گروه بورس کالا - قیمت سکه در بازارهای داخلی با وجود حرکت منفی طلا در بازارهای جهانی به تاثیر از افزایش 100 تومانی نرخ دلار از سوی بانک مرکزی، رشد متناسبی را تجربه کرد. قیمت سکه در بازار آتی با افزایش محسوسی دنبال شد؛

به طوری که نرخ سکه به تناسب زمان قراردادها با شیب رو به بالایی ادامه پیدا کرد. قیمت سکه روز گذشته از ۴۶۲ هزار تومان تا ۵۲۷ هزار تومان معامله شد تا بیشترین تغییر و رشد را بازار طی یک ماه گذشته شاهد باشد. دلیل اصلی افزایش قیمت سکه با وجود اینکه قیمت طلا در بازارهای جهانی با تکانه‌های منفی به زیر سطح یک هزار و ۵۴۰ نیز رسیده بود، به مبادلات ارز در بازارهای داخلی بر می‌گردد.
البته تنها قیمت دلار در بازار رسمی با رشد صد تومانی روبه‌رو نبود، بلکه سایر ارزهای معتبر نیز از سوی بانک مرکزی افزایش متناسبی را متوجه شدند. رشد قیمت ارزها همچون دلار در بازار رسمی در شرایطی در کشور ما مورد لحاظ قرار می‌گیرد که بهای دلار در بازارهای جهانی براساس سیاست‌های پولی ایالات‌متحده و کمک به بهبود اقتصاد جهانی در سطح پایینی قرار دارد. در واقع ثبات نرخ طلا در بازارهای جهانی طی دو روز گذشته نیز به خاطر تامل سرمایه‌گذاران برای اعلام بسته‌های اقتصادی و پولی بانک مرکزی ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا است که صحبت‌های مبنی بر خرید اوراق گرانبها در اروپا و تزریق محرک‌های جدید پولی در ایالات‌متحده از جمله این سیاست‌ها بوده است. البته با این وجود نگرانی‌هایی مبنی بر بی‌ثباتی بازار ارز و کاهش بهای آن به تاثیر از اوضاع نگران‌کننده اقتصادی جهان و اروپا وجود دارد که همین عامل توانسته در تغییر قیمت طلا در بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد.
قیمت سکه به طور رسمی در بانک‌ها ۴۵۴ هزار و ۴۸۰ تومان اعلام شد که نسبت به روزهای گذشته از روند نسبتا بالایی برخوردار بود. در بازار آتی بورس کالا نیز به تاثیر از بازار نقدی حرکت قیمت سکه با شیب رو به بالایی روبه‌رو بود. قیمت سکه در قراردادهای تیرماه از ۴۶۲ هزار تومان شروع شد و تا ۴۶۷ هزار تومان ادامه پیدا کرد. سکه مبادلاتی شهریورماه نیز با دامنه تغییر ۷ هزار تومانی در محدوده قیمتی ۴۹۰ تا ۴۹۷ هزار تومان قرار گرفت. البته سکه مبادلاتی آبان‌ماه با بیشترین افزایش همراه بود. سکه شهریورماه بین ۵۱۸ تا ۵۲۷ هزار تومان بود تا رکورد قیمتی سکه در بازار آتی به بیشترین میزان خود از آغاز تاکنون باشد.