7 copy

نوسان سکه بورسی میان سیگنال ارزی و سیگنال جهانی

ابزارهای طلایی بورسی در میانه داده‌‌‌های متناقض در تلاطم هستند؛ در حالی که صعود بهای طلا در بازار جهانی زمینه‌‌‌ساز ورود نقدینگی جدید به بازارها شده و به رشد قیمت این دارایی‌‌‌ها انجامیده است، تمایل‌نداشتن ارز به افزایش نرخ، به سرعت‌‌‌گیر قیمتی موثری تبدیل شده است.  صعود بهای طلا در بازار جهانی ظرف روز دوشنبه 13آذرماه سکه بورسی را وارد مسیر صعود نرخ کرد، به‌‌‌نحوی که این دارایی به سقف قیمت 29میلیون و 770‌هزار تومان نیز رسید که این رقم بیشترین نرخ فروش سکه بورسی پس از روزهای ابتدایی آبان‌ماه امسال بود. با وجود این، عقب‌گرد نسبی بهای طلا در بازار جهانی و عدم‌حمایت نرخ ارز از این جریان افزایشی باعث شد تا روند صعود بهای سکه بورسی تغییر کند و این دارایی در ادامه هفته وارد مسیر افت نرخ شود، به نحوی که تا اواسط روز چهارشنبه 15آذرماه سکه بورسی به کف کانال قیمتی 29میلیون و 300‌هزار تومان عقب نشست.  جریان نوسان نرخ در بازار گواهی سکه کاهشی است، اما این دارایی با قیمتی بالاتر از ارزش بنیادی معامله می‌شود. این روند بیانگر آن است که معامله‌‌‌گران سکه بورسی به بازگشت نرخ به مسیر افزایشی امیدوارند، بنابراین حاضر به معامله گواهی سکه با قیمتی بالاتر از ارزش بنیادی شده‌‌‌اند. ارزش بنیادی هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ معامله آن در بازار فیزیکی است، اما عرضه و تقاضا در رینگ مالی بورس‌کالا می‌‌‌تواند باعث شود تا سکه بورسی گران‌تر یا ارزان‌تر از قیمت بنیادی معامله شود. ظرف سه‌روز گذشته سکه بورسی با نرخی در محدوده 0.5 تا 0.7‌درصد گران‌تر از سکه فیزیکی معامله شد. بنابراین می‌‌‌توان گفت معامله‌‌‌گران بورسی، برای بازه میان‌مدت جریان دارایی‌‌‌های طلایی را افزایشی ارزیابی می‌کنند.

سیگنال جهانی حامی سبزپوشی رینگ طلای داخل

طلا در بازار جهانی ظرف هفته اخیر صعودی بی‌‌‌سابقه داشت و رکوردزنی قیمتی تاریخی این محصول باعث شد تا رینگ دارایی‌‌‌های طلایی داخلی افزایشی شود. ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در هفته جاری ظرف روز دوشنبه چهارم دسامبر طلا برای ساعاتی رکورد تاریخی 2100دلار به ازای هر اونس را شکست. البته این دارایی در این سطح قیمتی تثبیت نشد و تا سطح 2030دلار به ازای هر اونس عقب نشست. طلا در بازار جهانی همچنان در محدوده نزدیک به رکورد تاریخی معامله می‌شود و همین سطح قیمتی، سیگنالی مثبت برای معاملات دارایی‌‌‌های بر پایه طلا به ارمغان آورده است.  فعالان بازار همچنان به پایان سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو امیدوار هستند و همین موضوع باعث شده است تا طلا در کانال قیمتی 2030دلار معامله شود. در شرایط کنونی فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا چشم‌‌‌انتظار انتشار داده‌‌‌های اشتغال آمریکا هستند. فعالان بازار بر این باورند که این داده‌‌‌ها، گام‌‌‌های بعدی فدرال‌‌‌رزرو را مشخص می‌کند. در این شرایط، ایزابل اشنابل، عضو هیات‌مدیره بانک‌مرکزی اروپا از احتمال تغییر جدول رشد نرخ بهره در این منطقه با توجه به فروکش تورم خبر داد. عقب‌‌‌نشینی بانک‌مرکزی ایالات متحده آمریکا از سیاست رشد نرخ بهره می‌‌‌تواند محرک رشد بهای طلا در بازار جهانی باشد.

رینگ شمش طلا حمایت داده‌‌‌های تورمی را از دست داد

عقب‌گرد نرخ ارز در بازار داخل به کف کانال قیمتی 50‌هزار تومانی باعث شده است تا از حجم ورود نقدینگی به بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا ظرف هفته گذشته کاسته شود. بخشی از معامله‌‌‌گران این بازارها، خریداران سفته‌‌‌باز هستند که در میانه نوسان قیمت بر حجم خریدهای خود می‌‌‌افزایند و از نوسان قیمتی در بازار کسب سود می‌کنند. به این ترتیب با کاهش تلاطم ارزی در کشور، این معامله‌‌‌گران از بازار خارج می‌شوند و به این ترتیب انتظار می‌رود که در زمان فروکش انتظارات تورمی و آرامش در بازار ارز و طلای جهانی، از حجم ورود نقدینگی به ابزارهای طلایی در بازار مالی بورس‌کالا، از جمله گواهی سپرده سکه و شمش طلا و همچنین قراردادهای آتی تعریف‌شده روی این دارایی‌‌‌ها در رینگ مشتقه کاسته شود. ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه نهم آذرماه بالغ بر 661‌هزار و 560گواهی شمش طلا در رینگ مالی بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار گرفت و حجم فروش گواهی شمش طلا در این بازه زمانی نسبت به هفته قبل کاهش 17.5درصدی داشت. ارزش معاملات این بازار نیز در هفته منتهی به‌ روز جمعه نهم آذرماه برابر 2150‌هزار میلیارد ریال بود. ارزش معاملات این بازار نیز در این زمان نسبت به هفته قبل افت 17درصدی داشت.

بررسی روند معاملات گواهی سپرده شمش طلا ظرف روزهای سپری‌شده از هفته جاری از روز شنبه یازدهم آذر تا روز سه‌‌‌شنبه چهاردهم این ماه از افزایش ورود نقدینگی به این معاملات حکایت دارد. در این بازه 4روزه برابر 625‌هزار و 966گواهی سپرده شمش طلا از رینگ مالی بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت که این رقم بیش از کل حجم فروش گواهی سپرده شمش طلا ظرف هفته قبل بود. صعود بهای طلا در بازار جهانی از جمله دلایل افزایش حجم ورود نقدینگی به رینگ دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار داخل بود. صعود نرخ طلا در بازار جهانی ظرف روزهای ابتدایی هفته توانست تاثیر محدودی بر نرخ ارز در بازار آزاد بگذارد، اما تاثیر این سیگنال نسبتا محدود بود.