بورس انرژی؛ مسیر جذب سرمایه‏‏‌

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، هومن عمیدی، در خصوص نقش بورس انرژی در سرمایه‌گذاری در صنعت برق اظهار کرد: فروش برق از طریق بورس انرژی سبب جذب سرمایه‌گذاران جدید در این حوزه خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وزارت نیرو باید حمایت‌‌‌هایی را در خصوص تداوم عرضه برق از طریق بورس انرژی انجام دهد، گفت: اقداماتی که وزارت نیرو در راستای فروش برق از طریق بورس انرژی انجام داده، بسیار مناسب است و سبب جذب سرمایه‌گذاران جدید در این حوزه خواهد شد.

عمیدی در ادامه عنوان کرد: برخی موارد همچون ایجاد فضای شفاف معاملاتی، افزایش حجم عرضه‌‌‌ها و تسهیل فرآیند معاملات برای مشارکت صنایع کوچک، متوسط و بزرگ باید رعایت شود.به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در گذشته پتانسیل‌‌‌های زیادی به‌منظور سرمایه‌گذاری در صنعت برق کشور وجود داشت؛ اما اکنون به سبب بی‌‌توجهی مسوولان به سرمایه‌گذاری مجدد و زیرساخت‌‌‌ها، این صنعت دچار مشکلاتی شده است. او افزود: متاسفانه صنعت برق اکنون به یک‌حوزه سرمایه‌‌‌گریز برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است، به نحوی که براساس مستندات سیستم بانکی کشور نیز حتی حاضر به ارائه تسهیلات به این صنعت نیست.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر دو گروه مصرف‌کننده در صنعت برق وجود دارد؛ مصرف‌کنندگان خانگی و صنایع. عمیدی افزود: اکنون بهای تمام‌شده برق صنایع در اغلب کشورها بین ۲۵ تا ۳۰‌درصد است که این اعداد از قیمت پایین برق صنایع در کشور ما حکایت دارد. البته با توجه به مکانیزم‌‌‌های بورس انرژی در راستای فروش برق، تا حد قابل‌توجهی نرخ برق واقعی‌‌‌تر خواهد شد.