بازار سنگ آهن در ثبات موقت

مرکز خدمات فولاد ایران- این هفته قیمت سنگ آهن در بازار نقدی ثبات داشته و بازار در تلاش است افزایش قیمت‌های اخیر را حفظ کند که البته دشوار به نظر می‌رسد، چرا که تقاضای فولاد در چین پایین است. قیمت پیشنهادی سنگ آهن وارداتی در چین پس از افزایش قیمت‌های اخیر فعلا در ثبات بوده است. گفته می‌شود خریدهایی در بازار شده و کمی به جو بازار کمک کرده، ضمن اینکه موجودی سنگ آهن وارداتی در بنادر چین کمی کاهش یافته و با ۲۱/۰ درصد افت به ۹۶ میلیون و ۴۶۰ هزار تن رسیده است.

از این مقدار موجودی، ۱۰ میلیون و۱۸۰ هزار تن مربوط به سنگ آهن هند بود که ۵۹/۰ درصد افت داشت. برخی از فولادسازان چینی موجودی سنگ آهن انبارها را از ۳۰ روز به ۲۰ روز کاهش داده‌اند از این رو در بازار نقدی کمی تقاضا وجود دارد. روز جمعه بازار سنگ آهن از اواخر فوریه تاکنون بهترین وضعیت را داشت، چون کاهش قیمت‌های متوالی اوایل ژوئن خریداران را به بازار کشاند، ولی اگر قیمت محصولات فولادی بهتر نشود این بهبود بازار سنگ آهن موقتی خواهد بود.

کاهش قیمت قراضه در بازارهای مختلف

با تداوم افت قیمت قراضه در بازار واردات و بازار داخلی ترکیه، قیمت قراضه حاصل از اسقاط کشتی نیز در این کشور نزولی است و به ۳۸۰ تا ۳۹۰ دلار در هر تن (تحویل کارخانه) رسیده است.

قیمت فعلی ۱۰ دلار از هفته قبل ارزان‌تر و ۵۰ دلار نسبت به هفته سوم ماه مه کاهش داشته است. در ترکیه بیش از ۱۵۰ کشتی در سال جاری اسقاط شده و ۳۸۰ هزار تن قراضه تولید کرده است.

هفته گذشته قیمت قراضه در شرق آمریکا ۵ دلار در هر لانگ تن افت داشته که این کاهش نرخ دور از انتظار نبود، چون یکی از صادرکننده‌های اصلی هفته قبل قیمت را پایین آورده بود. خبرها حاکی از آن است که قیمت قراضه سنگین (کلاس‌یک) به ۳۲۵ تا ۳۳۰ دلار در هر لانگ تن رسیده و قراضه خرد شده هم ۳۵۵ تا ۳۶۰ دلار در هر لانگ تن است.