به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، بورس انرژی ایران در شهریورماه امسال میزبان دادوستدهایی به ارزش بیش از ۱۸۷‌هزار و ۷۰۱میلیارد ریال بود که نسبت به مدت‌‌‌مشابه سال گذشته از نظر حجم ۶۴‌درصد و از نظر ارزش ۱۵۸‌درصد رشد داشته است. ارزش ۸۰۶معامله انجام‌‌‌شده در این تابلو بیش از ۱۸۶‌هزار و ۷۸۵میلیارد ریال بود که ۵/ ۹۹‌درصد ارزش کل معاملات بورس انرژی در این ماه را به خود اختصاص داد.

در این ماه به‌‌‌دنبال رقم خوردن یک‌هزار و ۵۰معامله، مالکیت انواع فرآورده‌‌‌ هیدروکربوری، برق، اوراق سلف، قرارداد آتی، گواهی ظرفیت، گواهی سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله و گواهی سپرده حامل‌‌‌های انرژی تغییر کرد.

بورس انرژی در ماه ششم سال ۱۴۰۲ شاهد معاملات نزدیک به ۱۶‌هزار ورقه سلف موازی با سررسید یک‌‌‌سال و بیشتر در ۲۰معامله و به ارزش بیش از ۳۶۱میلیارد ریال نیز بود.

در ماه شهریور همچنین تبادل مالکیت ۲۵۵میلیون کیلووات ساعت به ارزش بیش از ۲۶۰میلیارد ریال در تابلوی برق فیزیکی و بیش از ۱۱۹میلیون کیلووات ساعت به ارزش بیش از ۱۰۹میلیارد ریال در تابلوی برق سلف به ثبت رسید. در شهریور همچنین ۱۶قرارداد آتی به ارزش ۴۲۵میلیون ریال در بورس انرژی ایران معامله شد.

نفت سفید؛ صدرنشین معاملات

در شهریورماه پررونق بورس انرژی بیشترین سهم از ارزش معاملات به فرآورده «نفت سفید» به ارزش ۵۴‌هزار و ۸۳تن تعلق گرفت. «گاز مایع» صادراتی دومین فرآورده با بیشترین ارزش معاملاتی در این ماه بود و با ۲۹‌هزار و ۴۵۱تن معامله بعد از نفت سفید در جایگاه بعدی نشست. همچنین معاملات فرآورده‌‌‌های «نفتای کامل» با ۱۹‌هزار و ۱۲۳تن، «نفت‌‌‌گاز» با ۱۱‌هزار و ۹۱۹تن و «میعانات گازی» با ۱۱‌هزار و ۳۱۲تن نیز در رتبه‌‌‌های سوم، چهارم و پنجم از نظر حجم معاملاتی در شهریورماه قرار گرفتند.