گروه بورس کالا- علی غفوری: ششم ماه فوریه آخرین مهلت تعیین شده توسط کمیته خرید بود که تا آن زمان BHP باید رسما پیشنهاد خود را برای خرید Rio Tinto ارائه می‌کرد و یا اینکه از این پیشنهاد خرید غیررسمی ۱۵۰میلیارد دلاری چشم‌پوشی کند. اما آیا مدیرعامل BHP ماریوس کلوپرز هیچ گزینه‌ای ندارد مگر خرید یا عقب‌نشینی از این ادغام که بزرگ‌ترین ادغام معدنی در جهان تاکنون خواهد بود؟

یقینا قیمت سهام قبل از مهلت تعیین شده برای BHP افزایش خواهد داشت. روز جمعه دلالان سهام، Rio را افزایش دادند تا BHP مجبور شود ۳۲درصد بیش از آنچه که قبلا پیشنهاد داده بود آن را افزایش داده و بتواند هیات‌مدیره Rio را برای این خرید متقاعد کند. اما قیمت‌های سهام اکثر شرکت‌های فلزی در روزهای اخیر شدیدا نسبت به ۶ماه گذشته کاهش پیدا کرده است که دلیل آن نگرانی در خصوص رکود اقتصادی در آمریکا است، در‌حال‌حاضر در مقایسه با زمانی که BHP برای اولین پیشنهاد خرید، Rio را در ماه نوامبر اعلام کرد، این شرکت (BHP) در شرایط تنگنایی قرار گرفته است.

این وضع می‌تواند BHP را با نوعی سرافکندگی مواجه کند، چون نتوانسته است برای خرید Rio اعضای هیات‌مدیره را راضی کند. اما از طرف دیگر حالت انتظار نیز می‌تواند BHP را در شرایطی قرار دهد که بتواند در آینده توان مالی خود را تقویت کرده و Rio را بخرد.

پس از این BHP اعلام کرد که ادغام با Rio خصوصا در بخش سنگ‌آهن سودمند است، ۴۰میلیارد دلار به ارزش ریو افزوده شد، اما با توجه به اینکه هیچ رقیب عمده دیگری در بین نیست که بتواند منابع مالی لازم را جمع‌آوری کند (بحران‌های مالی اعتباری آن را مشکل‌تر کرده است) یا بتواند به همان میزان توان کافی داشته باشد، به همین دلیل قیمت سهام Rio در معرض خطر برگشت به سطح قبل از پیشنهاد خرید BHP قرار گرفته است، اگر این اتفاق رخ بدهد، سهامداران دیو که ۶۰درصد آنان در BHP نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند اینگونه نتیجه خواهند گرفت که تنها راه حفظ یا نجات ارزش سهام Rio این است که هیات‌مدیره آن را مجبور کنند که با BHP مجددا مذاکره کند.

برای سرمایه‌گذاران سهام معادن سنگ‌آهن همچنان شیرین است و انتظار می‌رود که اقتصاد چین تا حد کمتر یا حداقلی از بحران‌های مالی (نکته‌ای است که مدیرعامل Rio آقای تام آلبانز تاکید زیادی روی آن دارد) رنج ببرد. اگر چه به نظر می‌رسد که ارزش مالی شرکت‌های معدنی به دلیل کاهش اطمینان در شرایط اقتصادی جهانی افت بیشتری پیدا می‌کند ولی با توجه به کاهش هزینه‌های که با خود به همراه خواهد داشت ادغام Rio و BHP می‌تواند جذاب‌تر جلوه کند.

پیشنهاد BHP شرکت Rio را که معمولا سکوت اختیار کرده است، مجبور کرده است که میزان تولیدات یا بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن خود را اعلام کند تا BHP را ترغیب کند تا قیمت پیشنهادی خود را افزایش دهد و نشان دهد که شرکت قدرتمند و اقتصادی است و شاید دیگران نیز تشویق به سرمایه‌گذاری در آن شوند. در‌حال‌حاضر سهامداران Rio از شرایط خوبی برخوردار هستند و آینده بازار را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنند. آینده BHP نیز بسیار مطلوب است. این دو شرکت پس از ادغام قادرند روی هم رفته وضعیت و درآمد بهتری نسبت به شرایط کنونی که تنها هستند، داشته باشند. اشتهای چین برای فلزات همچنان بالا است و سیری‌ناپذیر باقی خواهد ماند. حتی اگر از میزان مصرف آن نیز کاسته شود که غیرممکن نیز نمی‌باشد، این کشور باز نیاز به این خواهد داشت که بیشتر از میزان کنونی واردات داشته باشد.

اما به نظر می‌رسد قیمت سهام شرکت‌های معدنی هنوز رو به کاهش است که می‌تواند به نفع BHP باشد تا بتواند با گذشت زمان بیشتری خرید Rio را دنبال کرده و آن را به قیمت ارزان‌تری بخرد.