Untitled-4 copy

بازار مالی بورس‌کالا قرمزپوش شد

با وجود رشد بهای ارزهای شاخص در روزهای گذشته و شکست مقاومت 50‌هزار تومانی نرخ ارز در بازار آزاد، معاملات گواهی سکه رفاه در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا طی ساعات آغازین روز سه‌‌‌شنبه 13‌‌‌تیرماه با کاهش ارزش مواجه شد؛ در صورتی که این گواهی از ابتدای هفته جاری روندی صعودی را ثبت کرده و توانسته بود از میانگین قیمتی 283‌هزار تومان در هفته آغازین تابستان به کانال 290‌هزار تومانی برسد. کاهش ارزش در بازار مالی بورس‌کالا تنها شامل این گواهی نبود و معاملات تمام نماد‌‌‌های دیگر (به‌جز نماد‌‌‌های گواهی زعفران) به همراه اکثر صندوق‌های طلا نیز افت ارزش را به ثبت رساندند.

درحالی روز گذشته بازار مالی با افت نرخ مواجه شد که روند معاملات ارز‌‌‌های شاخص در بازار آزاد طی چند روز گذشته افزایشی شد و با 2‌درصد افزایش به کانال 50‌هزار تومانی رسید. در وقع اتمام تاثیر مقطعی اخباری همچون آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده، آغاز مذاکرات در عمان، سفر وزیر خارجه عربستان به ایران و پیشرفت مثبت مذاکرات هسته‌‌‌ای موجب شده است تا با رشد انتظارات تورمی در ذهن فعالان بازار، تقاضا برای ارزهای شاخص، به‌ویژه دلار آمریکایی افزایش پیدا کند. برخی تحلیلگران نیز معتقدند در صورت عدم‌‌ارسال سیگنال مثبت به بازار در خصوص تداوم مذاکرات، احتمال بازگشت نرخ آزاد ارز به بازه بهاره افزایش پیدا می‌کند. در حالی که ماه گذشته دولت سعی کرد با افزایش عرضه در بازار موجب افزایش قیمت ارز شود؛ اما به نظر می‌رسد تحلیلگران و فعالان بازار معتقدند این تلاش‌‌‌ها موقتی بوده و احتمال رشد دوباره نرخ در آینده نزدیک وجود دارد.

ارز و طلا در مسیر مخالف

قابل‌توجه است که برخلاف روند افزایشی دلار و سایر ارز‌‌‌های شاخص در بازار آزاد، نرخ سکه طلا در دو روز اخیر کاهشی بوده است. روز گذشته هر قطعه سکه طلای امامی به‌طور متوسط به قیمت 28میلیون و 900‌هزار تومان معامله شد که نسبت به دوشنبه 12‌تیرماه حدود 130‌هزار تومان کاهش ارزش را تجربه کرد. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران برابر با یک‌صدم ارزش سکه در بازار آزاد است. همچنین گواهی سکه طی روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 290‌هزار تومان معامله می‌‌‌شد. در نتیجه می‌توان گفت ارزش آن به 29میلیون تومان رسیده و در سطح قیمتی حدود 100‌هزار تومان کمتر از سکه امامی قرار دارد.

از طرفی حجم معاملات با کاهش معناداری مواجه شده است. در روزهای گذشته حجم معاملات برای گواهی سکه رفاه در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا در سطحی بالاتر از 90‌هزار عدد قرار داشت؛ اما روز گذشته حجم معاملات تا لحظه تنظیم این گزارش در ظهر روز سه‌شنبه 13تیرماه با کاهش چشمگیر تنها مرز 50‌هزار عدد را رد کرد. به‌‌‌ نظر می‌رسد در ذهن فعالان بازار و در کوتاه‌مدت رشد دارایی‌‌‌های ارزی بیشتر از دارایی‌‌‌های طلایی بوده است و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را به جای بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا یا معاملات طلا در بازار آزاد در سایر دارایی‌های مالی سرمایه‌گذاری کنند.

بازار جهانی

قیمت طلای جهانی پس از طی یک‌دوره روند کاهشی، از انتهای ماه میلادی گذشته در مسیر افزایشی قرار گرفت. روز گذشته بهای طلا در بورس‌کالای آمریکا و بورس طلای شانگهای به ‌هزار و 929دلار به ازای اونس رسید و بازده هفتگی مثبت بیش از یک‌‌درصد را به ثبت رساند. با این حال سطح قیمت‌ها همچنان از رکورد قیمتی این فلز باارزش در ابتدای ماه مه سال میلادی جاری، حدود 120دلار کمتر است. تحلیلگران معتقدند که در حال حاضر فعالان این بازار با احتیاط عمل کرده و منتظر نتیجه جلسه فدرال‌رزرو در هفته جاری برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سیاستگذاری پولی این نهاد هستند؛ چرا که اگر بانک‌مرکزی ایالات‌متحده همچنان مصمم به تداوم اجرای سیاست پولی انقباضی و افزایش نرخ بهره باشد، در نتیجه با رشد جذابیت دلار در برابر سایر دارایی‌‌‌ها امکان کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی وجود دارد.

بررسی آمارهای اخیر ایالات‌متحده نشان می‌‌‌هد که تولید آمریکا در ماه ژوئن به کمترین میزان در سه‌سال گذشته تاکنون رسیده است. با این حال بررسی داده‌‌‌های منتشرشده از اداره آمار ایالات‌متحده حاکی از‌‌‌ آن است که آهنگ رشد تورم در این کشور کاهش یافته و میزان مخارج مصرف‌کننده در ماه مه نیز با کاهش چشمگیری مواجه شده است. همچنین قیمت درب کاخانه با افت مواجه شده است. با این حال جرمی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، هفته گذشته خاطرنشان کرد که احتمالا افزایش دوباره نرخ بهره در راه است و مدتی زمان لازم است تا نرخ تورم به سطح هدف‌گذاری‌شده 2‌درصد برسد. اکثر تحلیلگران و فعالان بازار نیز معتقدند که به احتمال بیش از 90درصد، فدرال‌رزرو در در جلسه ماه ژوئیه نرخ بهره را به میزان 25/ 0واحددرصد دیگر افزایش خواهد داد.