گروه بورس کالا، ارسلور میتال در پی طرح‌های توسعه خود که می‌خواهد به‌عنوان یک شرکت خارجی حرف اول را در صنعت فولاد چین بزند در نظر دارد کارخانه فولادسازی China oriental در هنگ‌کنگ به مبلغ ۷۷۰میلیون دلار بخرد. ارسلور میتال و چانیا اورینتال طی بیانیه مشترکی اعلام کرده‌اند که آخرین مهلت پذیرش این پیشنهاد خرید چهارم فوریه بود.

ارسلور میتال که در حال حاضر ۰۲/۲۸درصد از این کارخانه را در اختیار دارد، پذیرفته است که ۱۱/۴۵درصد دیگر از سهام باقیمانده این شرکت را نیز بخرد.

کارخانه اصلی چانیا اورنیتال در استان هبی قرار دارد. سالانه ۳/۴میلیون تن فولاد خام تولید می‌کند که در نظر دارد آن را تا سال ۲۰۱۰به ده میلیون تن برساند.خرید این کارخانه توسط ارسلورمیتال هنوز بستگی دارد به تایید وزارت بازرگانی چین. تحلیل‌گران می‌گویند که این اقدامات ارسلورمیتال نشان می‌دهد که مصمم است وارد بازار چین شود که می‌تواند به نوبه خود نویددهنده ادغام و خرید بین کارخانه‌‌های فولادسازی چینی وشرکت‌های خارجی در آینده باشد.

کوشش چینی‌ها برای کاهش تولید فولاد

چین سال گذشته توانست ۲۱/۱۵ میلیون تن در تولید ظرفیت‌های کارخانه‌ای قدیمی فولادسازی خود بکاهد که کمتر از نصف ۳۵میلیون تن برنامه‌ریزی شده قبلی آن است.

کمیسیون ملی توسعه و اطلاعات کشور در گزارش خود اضافه می‌کند که کشور علاوه بر این ۴/۲۹میلیون تن از ظرفیت تولید چدن قدیمی خود را نیز کاهش داده که اندکی کمتر از ۳۰میلیون تن‌ برنامه‌ریزی شده آن است.کمیسیون اضافه می‌کند که ما ‌باید کوشش بیشتری برای حذف باقیمانده ظرفیت‌های قدیمی و کهنه(۱۷/۸۹میلیون تن چدن و ۷۶/۷۷میلیون تن فولاد) تا سال ۲۰۱۰ انجام دهیم که انجام این‌کار برای پکن نیاز به چالش زیادی دارد.

تیم‌های بازرسی مجددا به استان‌ها اعزام خواهند شد تا پیشرفت کار را نظارت کنند.

حدود ۱۸ استان و شهر یک نامه رسمی امضا کرده و در آن متعهد شدند که تعطیلی کارخانه‌‌های کهنه را تسریع بخشیده و در شروع امسال آن را آغاز کنند.پکن مصمم است که واحدهای غیراقتصادی و آلوده‌کننده را تعطیل کند تا طرح‌های توسعه فولادسازی کشور را محدود کرده و از اثرات ضد زیست‌محیطی آن نیز بکاهد.

اما عدم همکاری بین مقامات محلی و کارخانه‌های فولادسازی می‌تواند مانع کوشش‌های حذف ظرفیت‌های کهنه در سال‌های آتی گردد.

چین در ابتدا می‌خواست یکصد میلیون تن از ظرفیت‌های قدیمی خود را تا سال ۲۰۰۷ حذف کند که پس از آن این مهلت را تا سال ۲۰۱۰ تمدید کرد چون متوجه شد که انجام این‌کار آسان نیست.