گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بازار پتروشیمی در آخرین روز مبادلاتی هفته‌جاری مسکوت ماند. به گفته فعالان اقتصادی، قرار گرفتن در پایان ماه، رکود موجود در بازار را تشدید کرده است و به این ترتیب مبادلات در بازار داخل با ضعف دنبال شد.
در همین حال معاملات محصولات شیمیایی روز گذشته در رینگ پتروشیمی با تعادل تقاضای معامله گران پی گرفته شد. به عقیده آگاهان بازار در این روز اکثر محصولات شیمیایی و پلیمری با ثبت تقاضای معمولی از سوی کارگزاران مواجه شدند.

به این ترتیب تنها در این روز گرید پلی پروپیلن R552 و EX3 با رقابت اندک معامله گران روبه رو شدند. پلی پروپیلن R552 که با نرخ پایه 2 هزار و 159 تومان عرضه شده بود، در رقابت با قیمت 2 هزار و 216 تومان توسط کارگزاران خریداری شد. همچنین EX3 در این روز با نرخ 2 هزار و 720 تومان عرضه و با قیمت 2 هزار و 765 تومان معامله شد. مابقی کالاهای عرضه شده در این روز با نرخ پایه و بخش عمده ای از محصولات نیز وارد زمان مچینگ شد.
به عقیده فعالان بازار، کاهش خریدهای مصرف کنندگان واقعی یکی از مهم‌ترین دلایل افت تقاضا در بازار پتروشیمی است.
علاوه بر این عدم کشش در بازار داخل نیز سبب شده تا بیشتر معامله‌گران احتمال رشد قیمت‌ها در روزهای آتی را اندک بدانند. این گروه معتقدند؛ اگر قیمت‌های محصولات پتروشیمی در اثر جو روانی موجود افزایش پیدا کند، بعید به نظر می‌رسد که میزان خریدها توسط معامله گران افزایش یابد؛ چرا که عدم کشش در بازار داخل، خریداران بسیاری را از مبادله محصولات پتروشیمی در هفته‌های اخیر منصرف کرده است.
در همین حال بیشتر آگاهان بازار از اختلاف اندک قیمت در بورس و بازار خبر می‌دهند و می‌گویند در حال حاضر اکثر محصولات پتروشیمی در بازار و بورس با فاصله قیمتی ۴۰ تا ۵۰ تومان به فروش می‌رسند. همین موضوع سبب شده تا بیشتر واسطه‌ها از بازار پتروشیمی حذف شده یا اینکه به ندرت اقدام به خرید محصولات پتروشیمی کنند. با این حال بیشتر فعالان بازار از پیش‌بینی روند قیمت‌ها در روزهای آتی خودداری کرده و در انتظار میزان تقاضای خریداران هستند. این گروه می‌گویند: تغییر روند بازار نمی‌تواند در شرایط کنونی میزان حجم معاملات را افزایش دهد، به همین دلیل باید در انتظار کاهش رکود در بازار پتروشیمی و شروع فصل مصرف بود.