گذر میلگرد از مرز قیمتی 1400 تومان

گروه بورس کالا - میانگین قیمت پیشنهادی میلگرد در بازار تهران روز گذشته از ۱۴۰۰ تومان هم گذشت که علت اصلی آن روند رو به رشد قیمت ارز و تاثیر روانی نوسان آن بر بازار فولاد بود. البته در ساعات میانی روز، روند رو به رشد قیمت‌ها متوقف شد و بازار به خصوص در معاملات شمش در حالت سردرگمی بود. این شرایط در حالی در بازار ایران اتفاق افتاده که قیمت جهانی فولاد همچنان روند نزولی دارد و به گفته تجار، بازار ایران چه در بخش وارداتی و چه داخلی از معدود بازارهای فولاد است که روند آن افزایشی است و در جهتی متفاوت از بازارهای جهانی در حرکت است.

البته با وجود اینکه قیمت شمش وارداتی به ایران در مقایسه با بازارهای دیگر بالاتر است، اما به دلیل رشد قیمت مقاطع، بیشتر واحدهای فولادی در شرایط سود آوری قرار دارند و شرایط ضرردهی را ندارند.

این در شرایطی است که بیشتر واحدهای خصوصی با ظرفیت‌های پایین‌تر فعالیت می‌کنند و کمبود شمش وارداتی تنها در برخی موارد به چشم می‌خورد. از این رو به نظر می‌رسد در صورتی که واحدها با ظرفیت کامل فعالیت می‌کردند احتمال بیشتر شدن کمبودهای موجود بالا است.از این رو دیروز با در نظر گرفتن تقاضای بازار و نوسان نرخ ارز، قیمت‌های متناقضی در بازار شمش وارداتی پیشنهاد می‌شد. نرخ شمش وارداتی کره در حدود ۱۲۱۰ تا ۱۲۱۵ تومان و شمش روسیه هم در حدود ۱۲۴۰ تومان بود.در معاملات بورس نیز دیروز عرضه یکی از فولادسازان خصوصی در غیبت فولادسازان دولتی با رقابت و افزایش قیمت روبه‌رو شد. در این روز میلگرد فولاد کویر برای تحویل در تیرماه با نرخ ۱۲۴۷ تومان عرضه شد که به ۱۲۷۳ تومان رسید. حجم این کالا ۵ هزار و ۵۰۰ تن بود.این کالا برای تحویل شهریور ماه با نرخ ۱۱۷۲ تومان عرضه شد که در نهایت در رقابت با نرخ ۱۱۸۶ تومان معامله شد. حجم این کالا ۵ هزار و ۹۰۰ تن بود.