10 copy

انتظارات به‌دست‌آمده از معاملات واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا مدتی است در محدوده منفی نوسان می‌کند، اما دامنه این نوسان منفی به‌گونه‌‌‌ای است که نشان می‌دهد، معامله‌‌‌گران سعی دارند با نزدیک نگه‌داشتن نرخ پایانی به قیمت‌های ابطال واحدهای این صندوق‌ها، از ریسک ناشی از نوسان شدید نرخ بکاهند. در حال حاضر، آینده بازگشت بر سر میز مذاکره در هاله‌‌‌ای از ابهام قرار دارد و هیچ‌یک از طرفین مذاکره به طور رسمی نسبت به برگزاری نشست در خصوص موضوع برجام اظهارنظر دقیقی نکرده‌اند، این امر موجب شده است که شاهد  سناریوهای گوناگونی از سوی خریداران و فروشندگان فعال در بازار ارز باشیم. عده‌‌‌ای از این افراد با حفظ موقعیت فروش در معاملات ارزی خود، نسبت به آینده مذاکرات هسته‌‌‌ای خوش‌بین هستند که فعالیت این افراد در بازار ارز، زمینه‌‌‌ افزایش فروش‌ در بازار  را فراهم کرد و می‌توان عدم‌تمایل بهای ارز به رشد باثبات قیمت را با این موضوع مرتبط دانست. هنوز زود است دیدگاه این افراد را تایید یا رد کنیم، اما شواهد نشان می‌دهد که با برگزاری نشست 1+3 عزم جدی‌‌‌تری برای ترغیب به بازگشت بر سر میز مذاکره ایجاد شده است؛ گواه این ادعا نیز فحوای صحبت‌‌‌های رئیس‌جمهور آمریکا و خبرهای امیدوارکننده است که لغو تحریم‌‌‌ها را معادل بازگشت ایران به توافق دانسته‌‌‌اند. نکته قابل‌توجه در این بین این است که سرانجام گام نخست بازگشت بر سر میز مذاکره از سوی کدام یک از طرفین برداشته خواهد شد تا فرضیه کاهش بها در بازار ارز محقق شود. هنوز تحرک جدی در بازار ارز دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد موقعیت خرید در بین افراد با بالا بودن احتمال شروع مذاکرات هسته‌‌‌ای تا حد زیادی تضعیف شده است. اما همچنان دورنمای قیمتی در بازار ارز مبهم است و مانع افت جدی نرخ در این بازار به شمار می‌رود. به این ترتیب حداقل تا مخابره سیگنال قطعی از سوی مقامات رسمی برای بازگشت بر سر میز مذاکره و اعلام تاریخ دقیق این نشست، شاهد نوسان‌‌‌های محدود و مکرر نرخ در بازار ارز خواهیم بود.

  طلا؛ دارایی امن در شرایط تورمی؟

بهای اونس جهانی طلا نیز از انتظارات افزایشی در معاملات اوراق طلایی بورس کالا حمایت نکرد و به‌عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر نرخ پایانی این ابزارهای مالی، هفته گذشته را با 36/ 1درصد کاهش در بها در معاملات آتی به پایان رساند. روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، اونس طلا با نرخ 1785دلار مورد دادوستد قرار گرفت که به میزان محدود 18/ 0درصد مثبت شد. معامله این فلز گرانبها زیر قیمت 1790دلار را می‌توان مربوط به تقویت شاخص دلار دانست که معاملات طلا را تحت فشار قرار داد. شاخص دلار آمریکا، جمعه گذشته پس از آنکه آخرین نرخ تورم آمریکا بالاتر از حد انتظار اعلام شد، در برابر سایر ارزها افزایش یافت و آغاز سیاست‌‌‌های زودهنگام انقباضی از سوی فدرال‌رزرو را تداعی کرد. به‌رغم محبوبیت این فلز گرانبها به‌عنوان دارایی امن در برابر افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ بهره هزینه فرصت برای نگهداری طلا را به‌عنوان دارایی بدون بازده افزایش می‌دهد. در حال حاضر معامله‌‌‌گران منتظر پایان نشست فدرال‌رزرو در روز چهارشنبه هفته جاری هستند تا بتوانند از نتیجه این نشست در مورد چشم‌‌‌انداز و نحوه مدیریت سیاست‌‌‌ها بهره ببرند.

  کاهش عمق انتظارات صندوق‌های طلا در محدوده منفی

جریان قیمت پایانی معاملات واحدهای صندوق طلای بورس کالا از روند مشخصی تبعیت نمی‌‌‌کند؛ به گونه‌‌‌ای که با حرکت رفت  و برگشتی که در پیش گرفته است، روزانه فرازوفرودهای متعددی را تجربه می‌کند. البته نکته برجسته نوسان مکرر نرخ در بازار صندوق‌های طلایی بورس کالا این است که چندان تحرک شدید قیمتی را شاهد نیستیم که مهم‌ترین علت آن به نااطمینانی‌های ناشی از سیگنال‌‌‌های مخابره‌شده از سوی متغیرهای تاثیرگذار بر این بازار برمی‌گردد که چنین روند مبهمی را تداعی می‌کند. معامله‌‌‌گران به‌سرعت نسبت به تکانه‌‌‌های روزانه بهای ارز واکنش نشان داده‌اند، تا جایی که در برخی از روزها سعی می‌کنند به سمت افت قیمت‌ها متمایل شوند و با مخابره کوچک‌ترین تحرک صعودی نرخ در بازار ارز، تغییر فاز داده و قیمت‌ها را افزایش دهند.

متوسط دو داده حیاتی این معاملات، یعنی قیمت پایانی و نرخ ابطال واحدهای هر 5صندوق طلای قابل معامله در بورس کالا، روز گذشته رقم منفی 3/ 0درصد را نشان داد که در مقایسه با روز ماقبل ان از کمرنگ شدن ذهنیت منفی در بین معامله‌‌‌گران حکایت دارد. با چشم‌‌‌پوشی از میزان انتظارات تورمی در جریان معاملات روز یکشنبه 9آبان که تعمیق در محدوده منفی را بیش از پیش نمایان کرد، از 24مهرماه تاکنون اهالی این بازار معاملات خود را به گونه‌‌‌ای مدیریت کرده‌اند که فاصله دو نرخ پایانی و ابطال واحدهای صندوق طلا حداقل ممکن باشد تا نوسان شدید قیمتی را تا حد زیادی پوشش دهند. این درحالی است که در بازار گواهی سپرده سکه طلا متوسط بهای هر 5نماد قابل معامله در بورس کالا پایین‌‌‌تر از نرخ سکه فیزیکی در بازار آزاد مورد دادوستد قرار گرفت و فرضیه افت قیمت‌ها نسبت به معاملات واحدهای صندوق طلا، در این بازار برجسته‌تر بود. از این رو در عموم روزهای معاملاتی در بازار گواهی سپرده سکه طلا شاهد فاصله منفی نرخ گواهی از قیمت‌های بنیادین آن بودیم که بهای ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا را تحت‌تاثیر قرار داد؛ چرا که بخش عمده دارایی پایه این صندوق‌ها طبق امیدنامه، مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلاست که به صورت لحظه‌‌‌ای نسبت به آخرین بهای دادوستد این اوراق در بازار تعدیل می‌شود.

به این ترتیب اگر بخواهیم هر دوی این انتظارات منفی را در کنار یکدیگر قرار دهیم تا مجموعه انتظارات تورمی برگرفته از معاملات ابزارهای طلایی را ارزیابی کنیم، به رقم 95/ 1درصد خواهیم رسید که انتظار بر افت قیمت‌ها را از سوی معامله‌‌‌گران محتمل نشان می‌دهد، اما نسبت به روز ماقبل از میزان این انتظارات کاسته شده است.

از آنجا که مدتی است تکانه‌‌‌های ارزی، تغذیه‌کننده انتظارات تورمی اهالی بازارهای سرمایه‌‌‌ای به شمار می‌رود، اگر بخواهیم با تکیه بر داده‌‌‌های حیاتی برگرفته از معاملات دو ابزار طلایی بورس کالا، یعنی دو بازار صندوق‌های طلا و گواهی سپرده سکه، به پیش‌بینی بهای دلار در کوتاه‌‌‌مدت بپردازیم، نرخ دلار در نزدیکی کانال 27هزار تومانی محتمل ارزیابی می‌شود. این در حالی است که روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، بهای اسکناس آمریکایی در بازار آزاد با قیمت 27هزار و 600تومان مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به قیمت روز ماقبل آن، تحرک قیمتی چندانی را تجربه نکرد و با نوسان اندک در محدوده مقاومتی فعلی یعنی کانال 27هزار و 500تومان، تغییرات اندکی را به ثبت رساند.