Untitled-5 copy

سوق سرمایه به بازارهای مالی-کالایی

بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران روز شنبه پنجم آبان‌ماه را سبزپوش آغاز کرد که رشد قیمت شامل حال اغلب دارایی‌‌‌ها شامل گواهی‌‌‌های سکه، زعفران و شمش طلا بود. در عین حال در این روز صندوق‌های کالایی نیز رشد نرخ 3 تا 5درصدی داشتند و بر ارزش دارایی در بازار مشتقه نیز به میزان 3 تا 5‌درصد افزوده شد. واهمه از کاهش ارزش پول ملی متاثر از تبعات اقتصادی شدت‌گرفتن جنگ در خاورمیانه، باعث سوق نقدینگی به سمت رینگ مالی بورس‌کالای ایران شد و این موضوع از رشد ارزش دارایی‌‌‌های فعال در این بازار حمایت کرد. در حالی بازار مالی بورس‌کالا که بازاری مبتنی بر دارایی‌‌‌های کالایی است، آماج ورود نقدینگی شده که از میزان ورود سرمایه به بازار سهام کاسته شده است. این رویه مختص بازار داخلی نیست. در حالی که واهمه از تبعات اقتصادی شدت‌گرفتن جنگ در خاورمیانه به صعود بهای طلا و نفت منجر شده، خروج سرمایه از بازار سهام در نقاط مختلف دنیا را به همراه داشته است.

سکه بورسی 30 میلیونی شد

بازار دارایی‌‌‌های طلایی در رینگ مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران، روز شنبه ششم آبان‌ماه را افزایشی آغاز کرد. شدت گرفتن جنگ در کرانه باختری ظرف روز جمعه پنجم آبان‌ماه باعث شد تا نقدینگی بیشتری روانه بازار دارایی‌‌‌های طلایی شود و ارزش هر گواهی سکه مجددا به کانال قیمتی 300‌هزار تومانی صعود کرده و سکه بورسی 30میلیون تومانی شود. صعود دارایی‌‌‌های طلایی با حمایت داده‌‌‌های جنگ تنها مختص بازار داخلی نبود و طلا نیز روز جمعه 27اکتبر پس از پنج‌ماه به کانال قیمتی 2هزار دلار به ازای هر اونس صعود کرد.

در حالی سکه بورسی در اواسط روز شنبه ششم آبان‌ماه با نرخ 30میلیون و 300‌هزار تومان معامله شد که در همین زمان سکه در بازار فیزیکی با نرخ 30میلیون و 400‌هزار تومان به فروش می‌‌‌رفت. به این ترتیب سکه بورسی حدود 0.5‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی معامله شد. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ معامله سکه در بازار فیزیکی است؛ اما عرضه و تقاضا در بازار گواهی سکه می‌‌‌تواند ارزش سکه بورسی را در نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از سکه فیزیکی تعیین کند. در این شرایط، فروش سکه بورسی با نرخی ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی نشان‌دهنده احتیاط معامله‌‌‌گران در بازار مالی بورس‌کالاست. افزایش انتظارات تورمی و واهمه از کاهش ارزش پول ملی با داده‌‌‌های جنگ باعث سوق سرمایه به بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا شده است؛ اما معامله‌‌‌گران بورسی در خصوص تثبیت قیمتی در سطوح فعلی تردید دارند.

شمش طلا؛ مقصد نقدینگی سرگردان

گواهی سپرده شمش طلا یکی از مقاصد نقدینگی سرگردان در پی بروز جنگ در کرانه باختری است. راه‌‌‌اندازی این ابزار جدید معاملاتی در بازار مالی بورس‌کالا به فعالان بازارهای مالی این امکان را داد که بخشی از نقدینگی سرگردان را روانه این دارایی جدید کنند. به این ترتیب حجم و ارزش معاملات طلا جهشی چند صد برابری را پس از آغاز جنگ در نوار غزه تجربه کرد.

ظرف اولین هفته پس از آغاز جنگ در کرانه باختری، حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از بازار مالی بورس‌کالای ایران جهش 890درصدی داشت و از 133‌هزار گواهی در هفته منتهی به‌ روز جمعه 14 مهرماه به یک‌میلیون و 318‌هزار تن در هفته منتهی به ‌روز جمعه 21مهرماه رسید. ارزش معاملات این بازار نیز با ثبت جهش 967درصدی از 396میلیارد ریال در هفته منتهی به‌ روز جمعه 14مهرماه به 4226میلیارد ریال رسید. رشد حجم و ارزش معاملات تنها مربوط به هفته ابتدایی آغاز جنگ نبود و ظرف روزهای بعد نیز همچنان رینگ شمش طلا در بازار مالی بورس‌کالا مقصد نقدینگی سرگردان بود.

ظرف هفته منتهی به 27مهرماه نیز بالغ بر یک‌میلیون و 287‌هزار گواهی شمش طلا با ارزش 4113میلیارد ریال معامله شد. این ارقام تغییری محسوسی نسبت به حجم و ارزش معاملات در سومین هفته مهرماه نداشت و بروز جنگ در منطقه کرانه باختری به رونق رینگ گواهی سپرده شمش طلا انجامید. رویه افزایش حجم و ارزش معاملات در رینگ بازار مشتقه بورس‌کالای ایران ظرف هفته ابتدایی آبان‌ماه نیز به شکل مستمر ادامه‌‌‌دار شد و در این زمان 771‌هزار و 814گواهی شمش طلا مورد معامله قرار گرفت که مجموع ارزش این دارایی‌‌‌ها به 2489میلیارد ریال رسید.

حمایت طلای جهانی از رینگ داخلی

بهای طلا در بازار جهانی و نوسان نرخ ارز در بازار داخل دو سیگنال بنیادی تعیین‌‌‌کننده قیمت ارزش دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار داخل است. در شرایط کنونی طلا در بازار جهانی نیز با حمایت شدت گرفتن تنش در نوار غزه، افزایشی شده و این موضوع از رشد بهای دارایی‌‌‌های طلایی در بازار داخل حمایت موثر کرده است.  ظرف روز جمعه 27اکتبر هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا به کانال 2هزار دلاری صعود کرد و با نرخ 2006دلار معامله شد که این رقم بیشترین بهای فروش آن پس از نیمه ماه مه امسال بود. بازده طلا در بازه هفتگی 1.27‌درصد و بازده آن در بازه ماهانه 7.6‌درصد بود. نیروهای اسرائیلی ظرف روز جمعه 27اکتبر بزرگ‌ترین حمله زمینی خود به نوار غزه را انجام دادند؛ این حمله به‌رغم تمامی تلاش‌‌‌های دیپلماتیک مداوم برای به تعویق انداختن تهاجم زمینی بود.

درحالی طلا در بازار جهانی با حمایت داده‌‌‌های جنگ پس از پنج‌ماه به کانال 2هزار دلاری صعود کرد که داده‌‌‌های اقتصادی آمریکا نشان از فاصله آن با رکود دارد. در حالی بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی همچنان با بروز رکود فاصله دارد که افزایش متوالی نرخ بهره طی دوسال اخیر بیم بروز رکود در دنیا را تقویت کرده بود، اما عدم‌تحقق پیش‌بینی بروز رکود، دست فدرال‌رزرو را برای افزایشی دیگر در نرخ بهره تا پایان سال‌جاری میلادی باز گذاشته و این موضوع ترمز صعود قیمتی طلا در بازار جهانی در میانه افزایش تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک را کشیده است.