گروه بورس کالا- به دنبال عدم ثبت قیمت عرضه‌های شکر در بورس که به دلیل سیاست بورس در جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از قیمت‌های درج شده در تابلوی معاملات صورت گرفت، نام شکر به عنوان تازه‌وارد این بازار، دوباره کمرنگ شد چرا که حداقل حضور آن در بورس یعنی ثبت محموله‌های عرضه شده توسط تولیدکنندگان نیز طی یک هفته اخیر صورت نگرفت. از این رو بیم آن می‌رود تا حداقل جنبه‌های تبلیغی و انگیزشی جهت جذب خریداران به بازار معاملاتی این کالا را در بورس از بین برود.

از این رو باید راه‌حلی مورد استفاده قرار گیرد تا از یک طرف دغدغه مسوولان بورس در این خصوص برطرف شده و از طرف دیگر توان بورسی شدن هرچه بیشتر این کالا نیز از بین نرود.

در همین راستا محمد رحیمی، یکی از کارشناسان شرکت توسعه نیشکر که به عنوان عرضه‌کننده شکر در بورس فعالیت می‌کند در خصوص چالش‌های جدیدی که برای این کالا در بورس ایجاد شده است، گفت: سیاست جدید بورس که البته به دلایل موجهی در مورد شکر اجرا شد باعث کم شدن میزان عرضه در بورس می‌شود که باید راه‌حل‌های دیگری چون فعال شدن بیشتر کارگزاران را برای رفع این مشکل مدنظر قرار داد.

مدیر طرح و توسعه شرکت بازرگانی توسعه نیشکر خاطرنشان کرد:‌ روزانه به طور متوسط ۶ تا ۷هزار تن شکر در کشورمان معامله می‌شود که از این مقدار تنها بخش کمی در بورس عرضه می‌شود، اما باید توجه کنیم که مشکل اصلی بازار شکر، انتقال عرضه از بازار سنتی به بورس نیست بلکه چالش اصلی انتقال تقاضا به این بازار است که بدون فعالیت همه‌جانبه عرضه‌کنندگان، کارگزاران و شرکت بورس کالا امکان‌پذیر نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: قبلا با ورود عرضه، تقاضاها قدرت می‌گرفت، اما در حال حاضر که عرضه شکر در بورس ثبت نمی‌شود با این خطر که همین مقدار کمی که تقاضا وجود داشت نسبت به بازار سنتی برگردد، مواجه هستیم.

رحیمی نقش کارگزاران را بسیار مهم خواند و افزود: اگر کارگزاران بتوانند تقاضاها را از بازار سنتی به بازار بورس انتقال دهند چالش اصلی معامله شکر برطرف خواهد شد.

وی با تائید بر اینکه البته به‌‌رغم مشروط شدن معاملات شکر هنوز عرضه خود را از بورس خارج نکرده‌ایم، گفت: البته اخیرا در جلساتی که با مسوولان سازمان بورس داشتیم، فعال‌تر شدن کارگزاران را به عنوان خواسته اصلی خود مطرح کردیم.

وی یادآور شد: با توجه به این مساله شرکت بورس کالا باید همان طور که با عرضه‌کنندگان جلسه توجیهی می‌گذارد باید با خریداران هم که بخش‌ مهمی از بازار هستند جلسات مختلفی گذاشته و آنها را ترغیب به حضور در بازار کنند.