گروه بورس کالا - طی هفته گذشته بازارهای جهانی در تمامی گروه‌های معاملاتی از جمله مواد اولیه و محصولات نهایی، با روند نزولی همراه بودند و فروشنده‌ها که تا حدودی در مقابل کاهش نرخ مقاومت می‌کردند در روزهای اخیر، تسلیم این شرایط شدند. بر خلاف این روند، بازار داخلی با رشد قیمت روبه‌رو شد. از آنجا که به دلیل کاهش تولید در برخی واحدهای فولادی و کم شدن فعالان بازار وارداتی شمش، این انتظار وجود دارد که میزان عرضه در مقابل تقاضا روند نزولی در پیش گیرد، برخی پیش‌بینی‌ها از ادامه این فرآیند در بازار داخلی حکایت دارد.

از سوی دیگر با نزدیک شدن به ماه رمضان که کاهش تقاضا را، هم در بازار داخلی و هم در بازارهای منطقه به دنبال دارد، برخی این پیش‌بینی را منطقی ندانسته و معتقدند، رشد بیشتر قیمت‌ها به خصوص در بخش مقاطع قابل قبول نیست. از این رو سایت مرکز خدمات فولاد ایران به بررسی تحولات اخیر و پیش‌بینی‌های موجود پرداخته که مشروح آن را می‌خوانید:

بیلت فقط در چین مثبت شد

طی هفته گذشته بازار بیلت سی‌آی‌اس همچنان در ابهام بود و اغلب کارخانه‌ها ترجیح دادند کالاهای خود را ارزان‌تر از ۵۸۰ دلار پیشنهاد ندهند، ولی با توجه به رکود بازار، محموله‌های با نرخ ۵۶۶ دلار در هر تن (فوب) نیز معامله شد.

به گفته معامله گران، بازار بیلت در این منطقه به شدت در رکود است و جوی منفی حاکم است.

با نزدیک شدن به ماه رمضان معمولا خریدها به حداقل کاهش پیدا می‌کند و بحران مالی حوزه یورو دلایل اصلی پایین بودن تقاضا عنوان می‌شود.

در بازار وارداتی جنوب شرق آسیا طی هفته گذشته قیمت بیلت نسبت به هفته قبل تا ۱۵ دلار ارزان‌تر شد و به ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار در هر تن (‌سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا) رسید. گفته می‌شود بازار فولاد هم وضعیت خوبی ندارد.

در این منطقه، بیلت روسیه و ویتنام ۶۴۰ تا ۶۴۵ دلار در هر تن (‌سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا) پیشنهاد شده است.

طی هفته‌های گذشته، نرخ بیلت صادراتی از کره نیز تا ۳۰ دلار افت داشته و گفته می‌شود هفته قبل با ادامه این روند، به ۶۲۰ دلار در هر تن (فوب) رسیده است.

علاوه بر این در هفته گذشته، متوسط قیمت بیلت در بورس لندن با ۸ درصد افت به ۴۰۷ دلار در هر تن رسید.

طی هفته گذشته، برخلاف این بازارها قیمت بیلت در بازار چین افزایش یافت. در این کشور، قیمت بیلت با ۵ دلار افزایش به ۵۵۷ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت نقدی) رسید.

اما با وجود افزایش قیمت بیلت در چین، فعالان بازار، آینده روشنی را در انتظار بازار بیلت این کشور نمی‌بینند، چرا که بازار محصولات فولادی همچنان در رکود به سر می‌برد.

آرسلورمتال هم کاهش نرخ داد

طی هفته گذشته در بازار صادراتی سی‌آی‌اس، کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع، به دلیل رشد ارزش دلار، فعالیت خود را به بازار داخلی محدود کردند. هفته قبل، قیمت پیشنهادی کارخانه‌ها در این منطقه با شرایط تحویل فوری ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار در هر تن (فوب) و نرخ پیشنهادی تجار ۶۲۰ تا ۶۲۵ دلار در هر تن (فوب) بود.

در این شرایط قیمت پیشنهادی آرسلورمتال به خاورمیانه ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار در هر تن (فوب دریای سیاه) بود که ۵ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل افت داشته است. کارخانه بی ام زد (BMZ) نیز سعی داشت نرخ میلگرد را در سطح ۶۲۵ دلار در هر تن (فوب) نگه دارد ولی قیمت درخواستی فروشنده‌ها ۱۵ دلار در هر تن ارزان‌تر بود.

میلگرد جنوب اروپا نیز طی هفته گذشته ۵۰۵ تا ۵۱۰ یورو در هر تن (فوب) عرضه شد که مشابه قیمت تحویل فوری سی‌آی‌اس به ترکیه است.

در بازار مقاطع اروپا هفته قبل هم خریدها محدود بود و تجار از رکود بازار ساخت و ساز و کاهش حاشیه سود خود شکایت داشتند.

در آلمان قیمت میلگرد ۵۲۰ تا ۵۳۰ یورو در هر تن اعلام شد که نشان دهنده روند نزولی آن است.

در هفته قبل، قدرت رقابت میلگرد چین افزایش یافت و این موضوع فولادسازان ترکیه را در بازار صادرات تحت فشار بیشتری قرار داد.

در حال حاضر فروشنده‌های ترکیه در بازار داخلی نیز پایین‌تر از ۶۵۰ دلار در هر تن (درب کارخانه) میلگرد خود را پیشنهاد نمی‌دهند و این در حالی است که از طرفی قیمت قراضه نیز نزولی بوده است.

هفته گذشته، میلگرد ترکیه به عراق با ۵ دلار کاهش، ۷۶۵ تا ۷۷۵ دلار در هر تن (سی‌پی‌تی) پیشنهاد شد و میلگرد سی‌آی‌اس نیز ۱۰ دلار افت داشت و به ۷۳۰ تا ۷۵۰ دلار در هر تن رسید.

خریداران میلگرد در جنوب شرق آمریکا نیز از افت قیمت میلگرد در برخی معاملات خبر دادند.

هفته گذشته خرید در تناژ پایین در این منطقه با نرخ ۶۹۰ دلار در هر شورت تن نیز ممکن بود، اما قیمت رایج بازار میلگرد آمریکا همان ۷۲۰ دلار در هر شورت تن است، ولی در مواردی پایین‌تر از ۷۰۰ دلار نیز امکان خرید وجود دارد.

در چین علاوه بر بیلت، طی هفته گذشته قیمت میلگرد نیز ۳ تا ۸ دلار افزایش یافت و به ۶۵۶ تا ۶۶۱ دلار در هر تن رسید، ولی در بورس نرخ فیوچرز (آتی) قیمت میلگرد کمی افت داشت.

بازار داغ تخفیف در معاملات جهانی ورق

هفته گذشته در بازار انگلیس، متوسط قیمت پیشنهادی برای ورق گرم ۴۵۰ تا ۴۶۰ پوند (۵۶۳ تا ۵۷۵ یورو در هر تن) تحویل سی‌ای اف بود. در بیشتر بازارهای اروپایی، نرخ این کالا ۴۵۵ تا ۴۶۰ پوند و در بازار روسیه نرخ ۴۵۰ پوند در هر تن (سی‌ای اف) پیشنهاد شد.

در بازار ایتالیا کارخانه‌ها هنوز ورق گرم را با پایه قیمت ۵۱۰ یورو در هر تن (درب کارخانه) عرضه می‌کنند، ولی در صورت تمایل تجار به خرید، تخفیف‌هایی را نیز در نظر می‌گیرند.

هفته گذشته بازار ورق ترکیه همچنان در رکود بود و به نظر می‌رسد امیدی به بهبود اوضاع در کوتاه‌مدت وجود ندارد.

در حال حاضر در این منطقه، قیمت ورق گرم ۶۴۰ تا۶۶۰ دلار در هر تن (درب کارخانه) است و با نرخ ۶۳۰ دلار در هر تن (درب کارخانه) برای تناژ بالا نیز معاملاتی انجام شده است.

قیمت پیشنهادی ورق گرم اوکراین نیز از ۶۰۰ دلار به ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلار در هر تن (‌سی‌اف‌آر) رسیده است.

هفته گذشته شاخص قیمت ورق گرم آمریکا ۲ دلار افت داشت و به ۶۵۰ دلار در هر شورت تن رسید. برخی فعالان بعید می‌دانند قیمت این کالا در این بازار از ۶۴۰ دلار ارزان‌تر شود، چون کارخانه‌ها ضرر خواهند داد. البته از طرف دیگر برخی نیز قیمت‌ها را تا ۶۰۰ دلار نزولی می‌بینند.

هفته گذشته متوسط شاخص قیمت ورق گرم در بازار شمال اروپا ۳ یورو در هر تن ارزان شد، اما متوسط قیمت این کالا در بازار جنوب اروپا ۳ یورو در هر تن بالا رفت. در این هفته، قیمت ورق گرم در چین کمی بالا رفت، اما با این حال فعالان بازار انتظار دارند در ماه ژوئن قیمت‌ها با توجه به پایین بودن تقاضا نوسان داشته باشد.

هفته گذشته در بازار شانگهای، نرخ ورق گرم در روز دوشنبه کمتر از ۳ دلار افزایش داشت و به ۶۵۱ تا ۶۵۶ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) رسید.

علاوه بر این، قیمت فعلی ورق گرم وارداتی از خاور دور در عربستان ۶۷۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن (‌سی‌اف‌آر) است که ۴۰ دلار در هر تن نسبت به اوایل ماه مه کاهش داشته است.

هفته گذشته قیمت ورق گرم در بازار امارات ۶۸۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن (‌سی‌اف‌آر) بود، اما برای خرید در تناژ بالا تخفیف‌هایی داده می‌شد.

احتیاط در خرید و کاهش تولید مقاطع در بازار داخلی

روند قیمت بازار داخلی مقاطع ایران طی هفته گذشته صعودی بود. بر این اساس، روز شنبه بازار مقاطع به دنبال بالا رفتن نرخ ارز اوج گرفت، به طوری که میلگرد در هر کیلو ۵۰ تومان بالا رفت. در این روز نبشی و ناودانی نیز در هر کیلو ۲۰ تومان و تیرآهن هم در هر کیلو ۳۰۰ تومان افزایش نرخ را به ثبت رساند، ولی روز یکشنبه به علت عرضه وسیع در بورس قیمت میلگرد ثابت شد و تیرآهن کاهش یافت، اما نبشی و ناودانی باز هم ۱۰ تا ۱۵ تومان در هر کیلو افزایش نرخ داشتند.روز دوشنبه صبح قیمت‌ها کاهشی بود، ولی در ساعات بعد از ظهر قیمت‌ها دوباره بالا رفت و این نوسان تا روز چهارشنبه ادامه یافت. در طول ۴ ماه اخیر واردات به شدت محدود شده و به همین دلیل تجار به سمت خرید از منابع داخلی روی آورده‌اند. با در نظر گرفتن این موضوع که دو عامل نرخ ارز و قیمت فروش در بورس در بازار اثر سریع دارند و با قبول این واقعیت که موجودی انبارها به حداقل رسیده، در نتیجه طبیعی است که شاهد باشیم هر تغییر قیمتی باعث واکنش سریع بازار و فراز و فرود حجم معاملات و قیمت‌ها شود. تجار در حال حاضر از خریدهای بزرگ پرهیز می‌کنند و خود را با شرایط بازار هماهنگ می‌کنند که این امر باعث می‌شود حجم تولید کاهش پیدا کند.

لوله‌های ارزان قیمت وارداتی در بازار ورق

آمارها نشان می‌دهند واردات ورق گرم در اردیبهشت ماه نسبت به سال قبل صد هزار تن کاهش داشته و به‌رغم مشکلات گشایش اعتبارات، بعضی از دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند قیمت ورق در اواخر این ماه روند صعودی بگیرد، اما گفته می‌شود واردات لوله‌های ارزان قیمت این صنعت را تحت فشار قرار داده است؛ ضمن آنکه هنوز تقاضا بسیار پایین است.طی هفته گذشته ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در بندر انزلی در روز شنبه یک هزار و ۳۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شد، اما از دوشنبه قیمت ۱۰ تا ۲۰ تومان کاهش یافت. البته در آخر هفته به قیمت شنبه بازگشت. هفته گذشته بازار ورق سرد ثابت بود و به‌رغم آنکه روز شنبه قیمت بالا رفت ولی از دوشنبه به بعد ثابت ماند. به نظر می‌رسد با آنکه بازار با محدودیت کالای وارداتی روبه‌رو است و بعضی از اقلام این محصول در بنادر موجود نیست، در این میان بسته‌های عرضه شده در بورس بازار را متعادل نگاه داشته است. البته رکود تقاضا نیز به این ثبات قیمت دامن زده است.ورق گرم ضخامت ۳ تا ۶ میلیمتر در هفته قبل تقریبا ثابت بود و ضخامت‌های دیگر در روز شنبه با افزایش قیمت روبه‌رو شد که خریدارها از بازار عقب نشستند، ولی از دوشنبه قیمت برگشت و ثابت شد.ورق گالوانیزه هم هفته آرامی را پشت سر گذاشت، ولی پیش‌بینی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه قیمت بعضی از ضخامت‌ها در هفته‌های آینده بالا برود و چون حجم عرضه آنها محدود شده، در کل فعالیت‌ها در بازار ورق با احتیاط و آرام انجام می‌شود.

خروج سرمایه‌گذاران از بازار وارداتی بیلت

برخلاف روند نزولی بیلت در بیشتر بازارهای جهانی طی هفته گذشته، در بازار ایران قیمت‌ها در طول هفته هم نوسان مثبت و هم نوسان منفی داشت.بر این اساس، روز شنبه قیمت بیلت به شدت بالا رفت که علت آن افزایش نرخ ارز عنوان شد. به گفته فعالان بازار، در این روز و تا ظهر، بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در بندر انزلی در هر کیلو یک هزار و ۸۰ تا یک هزار و ۹۰ تومان پیشنهاد شد، ولی بیشتر فروشنده‌ها از معامله دست کشیدند و این باعث شد تا در ساعات پایانی روز، نرخ‌های پیشنهادی در بازار به یک هزار و ۱۳۰ تومان هم برسد، اما معامله‌ای صورت نگرفت.اما روز یکشنبه با افت قیمت ارز، نرخ بیلت (سایز ۱۵۰ میلیمتر) به یک هزار و ۹۰ تومان برگشت. طی هفته گذشته، فروشنده‌ها از یک طرف به علت کاهش موجودی بیلت و از طرفی به دلیل مشکلات واردات، در عرضه کالای خود تامل زیادی می‌کردند. از سوی دیگر خریدارها هم به علت رکود عجله‌ای در انجام معامله نداشتند. در هفته قبل، اکثر فروشنده‌های بیلت در معامله با تجار ایرانی با احتیاط عمل می‌کردند و به همین علت به نظر می‌رسد امکان افزایش موجودی بیلت وارداتی همچنان در حال کمتر شدن است. علاوه بر این، طی هفته گذشته به دلیل بالا رفتن حجم عرضه مقاطع در بورس، سرمایه‌ها به جای واردات مواد اولیه به سمت محصول نهایی کشیده شده است و این موضوع نیز از تعداد فعالان بازار شمش وارداتی کاسته است.