به گزارش «کالاخبر»، بورس‌کالای ایران میزبان هیات بلندپایه اقتصادی از جمهوری تاتارستان به ریاست «اولگ کوروبچنکو» معاون نخست‌‌‌وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان بود و سید جواد جهرمی، مدیرعامل بورس‌کالای ایران به همراه مدیران ارشد این بورس به تشریح کارکردها و معرفی بازارهای بورس‌کالا پرداختند. در این نشست، شناسایی کالاهای موردنیاز طرفین مورد بحث و بررسی واقع شد، به نحوی که امکان صادرات کالاهایی نظیر سیمان، برخی مواد پلیمری، مواد اولیه تولید انواع شوینده‌‌‌ها، آلومینیوم، مس، پسته و خرما به تاتارستان طرح شده و مورد اقبال وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان قرار گرفت. همچنین در مقابل امکان تامین برخی کالاهای اساسی موردنیاز کشور نظیر شکر، قراضه فولاد و پت گرید نساجی از این منطقه از طریق بورس‌کالای ایران بررسی شد.

در این نشست طرفین توافق کردند به منظور بهبود بازاریابی و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی ایران و تسهیل امکان استفاده از فرآیندهای ارزیابی بورس و اطمینان از کیفیت کالا، امکان ایجاد انبارهای تخصصی تحت نظارت بورس‌کالا در این منطقه بررسی شود. همچنین به منظور ایجاد نقشه راه همکاری دوجانبه و توافق در خصوص جزئیات و اولویت‌‌‌بندی کالاهای موردنیاز طرفین و نحوه تسویه و تحویل کالاها، کمیته مشترکی با حضور نمایندگانی از بورس‌کالا و صندوق حمایت از صادرات جمهوری تاتارستان تشکیل شد تا فرآیند پذیرش و عرضه کالاها برای طرفین تسریع شود.

کوروبچنکو، معاون نخست‌وزیر جمهوری تاتارستان، پس از آشنایی با فرآیندهای بورس‌کالا، گردش مالی بالا و حضور عمده تولیدکنندگان بزرگ و کوچک ایرانی در این بورس، استقبال ویژه‌ای از مبادلات کالایی از این مسیر داشت. تاتارستان یکی از جمهوری‌‌‌های خودمختار روسیه است که صادرات‌محور بوده و قطب صنعتی و کشاورزی منطقه مرکزی روسیه و حوزه ولگاست که به واسطه قرار داشتن در مسیر کشتیرانی رود ولگا به بندر آستاراخان و دسترسی آسان‌‌‌تر بنادر ایران به این منطقه نسبت به سایر مناطق روسیه، از مزیت بالایی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه برخوردار است.