ثبت معامله ۸/ ۱میلیون تن انواع محصول در بورس‌کالا

به گزارش کالاخبر ، در هفته منتهی به ۲۲ بهمن، یک‌میلیون و ۸۰۵‌هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۲۶‌هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت. سیمان، فولاد و سنگ‌آهن سنگین وزن‌های تالار محصولات صنعتی و معدنی و وکیوم‌باتوم، قیر و مواد پلیمری برترین‌های تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بودند.

۱۵۱‌هزار قرارداد آتی منعقد شد

در هفته منتهی به ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، معامله‌گران در بازار مشتقه بورس‌کالای ایران تعداد ۱۵۱‌هزار و ۸۲ قرارداد آتی را در ۹سررسید معاملاتی، به ارزشی بالغ بر ۵۸۶۸میلیارد و ۹۳ میلیون ریال منعقد کردند.

طی هفته‌‌‌ای که گذشت، ۱۴۴‌هزار و ۷۹۱قرارداد آتی زعفران نگین در سه سررسید بهمن و اسفند ۱۴۰۰ و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در حالی منعقد شد که ارزش آن به رقم ۵۴۷۳میلیارد و ۱۴۷میلیون ریال نزدیک شد. با این عملکرد معاملاتی، دارایی مذکور به‌تنهایی ۹۶ و ۹۳‌درصد از حجم و ارزش کل معاملات را رقم زد و در صدر بازار ایستاد. همچنین ۴۳۰۵قرارداد آتی صندوق طلا برای تحویل در سه سررسید بهمن‌ماه امسال و فروردین و خرداد سال آینده در حالی منعقد شد که ارزش آن به بیش از ۳۵۹میلیارد ریال رسید. در نمادهای معاملاتی دارایی پایه مذکور نیز به ترتیب ۳ و ۶‌درصد از حجم و ارزش کل معاملات هفتگی ثبت شد. در هفته گذشته، معامله‌گران برای تحویل در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ و فروردین و خرداد ۱۴۰۱ نیز ۱۹۸۶قرارداد آتی نقره را منعقد کردند و ارزش ۴/ ۳۶میلیارد ریالی را رقم زدند.

برترین‌های بازار گواهی سپرده کالایی مشخص شدند

در جریان معاملات هفته منتهی به ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ معامله‌گران در بازار ابزارهای مالی بورس کالای ایران تعداد ۱۴میلیون و ۹۸۹‌هزار و ۴۲۰گواهی سپرده کالایی را به ارزشی بیش از ۳۰۲۲میلیارد و ۲۳۹میلیون ریال خرید و فروش کردند و سیمان و زعفران نگین به ترتیب با کسب سهم ۶۱ و ۵۳ درصدی از حجم و ارزش معاملات در بالاترین جایگاه بازار از نظر متغیرهای مذکور ایستادند. طی هفته‌ای که گذشت ۹میلیون و ۱۶۸‌هزار گواهی سپرده سیمان به ارزش تقریبی ۵۱میلیارد ریالی دادوستد شد. دارایی مذکور ۶۱‌درصد از حجم و ۲‌درصد از ارزش کل بازار هفتگی را به خود اختصاص داد و رتبه اول حجم معاملات را کسب کرد.

۴ میلیون و ۶۱۳‌هزار و ۲۲۰گواهی سپرده زعفران نگین نیز در حالی به فروش رسید که ارزش ۱۵۸۸میلیارد و ۴۳۶میلیون ریالی برای این دارایی رقم خورد. با این عملکرد، زعفران نگین ۵۳‌درصد از ارزش کل معاملات را به دست آورد و در جایگاه نخست بازار از نظر متغیر مذکور ایستاد. ۳۱‌درصد از‌ حجم کل معاملات نیز به‌واسطه این دارایی به ثبت رسید. یک‌میلیون و ۱۷۷‌هزار و ۵۰۰گواهی سپرده سکه طلا نیز به ارزش حدود ۱۳۶۲میلیارد و ۳۷۵میلیون ریال در بازار مورد معامله قرار گرفت که ۴۵‌درصد از ارزش و ۸‌درصد از حجم کل معاملات را در پی داشت. در هفته مورد بررسی، ۳۰‌هزار و ۵۶گواهی سپرده برنج نیز به ارزش نزدیک به ۲۰میلیارد ریال معامله شد. در نمادهای معاملاتی گواهی سپرده زیره‌سبز، نخود و کشمش در مجموع ۶۴۴ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش بیش از ۵۳۰ میلیون ریال خرید و فروش شد.