به گزارش «کالاخبر»، علی بیک‌‌‌زاده اظهار کرد: مزیت اصلی این ابزار این است که وقتی یک اوراق مالی خریداری می‌شود، مساله نگهداری دارایی مشکلی برای خریدار ایجاد نخواهد کرد. مسلما نگهداری طلا و شمش طلا در منزل مشکلات خود را خواهد داشت و نگرانی‌هایی در خصوص سرقت این دارایی همواره خریداران را درگیر می‌کند.

وی افزود: گواهی شمش طلا این نگرانی را ندارد چرا که به غیر از خریدار هیچ فرد دیگری قادر به معامله و فروش آن نخواهد بود. این اوراق به نام افراد ثبت می‌شود و مالک اوراق حق معامله آن را خواهد داشت.

این کارشناس توضیح داد: خریدار همچنین می‌‌‌تواند از مزایای خرید این دارایی مانند بهره‌مندی در نوسان قیمت‌ها و پوشش ریسک در برابر تورم استفاده کند.

به گفته وی، مشتری این اوراق هم صندوق‌های طلا بوده و هم متقاضیان عادی می‌‌‌توانند در معاملات ثانویه شرکت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه یکی دیگر از مزایای اوراق سپرده شمش طلا، وثیقه‌پذیری آن است، تاکید کرد: برخی بانک‌های کشور این اوراق را به عنوان وثیقه بانکی می‌‌‌پذیرند و افراد می‌‌‌توانند در ازای تودیع اوراق، تسهیلات بانکی دریافت کنند.

وی در خصوص معافیت مالیاتی اوراق نیز گفت: معاملات گواهی سپرده شمش طلا دارای معافیت مالیاتی است و آن مالیاتی که در بازار سنتی از طلا گرفته می‌شود در بورس وجود ندارد.

بیک‌‌‌زاده تصریح کرد: در مجموع معاملات طلا در بورس برای سرمایه‌گذاران حرفه‌‌‌ای بازار نیز به دلیل وجود ابزارهای متنوعی در حوزه بازار مشتقه و مالی می‌‌‌تواند مزایای زیادی داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: ابزارهایی مثل اختیار معامله می‌‌‌تواند مورد استفاده سرمایه‌گذاران قرار گیرد و علاوه بر بهره‌‌‌مندی از خرید دارایی نقدشونده و باارزش، از امتیازات ابزارهای مالی نیز استفاده شود.