بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد با توجه به نتیجه جلسات اوپک‌پلاس و همچنین تصمیم‌‌‌های جدید تولیدکنندگان بزرگ نفت مبنی بر کاهش میزان تولید نفت، شاخص برنت از روز جمعه ۸دسامبر مسیر خود را تغییر داده و وارد فاز افزایشی شده است که این موضوع بر آینده قیمت پایه لوب‌کات در بورس‌کالا تاثیر مستقیم می‌‌‌گذارد.  تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی از ابتدای آذرماه سال‌جاری تا روز شنبه ۱۸آذرماه میزبان ۴۵‌هزار و ۵۹۰تن لوب‌کات سبک بود که حدود ۳۷‌هزار تن متقاضی داشت و همه این میزان مورد معامله قرار گرفت. لوب‌کات در بازه زمانی ۱۸روز آذرماه با میانگین قیمت پایه ۱۷‌هزار و ۷۱۱تومان مورد معامله قرار گرفت.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌هد که عرضه و تقاضا برای این محصول در رینگ پتروشیمی در حالت تعادل قرار دارد و از این‌رو بازار رقابتی وجود نداشته و تمام میزان عرضه به فروش رسیده است. بررسی آمار رینگ پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی بورس‌کالا نشان می‌دهد که در مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۱‌هزار و ۸۵۰تن لوب‌‌‌کات سبک در رینگ پتروشیمی عرضه شده بود که با تقاضای ۳۹‌هزار تنی مواجه شد و از این میزان ۳۸‌هزار تن لوب‌‌‌کات سبک در تالار فیزیکی با میانگین قیمت پایه ۱۲‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت.  مقایسه آمار و اعداد معاملات بازار فیزیکی در دو هفته ابتدایی آذرماه طی دوسال پیاپی نشان می‌دهد که میزان عرضه در مدت مورد بررسی آذرماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹‌درصد افزایش داشته است.

همچنین بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که میزان تقاضا در دو هفته ابتدایی آذر ۱۴۰۲، ۵‌درصد افت را به ثبت رسانده است. میزان معاملات در دو هفته نخست آذر ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم نزدیک به ۲.۶درصد با افت همراه بوده است.  بررسی میانگین قیمت پایه لوب‌‌‌کات سبک در مدت مورد مطالعه دوسال پیاپی نیز نشان می‌دهد که قیمت پایه این محصول حدود ۴۲‌درصد در نیمه نخست آذرماه ۱۴۰۲ افزایش داشته و با توجه به اینکه نوسان نرخ ارز در یک‌سال گذشته به تناوب ادامه داشته و مسیر رشد را در پی گرفته است، طی دوماه اخیر نرخ ارز حواله در سامانه مبادلاتی در کانال ۳۷ و ۳۸‌هزار تومانی در نوسان است که رشد نرخ ارز بر سیگنال‌‌‌های قیمتی لوب‌‌‌کات در بازار فیزیکی بورس‌کالا تاثیر مستقیم گذاشته است. از طرفی افزایش قیمت جهانی نفت همزمان با رشد نرخ ارز بر بازار محصول و فرآورده‌های نفتی در بورس‌کالا نیز تاثیرگذار بوده است، از این‌رو در صورت ادامه جنگ در خاورمیانه، افزایش نرخ ارز و بهای جهانی نفت، افزایش قیمت لوب‌‌‌کات در ماه‌‌‌های آتی را می‌‌‌توان پیش‌بینی کرد.

از طرفی مقایسه میانگین قیمت پایه لوب‌کات عرضه‌شده در رینگ پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی آبان‌ماه سال‌جاری با آذرماه نشان می‌دهد که میانگین قیمت پایه در بازه زمانی یک‌ماهه آبان‌ماه حدود ۱۸‌هزار و ۸۰۰تومان به ثبت رسید که بررسی‌‌‌ها حاکی از افت تدریجی قیمت پایه لوب‌کات در بازار فیزیکی است. این کاهش قیمت را می‌‌‌توان به کاهش شاخص برنت ناشی از جنگ در منطقه خاورمیانه و همچنین کاهش میزان تولید نفت توسط تولیدکنندگان بزرگ و از طرفی کاهش میزان تقاضا و مازاد عرضه برای نفت مرتبط دانست.

با توجه به اینکه شاخص برنت از روز ۸دسامبر رویه خود را تغییر داده است، پیش‌بینی می‌شود با توجه به تصمیم‌‌‌های جدید اوپک‌پلاس مبنی بر حذف روزانه ۲.۲میلیون بشکه طی سه‌ماه آینده در سال جدید و همچنین پس از درخواست عربستان‌سعودی و روسیه برای پیوستن بیشتر اعضای اوپک به کاهش تولید، قیمت جهانی نفت روند صعودی را پیش بگیرد و از این‌رو می‌‌‌توان انتظار داشت که قیمت پایه لوب‌کات در رینگ پتروشیمی نیز همچون ماه‌‌‌های گذشته در کانال افزایشی قرار گیرد.