گروه بورس کالا - زهرا مسافر: به‌رغم افت‌و‌خیزهای قیمت آهن‌آلات از ابتدای بهمن‌ماه جاری، اما طی هفته پایانی این ماه بازار آهن‌آلات از ثبات نسبی برخوردار شد. کمبود نقدینگی و خوشبینی تجار از گرانی آهن در روزهای آینده رکود در بازار غیررسمی آهن‌آلات را به همراه داشته است.

در ابتدای بهمن‌ماه جاری بازار شاهد کاهش تقاضا و به تبع آن سیر نزولی قیمت آهن‌آلات بود که این وضعیت در بازار رسمی آهن نیز مشاهده شد و گفته‌ها حاکی از آن است که دستور دولت مبنی‌بر کاهش قیمت‌ها مهم‌ترین عامل سیر نزولی قیمت فولاد است.

از نیمه دوم بهمن‌ماه جاری سایه رکود بر بازار غیررسمی و گاه رسمی به طور محسوس حاکم شد؛ به گونه‌ای که از پانزدهم ماه یادشده قیمت‌ها با کاهش روبه‌رو شد؛ به طوری که حتی طی ۱۰روز گذشته بازار غیررسمی شاهد ثبات قیمت محصولات فولادی بود.

براساس این گزارش، در تاریخ پانزدهم بهمن‌ماه جاری قیمت میلگرد و تیرآهن نسبت به روز قبل از آن با نوسان قیمت رو‌به‌رو بود؛ اما از روز ۱۶ماه یادشده میلگرد و تیرآهن نسبت به روز قبل از آن بدون نوسان قیمت در بازار غیررسمی عرضه شدند. در هفدهم بهمن جاری میلگرد از ثبات نسبی قیمت برخوردار بود؛ اما تیرآهن با افت ۵ تا ۳۰هزار ریال در بازار غیررسمی دادوستد شد؛ به گونه‌ای که میلگرد نمره ۱۴ تا ۲۲آجدار فولاد آذربایجان بدون تغییر قیمت و میلگرد ۱۰ آجدار شاخه اردبیل با افت ۱۵۰ریالی در هر کیلو و میلگرد ۱۲، ۲۲ و ۲۵آجدار فولاد آذربایجان با کاهش ۵۰ریالی مورد مبادله قرار گرفتند.

طی هفته گذشته به جز شنبه، بیستم بهمن جاری که بازار غیررسمی افت قیمت میلگرد و تیرآهن را در بازار غیررسمی تجربه کرد، اما از روز یکشنبه ثبات قیمت‌ها بر بازار حاکم شد.

طی شنبه هفته گذشته بیستم بهمن‌ماه جاری میلگرد ۸آجدار کلاف با افت ۱۰۰ریالی قیمت در هر کیلو روبه‌رو بود و میلگرد نمره ۱۲ تا ۲۵آجدار میانه نیز با کاهش ۵۰ریالی و ۱۵۰ریالی مواجه و به نرخ ۷هزار و ۶۵۰ریال و ۷هزار و ۷۰۰ریال عرضه شدند.

طی مدت یادشده هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶، ۲۴ و ۲۷ بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شدند؛ اما هر شاخه تیرآهن ۱۸ و ۲۰ با افت ۵هزار ریالی و ۴۰هزار ریالی و هر شاخه تیرآهن ۲۲ با رشد ۳۰هزار ریالی مورد مبادله قرار گرفتند.

در یکشنبه هفته گذشته بیست و یکم بهمن‌ماه جاری میلگرد تولیدی کارخانه‌های بخش خصوصی و دولتی نیز بدون نوسان قیمت در بازار غیررسمی به فروش رسیدند.

اما در این مدت تیرآهن با نوسان بسیار اندکی مواجه شد؛ به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶، ۲۲ با ثبات قیمت روبه‌رو بود؛ اما هر شاخه تیرآهن ۱۸، ۲۰ با افزایش ۵ و ۱۰هزار ریالی و هر شاخه تیرآهن ۲۴، ۲۷ با کاهش ۱۰هزار ریالی و ۳۰هزار ریالی عرضه شدند.

طی روزهای بیست و سوم، بیست و چهارم و بیست و پنجم بهمن‌ماه جاری نیز میلگرد تولیدی کارخانه‌های خصوصی و دولتی و نیز تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی به فروش رسیدند؛ به گونه‌ای که طی هفته پایانی مدت یادشده بازار از ثبات نسبی برخوردار بود.