به گزارش کالاخبر، بررسی روند معاملات بورس‌کالای ایران از ابتدای امسال تا ۱۵بهمن‌ماه نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات بورس‌کالا در سه بخش بازار فیزیکی، مشتقه و بازار مالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۹۳درصدی مواجه شد و به بیش از ۵۵۱‌هزار میلیارد تومان رسید تا رکورد جدیدی از ابتدای تاسیس این بورس تاکنون به ثبت برسد. همچنین در این بازه زمانی، حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۱۴ و ۱۰۸‌درصد رشد کرد، به طوری که بیش از ۶۱میلیون تن انواع کالا به ارزش ۵۲۲‌هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. بر اساس این گزارش، در تالار محصولات صنعتی و معدنی، حجم و ارزش معاملات به ترتیب ۳۰۱ و ۱۲۸‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد و بیش از ۴۵میلیون تن انوع کالا به ارزش ۳۰۰‌هزار میلیارد تومان در این تالار مورد معامله قرار گرفت.

در تالار محصولات پتروشیمی نیز حجم و ارزش معاملات به ترتیب ۳/ ۴ و ۸۵‌درصد رشد کرد و بیش از ۶۹/ ۴میلیون تن کالا به ارزش ۱۲۵‌هزار میلیارد تومان در این تالار مورد معامله قرار گرفت. در تالار فرآورده‌های نفتی نیز بالغ بر ۱۱میلیون تن انواع کالا به ارزش ۹۰‌هزار میلیارد تومان معامله شد و ارزش معاملات این تالار نیز با رشد ۸۲درصدی مواجه شد. در بازار فرعی نیز حجم و ارزش معاملات با رشد ۲۰۹ و ۷۷۵ درصدی روبه‌رو شد و بیش از ۲۹۳‌هزار تن کالا به ارزش ۵‌هزار میلیارد تومان دادوستد شد. از ابتدای امسال تا نیمه بهمن‌ماه در بازار مالی بورس‌کالا بیش از ۲میلیارد و ۴۹۹میلیون قرارداد شامل سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق سرمایه‌گذاری به ارزش ۴/ ۱۴‌هزار میلیارد تومان دادوستد شد و رشد ۷۴درصدی حجم معاملات را ثبت کرد.

به این ترتیب در بازار سلف موازی استاندارد ۸میلیون و ۸۸۳‌هزار قرارداد به ارزش ۸۸۰میلیارد تومان، در بازار گواهی سپرده کالایی بیش از ۱۹۸میلیون قرارداد به ارزش ۹/ ۷‌هزار میلیارد تومان و ۲میلیارد و ۲۹۲میلیون واحد صندوق‌ سرمایه‌گذاری به ارزش نزدیک به ۶/ ۵‌هزار میلیارد تومان معامله شد.