به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، حمیدرضا صالحی گفت: زیرساخت‌‌‌های بورسی ما با زیرساخت‌‌‌های مرسوم دنیا متفاوت است و محدودیت‌هایی در زیرساخت‌‌‌های اقتصادی داریم. وی در مورد ارزیابی فروش نفت در بورس اظهار کرد: در حال حاضر زیرساخت‌‌‌های بورس پیشرفت‌‌‌هایی داشته و باید این روند رو به رشد را مثبت ارزیابی کرد؛ اما در بخش‌‌‌هایی که قیمت‌گذاری دستوری بوده بورس انرژی نتوانسته است ماهیت اصلی خود را نشان دهد و از این ابزار برای فروش نفت بهره کافی برده نشده است. در هر حال در مواقعی که دولت دخالت نکرده و اجازه داده عرضه و تقاضا قیمت و پتانسیل‌‌‌ها را تعیین کند و مبانی رعایت شده، فضای خوبی در این بازار به وجود آمده است.

صالحی افزود: اکنون انتظار این است که‌ سازوکار فروش نفت با نگاه بین‌المللی باشد و تمام الزامات خرید و فروش در بورس فراهم و قیمت‌گذاری به‌درستی انجام شود. اکنون با توجه به اینکه شرکت ملی نفت چارچوب‌‌‌هایی دارد که در قیمت‌گذاری و تخفیف‌‌‌ها اعمال می‌شود ممکن است در بورس به مشکل بخورد. این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: ما چند سال پیش هم فروش نفت در بورس کیش را داشتیم. چند خریدار خارجی نیز داشتیم که استمرار پیدا نکرد و تحلیل‌‌‌‌‌‌ها نشان داد که اشکال به مساله قیمت‌گذاری دستوری برمی‌‌‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه باید دید در این مقطع از نهادهای بالادستی همکاری خوبی صورت می‌گیرد یا خیر، گفت: در هر حال نکته این است که نگاه خرید و فروش داخل با خرید و فروش خارج از کشور متفاوت است. ما در حال حاضر حدود ۲میلیون بشکه در روز را به مصرف داخل می‌‌‌رسانیم که اتوماتیک در پالایشگاه‌‌‌ها و بعضی از پتروشیمی‌‌‌ها به مصرف رسیده و به فرآورده و محصول میانی تبدیل می‌شود، اما برای صادرات و فروش خارج از کشور به مشکلات مبانی برمی‌‌‌خوریم. صالحی خاطرنشان کرد: بورس نفت ایران نسبت به دنیا نوپاست و باید تقویت و همواره به‌روز شود. باید از هر ابزاری استفاده کنیم تا کسب‌وکارهای این حوزه رونق پیدا کند و برای افرادی که می‌‌‌توانند سرمایه وارد کنند و در توسعه فنی و بازار نقش داشته باشند، میدان را باز کنیم.