میزان وجه تضمین روز دوشنبه با افزایش 150 هزار تومانی مواجه می‌شود
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات بازار آتی در هفته‌ای که بیشتر حالت نیمه تعطیل داشت، با افت بیش از ۶۰ درصدی حجم و ارزش معاملات رو‌به‌رو بود، اما روند قیمت‌ها افزایش نیم تا ۲ و نیم درصدی را تجربه کرد.

گزارش اقتصادی چین، پاشنه آشیل طلا
دادوستد طلا در هفته گذشته طی دو روز پایانی برخلاف روزهای ابتدایی هفته، کاهش محسوسی را تجربه کرد و حتی مبادلات این کالا به زیر یک هزار و ۶۰۰ دلار به ازای هر اونس رسید. سخنرانی بن برنانکه، رییس فدرال رزرو (نشست کمیته FOMC در رابطه با سیاست‌های پولی ایالات متحده) در رابطه با رشد اقتصادی ایالات متحده و زمزمه‌هایی مبنی بر پیگیری سیاست‌های جدید پولی در راستای بهبود اوضاع و رسیدن به سطح انتظارات برنامه ریزی شده (البته جزئیات این بسته و زمان ارائه آن هنوز مشخص نشده است)، مهم‌ترین عاملی بود که توانست روی بهای دلار در بازارهای جهانی و به تبع آن، روند مبادلات طلا تاثیرگذار باشد. به نظر کارشناسان، بسته محرک مالی جدید به منظور ترویج سرعت رشد اقتصادی ایالات متحده و سروسامان دادن به اوضاع بیکاری و تعداد شغل‌های ایجاد شده ارائه می‌شود، این در حالی است که خریداران بازار طلا خواهان ارائه فوری این بسته محرک جدید پولی و تاثیرات آن بر بازارها هستند. البته علاوه بر شاخص‌های اقتصادی در ایالات‌متحده، گزارش‌های چند روز اخیر منطقه یورو بر روند معاملات در بازارهای جهانی تاثیرگذار بود. انتشار گزارش‌های اتحادیه اروپا در رابطه با نرخ بیکاری در کشورهای این منطقه و نرخ بالای بیکاری در فرانسه و یونان و از سویی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ادامه رکود اقتصادی در اسپانیا طی سال جاری براساس نظر مقامات رسمی ‌این کشور، نگرانی‌ها در شرایط کنونی را بیشتر کرده است. تحلیلگران با اشاره به «اوضاع یونان و انتخابات پیش رو در این کشور»، «نشست ماه ژوئن سران اروپایی پیرامون بحران بدهی‌ها در بلوک یورو» و «نگرانی‌ها در رابطه با اوضاع اقتصادی اسپانیا» بر این باورند که گزینه معقول درخواست بودجه اسپانیا از صندوق نجات اروپا می‌تواند قابل توجیه و در راستای بهبود اوضاع باشد. این در حالی است که سیاست‌گذاران، تلاش خود را برای مبارزه با رکود احتمالی بحران بدهی اروپا بیشتر کرده‌اند و به نظر می‌رسد ثبات نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز روی تصمیم سرمایه گذاران برای استفاده از طلا تاثیرگذار بوده باشد.
البته تنها اقتصاد ایالات متحده و اروپا در نوسانات بازار طلا تاثیرگذار نبوده‌اند بلکه گمانه زنی‌ها از رشد اقتصادی در چین (با توجه به اینکه چین و هند از بزرگ‌ترین خریداران طلای جهانی هستند) از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار روی بازار طلا است. انتشار گزارش شاخص‌های اقتصادی این کشور در روز شنبه پیرامون نرخ بهره، نرخ تورم، شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولید کننده، شاخص نرخ خرده فروشی و میزان حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور می‌تواند روند معاملات را در روز دوشنبه تغییر دهد. همچنین کاهش ارزش روپیه در برابر دلار روی تقاضای خرید طلای دست اول تاثیر محسوسی گذاشته و حتی بسیاری از آمارها نشان‌دهنده این است که قیمت طلا در این کشور افزایش یافته و سرمایه‌گذاران را نسبت به تعیین رفتار درست معاملاتی با تردید رو به رو کرده است.
جدیدترین پیش‌بینی گروه بانکی استرالیا- نیوزلند (ANZ) درباره بهای کاهشی اونس جهانی طلا در سال ۲۰۱۲ حاکی از این است که دلیل اصلی این کاهش، افزایش قدرت بهای دلار در بازارهای جهانی است.
سکه از دلار دستور می‌گیرد
مبادلات سکه در بازار داخلی در هفته گذشته نیز متاثر از روند مبادلات بازار ارز حرکت کرده است. البته اخبار رسمی‌ و غیر‌رسمی ‌از نشست ایران و آژانس در وین و از سویی مذاکرات مسکو همچنان پارامترهای تکراری و تاثیرگذار روی بازار است. کارشناسان بر این باورند بخش عمده‌ای از تاثیرات روانی روی بازار طلا در نتایج این نشست‌ها و مذاکرات پیرامون پرونده هسته‌ای رقم خواهد خورد، اما نباید برآیند حرکت بازار را تنها به این مساله نسبت داد بلکه تغییرات دلار در بازار داخلی و موضوع تامین نیاز ارز متقاضیان چه به صورت خرد در بازار و چه به صورت کلان در مبادلات بین بانکی ( با توجه به اینکه محدودیت‌ها روی سخت‌تر شدن مبادلات بین بانکی احساس می‌شود)، وزنه تاثیرگذارتری است. (‌رفتار بانک مرکزی در قبال بازار ارز و سکه و استفاده از ابزارهای موجود و در اختیار این نهاد برای کاهش التهاب‌ها در تغییرات چند ماه گذشته قابل درک است.)
کارشناسان تحولات چند روز اخیر سوریه را نیز تاثیرگذار دانسته‌اند و معتقدند بازار به اخبار و گمانه‌زنی‌های بین‌المللی واکنش نشان می‌دهد، هر چند که طی مبادلات دو روز گذشته بازار طلا با وجود کاهش قیمت طلای جهانی، قیمت سکه در سطح بالایی به ثبت رسید. همچنین پیش‌بینی‌ها از روند مبادلات در هفته جاری تنها به افت قیمت طلای جهانی بر نمی‌گردد بلکه تغییرات دلار روی تصمیم سرمایه‌گذاران موثرتر خواهد بود. این در حالی بود که به دلیل تعطیلی چند روز هفته گذشته، بازارها تغییر زیادی را مشاهده نکردند.
تصمیم آتی چیست؟
بازار آتی بورس کالای ایران هفته گذشته را -همچنان که پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن بود- بیشتر با گرفتن موقعیت‌های خرید در سررسیدهای دور و جابه به جایی و نوسان‌گیری در سررسیدهای نزدیک و دور دنبال کرد تا نشان دهد سرمایه‌گذاران هنوز نسبت به افزایش قیمت‌ها در آینده امیدوار هستند. آمارها و روند حرکتی قیمت سکه در بازار آتی طی سه و شش ماه گذشته نشان می‌دهد قیمت‌ها در سررسیدهای دور با سرعت کمتری کاهش می‌یابد و در سررسیدهای نزدیک این سرعت بیشتر است. البته فعالان بازار بر این باورند که در شرایط کنونی بیشتر معامله گران سعی می‌کنند هر چند متناسب با حرکت بازار نقدی و بازار جهانی طلا تصمیم‌های متفاوتی بگیرند اما در استراتژی‌های خود اتخاذ موقعیت‌های خرید به صورت تدریجی در دورترین سررسیدها را مد نظر قرار دهند.
این در شرایطی است که افزایش مداوم قیمت سکه در بازار آتی و احتمال تداوم آن در روزهای بعد باعث شده میزان وجه تضمین در پایان مبادلات روز دوشنبه هفته جاری (۲۲ خردادماه سال جاری) به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برسد، البته سوال اساسی این است که آیا ریزش محسوس قیمت‌ها در دو روز شنبه و یکشنبه می‌تواند روی افزایش میزان وجه تضمین تاثیرگذار باشد یا نه؟ پاسخ به این سوال بستگی به تصمیمات جدید مدیریت قراردادهای مشتقه دارد.
در هر حال بازار آتی اگر چه در هفته گذشته بیشتر با حالت افزایشی سمت و سو پیدا کرده اما در هفته پیش رو می‌تواند متاثر از تحولات بازار جهانی طلا و از سویی گمانه زنی‌ها از اوضاع بازار نقدی حرکت کند.
در مجموع طی هفته گذشته ۲۹ هزار و ۶۴۴ قرارداد سکه به ارزش یک تریلیون و ۹۹۰ میلیارد و ۱۵۱ میلیون و ۸۷۰ هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۱۰/۶۱ و ۹۵/۶۲ درصد کاهش داشت.
معاملات هر یک از سررسیدها در طول هفته گذشته نیز به این ترتیب بود که برای قراردادهای خردادماه 385 قرارداد به ارزش 26 میلیارد و 369 میلیون و 840 هزار ریال، قراردادهای تیرماه 13 هزار و 749 قرارداد به ارزش 980 میلیارد و 766 میلیون و 530 هزار ریال، قراردادهای مردادماه 4 هزار و 78 قرارداد به ارزش 100 میلیارد و 410 میلیون و 480 هزار ریال و قراردادهای شهریورماه 11 هزار و 432 قرارداد به ارزش 882 میلیارد و 605 میلیون و 20 هزار ریال صورت گرفت. روند نوسانی قیمت‌ها در بازار آتی نیز در هفته گذشته با شدت کمتری دنبال شد.
این در حالی است که در پایان مبادلات روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه قیمت‌ها بیشتر سیر افزایشی داشت، به طوری که قیمت سکه در سررسید خردادماه با ۶ هزار و ۸۶۵ تومان (۹۸/۰ درصد)، سررسید تیرماه یک هزار و ۸۰ تومان (۲۱/۰ درصد)، سررسید مردادماه ۱۱ هزار و ۸۸۶ تومان (۵۸/۱ درصد) و سررسید شهریورماه ۱۵ هزار و ۹۵۶ تومان (۰۳/۲ درصد) با تغییر رو به بالا، رو به رو بود.
روند قیمت‌ها نشان می‌دهد بیشترین تاکید سرمایه‌گذاران برای گرفتن موقعیت‌های خرید، سررسیدهای دور است، زیرا دورنما همچنان مثبت است، البته دیدگاه معتقد به صعودی شدن بازارها اندکی تعدیل پیدا کرده است.