قیمت کالاهای اساسی یکی از مهم‌ترین محرک‌های افت و خیز قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است و اثرپذیری بورس سهام از روند حرکتی قیمت‌ها در بازارهای جهانی بگونه‌ای است که سرمایه‌گذاران و سهامداران می‌توانند برای تصمیم‌گیری به مانیتور کردن بورس‌های کالایی پرداخته و اطلاعات مفیدی به دست آورند. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، به این ترتیب، نقش بورس‌های کالایی در تحلیل سهام و ارزش‌گذاری آن از آنجا نمود بیشتری پیدا می‌کند که تحلیلگر یا سرمایه‌گذار فعال در بازار سهام می‌تواند برای ارزش‌گذاری بهتر و آگاهی از کم و کیف پیش‌بینی درآمد شرکت ها، به نرخ‌ها و اطلاعات معاملاتی موجود در بورس کالا مراجعه کرده و براساس تغییرات قیمت‌ها و اطلاعات ثبت شده از حجم و ارزش معاملات انجام شده روی محصولات شرکت ها، نسبت به ارزش‌گذاری و محاسبه سود محتمل برای آنها اقدام کنند. چراکه اطلاعات مربوط به معاملات روزانه و هفتگی محصولات و نیز تغییرات قیمتی کالاهای تولیدی شرکت‌های مختلف که بسیاری از آنها را شرکت‌های حاضر در بازار سهام تشکیل می‌دهند، در سامانه بورس کالا به راحتی قابل دسترس بوده و اگر حجم یا قیمت‌های موجود در آن با آنچه در پیش‌بینی و برآوردهای اولیه شرکت‌ها در بورس آمده، تفاوت فاحشی داشته باشد تعدیل سود چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی محتمل است.

از این رو بورس کالا می‌تواند به‌عنوان ابزاری مهم برای دستیابی به ارزش واقعی سهام شرکت‌ها به سهامداران و سرمایه‌گذاران و نیز تحلیلگران کمک کرده و سیگنال‌هایی پیرامون فرصت خرید یا فروش یک سهم یا گروهی از سهام را به بازیگران بورس صادر کند. در همین ارتباط یک کارشناس ارشد بازار سرمایه درخصوص نقش بورس‌های کالایی و معاملات آن در تعیین فرصت‌های خرید یا فروش سهام در بورس اوراق بهادار به خبرنگار ما گفت: در بورس‌های کالایی بحث کشف قیمت محصولات عرضه شده و به تبع آن شفافیت مورد نیاز در معاملات محصولات حکمفرماست و این اطلاعات درخصوص میزان درآمدزایی، حجم و ارزش فروش محصولات یک شرکت یا هزینه‌های مرتبط با خرید مواد اولیه مصرفی و قیمت آن، به وضوح قابل دسترس و ارزیابی تحلیلگران و سهامداران بازار سهام است.

محمدعلی احمدزاد اصل افزود: بازیگران بورس اوراق بهادار می‌توانند با مانیتورکردن اطلاعات ثبت شده در بورس کالا نسبت به میزان عرضه و تقاضای موجود برای محصولات تولیدی یک شرکت بورسی به اطلاعات لازم دست یابند و ارزیابی دقیق‌تری از عملکرد تولید و فروش آن به دست آورند. افزود: به این ترتیب تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بازار سهام با بررسی عرضه و تقاضای ثبت شده در بورس کالا و قیمت‌های خرید و فروش کالاهای مختلف، می‌توانند عملکرد یک شرکت را با پیش‌بینی‌های موجود پیرامون درآمدزایی و سودآوری آن محک بزنند. وی تاکید کرد: با این تفاسیر تحلیلگر یا فرد سرمایه‌گذار می‌تواند با مقایسه بین اطلاعات به دست آمده پیرامون قیمت کالاها در بورس کالا و برآوردهای مندرج در پیش‌بینی‌های شرکت عرضه‌کننده که سهام آن در بورس نیز معامله می‌شود، نسبت به احتمال تعدیل یا عدم تعدیل سود شرکت ارزیابی بهتری داشته باشد.