌های بالاتر فعلا تثبیت شده است و در قیمت‌های پایین‌تر خریداران فیزیکی نسبتا فعال هستند.
CRU اعلام کرد که افزایش تقاضا برای مس بالاتر از گمانه‌زنی‌های قبلی است و ممکن است امسال بازار با کمبود مواجه باشد. این اولین تحلیلی است که از انتظار کمبود خبر می‌دهد.
مدیـرعامـل شرکـت Inmet mining کـه یکـی از سهامداران پروژه Petaquilla (پروژه جدید قابل‌توجه در پاناما) است، قیمت مس در میان‌مدت را به دلیل کمبود معادن جدید قابل‌توجه، مستحکم ارزیابی کرد. به گفته او، تعداد پروژه‌های جدید قابل‌توجه که در ۵‌سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، محدود است و هزینه‌های این پروژه‌ها رو به افزایش است. هزینه پروژه Petaquilla در سال گذشته ۲‌برابر شده و به ۵/۳‌میلیارد دلار رسیده است. افزایش هزینه‌های ساخت و ساز و ماشین‌آلات معدن‌کاری و همچنین بهبود کنترل ضایعات و سیستم آب از جمله دلایل این افزایش هزینه بوده است. انتظار می‌رود که این معدن در ۲۳‌سال آینده ۴/۴‌میلیون تن مس تولید کند؛ ولی هنوز زمان بهره‌برداری مشخص نیست.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با ۹/۴‌درصد افزایش به ۲۸۱۳‌دلار رسید. موجودی‌های لندن در حدود ۹۵۴‌‌هزار تن ثابت بودند. موجودی‌های شانگهای نیز با ۲۴۳۲۵‌تن افزایش به ۱۱۹هزار و ۲۷۹تن رسیدند. مهم‌ترین خبری که بازار آلومینیوم را تحت تاثیر قرارداد، مربوط به تامین الکتریسیته برای برخی کارخانه‌های آلومینیوم در آفریقای جنوبی است. در صورت جیره‌بندی یا قطع کامل برق برای مدت قابل‌توجه، ممکن است تولید ۵/۱‌میلیون تن آلومینیوم از دست برود (این کارخانه‌ها فعلا تعطیل هستند). در صورت تحقق این سناریو، بازار آلومینیوم که انتظار می‌رفت با مازاد ۴۰۰‌‌هزار تن مواجه باشد، ممکن است با کمبود یک میلیون تنی همراه گردد. مشکلات تولید الکتریسیته در آفریقای جنوبی به دلیل عدم سرمایه‌گذاری ادامه‌دار خواهد بود و ممکن است تا سال ۲۰۱۲ ادامه یابد. تحلیل‌گر
J P Morgan می‌گوید که ممکن است قیمت آلومینیوم به 3000‌دلار نیز افزایش یابد، اما پایداری قیمت‌ها در سطوح بالاتر از 2800‌دلار با ابهام همراه است.همچنین تولید آلومینیوم در ژانویه در ایالات‌متحده به نسبت سال قبل 16‌درصد افزایش یافت و به میزان (سالانه) 75/2‌میلیون تن رسید. شرکت آلومینیوم‌سازی چین (بزرگ‌ترین تولید‌کننده چین) اعلام کرد که تولید به حالت عادی بازگشته است (مشکلات انرژی و توفان).
روی و سرب
پس از کاهش قیمت 4/6‌درصدی در هفته قبل، در این هفته نیز روی نسبتا ضعیف بود و با افزایش قیمت 4/0‌درصدی به 2355‌دلار برای هر‌ تن رسید. موجودی‌های لندن با 4/2‌درصد افزایش به 118400‌تن افزایش یافت و موجودی‌های شانگهای نیز با 8181‌تن افزایش به 65هزار و 718‌تن رسید. در اواخر هفته پس از اینکه اعلام شد که تولید کارخانه‌های روی در چین به حالت عادی بازگشته است و بزرگ‌ترین تولید‌کننده روی چین که ظرفیت ذوب 400‌هزار تنی در اختیار دارد (Zhuzhou) فقط 8000‌تن تولید را از دست داده است، قیمت روی روند نزولی را طی نمود. ولی قیمت سرب با 7/5‌درصد افزایش به سطح مقاومت 3075‌دلاری رسید و در نهایت قیمت نقدی در سطح 3045‌دلار بسته شد. موجودی‌های سرب نیز با 2/0‌درصد کاهش به 46800‌تن رسیدند.
منبع: کارگزاری فلزات مفید