Untitled-6 copy

ورق به سود افزایشی‌‌‌ها برگشت

بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد ظرف روز پایانی مرداد، به سبزپوشی بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران منجر شد. به این ترتیب پس از یک‌هفته جریان کاهشی در بازار مالی بورس‌کالا، از روز سه‌‌‌شنبه 31مردادماه، مجددا بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا سبزپوش شده و بر ارزش دارایی‌‌‌های مبادله‌شده در این بازار افزوده شد. در حالی که ظرف یک‌هفته گذشته هر برگ اسکناس آمریکایی در کانال قیمتی 48‌هزار تومان نوسان داشت، از ساعات ابتدایی روز سه‌‌‌شنبه 31مرداد، مجددا دلار در بازار آزاد تهران به کانال قیمتی 49‌هزار تومانی صعود کرد. این رشد نرخ جریان ورود نقدینگی به اغلب سررسیدها در بازار آتی را نیز مثبت کرد.

دورخیز سکه بورسی برای بازپس‌‌‌گیری کانال 28 میلیونی

میانگین نرخ فروش گواهی‌‌‌های سکه از بازار مالی بورس کالای ایران از روز 24مردادماه به کانال قیمتی 270‌هزار تومانی سقوط کرد و به این ترتیب سکه بورسی 27میلیون تومانی شد. عقبگرد نرخ دلار در بازار آزاد در پی انتشار خبر آزادسازی منابع ارزی کشور و احتمال بهبود روابط خارجی رقم خورد و زمینه‌‌‌ساز افت بهای دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازارهای رسمی و غیررسمی کشور شد. احتمال بهبود روابط خارجی کشور زمینه تعدیل انتظارات تورمی در بازار داخل را فراهم کرد و به رفتار معامله‌‌‌گران در بازار داخل جریان کاهشی داد. به این ترتیب از 24مرداد تا 30مردادماه سکه بورسی در کانال قیمتی 27میلیون تومانی نوسان داشت و در روز 30مرداد در کف قیمتی 27میلیون و 600‌هزار تومانی معامله شد. با این حال رویه کاهش قیمت گواهی سکه در روز پایانی مرداد ادامه‌‌‌دار نشد.

در حالی که عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد، زمینه‌‌‌ساز افت بهای سکه بورسی ظرف روزهای پایانی مرداد بود، بازگشت نرخ دلار آمریکا به کانال قیمتی 49‌هزار تومانی از ساعات ابتدایی روز سه‌‌‌شنبه 31مرداد باعث شد تا بر ارزش دارایی‌‌‌های مختلف در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا افزوده شده و سکه بورسی آماده بازپس‌‌‌گیری کانال قیمتی 28میلیون تومانی شود.

غلبه سیگنال‌‌‌های مثبت در بازار مالی بورس‌کالا در روز سه‌‌‌شنبه 31مردادماه باعث شد تا در اواسط روز، میانگین نرخ فروش هر گواهی سکه از بازار مالی بورس‌کالا به 279‌هزار و 90 تومان معادل سکه بورسی 27میلیون و 990‌هزار تومانی برسد. تثبیت نرخ ارز در بازار آزاد در کانال قیمتی 49‌هزار تومانی باعث می‌شود تا سکه بورسی نیز بتواند کانال 28میلیون تومانی را بازپس گیرد. این در حالی بود که در همین زمان سکه در بازار فیزیکی بورس‌کالا به کانال قیمتی 28میلیون تومانی صعود کرد و نرخ فروش آن به 28میلیون و 150‌هزار تومان رسید. به این ترتیب نرخ معامله سکه بورسی حدود 6/ 0‌درصد ارزان‌‌‌تر از بهای فروش آن در بازار مالی بورس کالای ایران بود. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش آن در بازار فیزیکی است. فروش سکه بورسی ارزان‌‌‌تر از سکه در بازار فیزیکی بیانگر غلبه احتیاط میان معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالاست. درواقع معامله‌‌‌گران بورسی ترجیح می‌دهند بازگشت مثبت قیمتی محتاطانه‌‌‌تری داشته باشند.

پایان عقبگرد طلای جهانی

طلای جهانی در روز هفدهم ماه اوت کانال قیمتی 1900دلاری را از دست داد؛ به نحوی که هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ 1889دلار معامله شد. این رقم کمترین بهای فروش این دارایی پس از نیمه مارس سال‌جاری میلادی بود. سقوط بهای طلا به کانال قیمتی 1800دلاری در بازارهای جهانی از افت نرخ گواهی سکه در بازار مالی بورس کالای ایران و همچنین بازار فیزیکی حمایت کرد. همزمان با عقبگرد نرخ طلا در بازار جهانی، نرخ ارز در بازار آزاد کشور نیز دستخوش سیگنال‌‌‌های کاهشی شد. به این ترتیب همزمانی افت بهای طلا در بازار جهانی و عقبگرد نرخ هر برگ اسکناس آمریکایی در بازار داخل به سقوط بهای سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی به کانال قیمتی 27میلیون تومانی منجر شد.  افت بهای طلا در بازار جهانی عمدتا ناشی از احتمال ادامه‌‌‌دار شدن سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو بود. تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه ژوئیه برابر 2/ 3‌درصد اعلام شد.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز تورم 3/ 3درصدی را برای این ماه پیش‌بینی کرده بودند و به این ترتیب نرخ تورم در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر از حد انتظار بود، با این حال فدرال‌رزرو تورم 2درصدی را هدف‌گذاری کرده است. در این شرایط فاصله تورم فعلی و تورم هدف‌گذاری‌شده و احتمال مقاومت تورم در برابر کاهش باعث شده است تا فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا، افزایش بیشتر در نرخ بهره آمریکا را مجددا مطرح بدانند. افزایش بیشتر نرخ بهره آمریکا از سوی فدرال‌رزرو یا بالا ماندن نرخ بهره برای زمانی طولانی‌‌‌تر از حد انتظار باعث تقویت ارزش شاخص دلار و تضعیف بازارهای مالی و کالایی دنیا شده و هزینه نگهداری طلا را به‌‌‌عنوان دارایی بدون بازده افزایش می‌دهد و به این ترتیب با ایجاد جریان کاهشی در معاملات طلای جهانی به افت بهای این فلز گرانبها منجر می‌شود. 

این هفته سرمایه‌گذاران برای گردهمایی سالانه بانک‌های مرکزی در جکسون هول آماده می‌‌‌شوند که انتظار می‌رود نتیجه این گردهمایی چشم‌‌‌انداز بهتری از اقتصاد جهانی و نرخ بهره در سال‌جاری ارائه کند و به این ترتیب زمینه‌‌‌ساز نوسان‌‌‌های بعدی قیمتی در بازارهای جهانی باشد.  عمده سیگنال‌‌‌های اقتصادی به سود طلا نیست؛ اما در میانه روز سه‌‌‌شنبه 22ماه اوت مجددا هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا توانست کانال 1900دلاری را بازپس‌‌‌گیرد. همزمان شدن بازپس‌‌‌گیری کانال 1900دلاری برای طلای جهانی و بازگشت نرخ دلار آمریکا به کانال قیمتی 49‌هزار تومانی از بازگشت مثبت قیمتی دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازارهای داخلی حمایت می‌کند.