Untitled-3 copy

گوش‌‌‌ به زنگ اخبار سیاسی

بازار مالی بورس‌کالا هفته پایانی خرداد را سبزپوش آغاز کرد؛ به نحوی که روز گذشته بر ارزش اغلب گواهی‌‌‌های فعال کالایی از جمله گواهی‌‌‌های سکه و گواهی‌‌‌های زعفران ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار افزوده شد. رینگ مشتقه بورس‌کالا نیز ساعات ابتدایی روز شنبه 27خردادماه را سبزپوش و با افزایش نرخ در اغلب قراردادهای آتی زعفران، صندوق طلا، شمش طلای خام و نقره شروع کرد؛ هرچند این روند مثبت قیمتی تا پایان روز ادامه‌‌‌دار نشد. در حالی که افزایش نرخ ارز در معاملات پشت‌‌‌خطی روز جمعه 26خرداد باعث شد تا بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران روز ابتدایی هفته را افزایشی آغاز کند، انتشار اخبار جدیدی مبنی بر احتمال توافق موقت ایران و آمریکا، با ایجاد جریان کاهشی در نرخ ارز، زمینه افت نرخ سایر دارایی‌‌‌ها در بازارهای رسمی و غیررسمی را فراهم کرد. 

ظرف دوهفته اخیر، بازارهای مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران متاثر از اخبار پی‌‌‌درپی سیاسی اثرگذار بر نرخ ارز، نوسان‌های متعددی را تجربه کردند که البته عمده این نوسان‌‌‌ها کاهشی بود. در این شرایط فعالان بازار مالی بورس‌کالا به‌دقت اخبار سیاسی اثرگذار بر نرخ ارز را دنبال می‌کنند؛ چرا که انتشار هر خبری می‌‌‌تواند روند معاملات در رینگ مالی و مشتقه بورس‌کالا را تغییر دهد. در حال حاضر فعالان بازار گوش به زنگ انتشار اخباری از توافق هسته‌‌‌ای، آزادسازی پول‌‌‌های بلوکه‌شده ایران و اخبار تبادل زندانیان هستند. هرگونه خبر مثبت می‌‌‌تواند مجددا زمینه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و غیررسمی و بازار رسمی کشور را فراهم کند و به رفتار معامله‌‌‌گران در سایر بازارهای کشور جهت دهد.

انتظارات قیمتی سکه‌‌‌بازان بورسی منفی شد

سکه بورسی روز ابتدایی هفته را در کانال‌های قیمتی 28 و 29میلیون تومانی در نوسان آغاز کرد. افزایش نرخ ارز در مبادلات پشت خطی روز جمعه 26خرداد و صعود آن به کانال قیمتی 49‌هزار و 900تومان باعث شد تا سکه بورسی ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز شنبه 27خرداد در کانال 29میلیون تومانی معامله شود. اما در ادامه انتشار اخباری مبنی بر حصول توافق موقت هسته‌‌‌ای میان ایران و آمریکا با ایجاد جریان کاهشی در بازار آزاد ارز، زمینه افت نرخ سکه بورسی و 28میلیون تومانی شدن آن را فراهم کرد.

در اواسط ساعات معاملاتی روز شنبه 27خردادماه، در حالی که میانگین نرخ فروش گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا تا 289‌هزار تومان معادل سکه بورسی 28میلیون و 900‌هزار تومانی عقب‌‌‌نشینی قیمتی داشت، سکه در بازار فیزیکی با نرخ 29میلیون و 400‌هزار تومان به فروش رفت. به این ترتیب سکه بورسی با نرخی در حدود 7/ 1‌درصد کمتر از ارزش بنیادی خود مورد معامله قرار گرفت.

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است. در این شرایط فروش سکه بورسی با نرخی کمتر از سکه فیزیکی (ارزش بنیادی) نشان از آن دارد که فعالان بازار مالی بورس کالای ایران انتظار کاهش بهای سکه در کوتاه‌مدت را می‌دهند و متناسب با این پیش‌بینی، معاملات خود را در نرخی کمتر از ارزش بنیادی منعقد می‌کنند. در شرایطی که سکه با طرح امام در بازار فیزیکی با حباب 6میلیون و 270‌هزار تومان، معادل حباب 21درصدی معامله می‌شود، فروش سکه بورسی با نرخی در حدود 7/ 1‌درصد ارزان‌‌‌تر از ارزش بنیادی به مفهوم آن است که حباب سکه بورسی در شرایط کنونی حدود 3/ 19‌درصد است.

ورود نقدینگی در عین کاهش نرخ

رینگ بازار آتی ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار سبزپوش بود؛ اما در ادامه و با ایجاد جریان کاهشی در بازار آزاد ارز از ارزش قراردادهای آتی در بازار مشتقه بورس‌کالای ایران کاسته شد. با این حال، جریان ورود نقدینگی به این بازار در اغلب قراردادها مثبت باقی ماند. مثبت‌ماندن جریان ورود نقدینگی در شرایطی که روند فعلی بازار کاهشی است، نشان از آن دارد که فعالان این بازار، در میان‌مدت احتمال رشد قیمت را داده و ترجیح می‌دهند در این زمان موقعیت خرید اخذ کنند.

افت نرخ؛ ارمغان طلای جهانی

نرخ دلار و بهای طلا در بازارهای جهانی، دوسیگنال اثرگذار بر معاملات سکه در بازار فیزیکی و سکه در بازار مالی بورس‌کالا و درواقع دوفاکتور اصلی جهت‌‌‌دهنده به رفتار معامله‌‌‌گران دارایی‌‌‌های بر پایه طلاست. ظرف روزهای گذشته و همزمان با عقب‌‌‌نشینی نرخ ارز از کانال قیمتی 50‌هزار تومانی در بازار داخل، طلای جهانی نیز تا کف کانال قیمتی 1950دلار عقب نشست و به این ترتیب تضعیف همزمان طلای جهانی و نرخ ارز از کاهش بیشتر ارزش دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازار داخل حمایت کرد. در معاملات آتی کامکس آمریکا روز جمعه 26خردادماه، طلا با نرخ 1954دلار به‌ازای هر اونس معامله شد. به این ترتیب بازده هفتگی این دارایی برای سرمایه‌گذاران منفی 3/ 0‌درصد و بازده ماهانه آن برابر منفی 4/ 1‌درصد شد.

بازده طلا در بازه هفتگی و ماهانه منفی بود؛ اما احتمال رشد ارزش این دارایی با توجه به سیاست جدید فدرال‌رزرو در خصوص نرخ بهره وجود دارد. شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا برای ماه مه کمتر از حد انتظار اعلام شد. فروکش کردن تورم آمریکا در این ماه باعث شد تا فدرال‌رزرو از افزایش مجدد نرخ بهره در ماه ژوئن منصرف شود؛ اما در همین زمان بانک‌مرکزی اروپا تصمیم رشد 25واحدی نرخ بهره این منطقه را اتخاذ کرد. رشد 25واحدی نرخ بهره اروپا در شرایطی که فدرال‌رزرو تغییری در نرخ بهره آمریکا نداد به تضعیف ارزش دلار نسبت به سایر دارایی‌‌‌ها می‌‌‌انجامد. کاهش ارزش دلار، فرصت مناسبی برای بهبود ارزش طلا در بازارهای جهانی است.