معاملات محصولات شیمیایی در آرامش برگزار شد

گروه بورس کالا - کتایون دارابی: معاملات روز گذشته گروه شیمیایی‌ها در حالی برگزار شد که ترس از رشد قیمت پایه محصولات پلیمری به تبع از افزایش نرخ ارز دغدغه بسیاری از فعالان بازار در این روز بود.

البته ثبت اولین محصول بر تابلوی بورس و عدم‌تغییر نرخ پایه آن، کارگزاران و خریداران بسیاری را از نگرانی خارج کرد و اجازه داد تا آنها با خیالی آسوده معاملات خود را انجام دهند. به گفته فعالان اقتصادی، با شروع روز گذشته شایعه افزایش نرخ پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با رشد ۱۰۰ تومانی نرخ ارز وجود داشت و به این ترتیب بسیاری از خریداران خود را برای رشد قیمت‌ها آماده کرده بودند. از این رو بسیاری از خریداران پیش از شروع معاملات بورس از کارگزاران خواسته بودند تا حجم معاملات آنها را در صورت رشد قیمت‌های پایه کاهش دهند.

اگر چه در این روز رشد نرخ ارز بازار داخلی را متاثر کرد و نرخ‌ها را بالا برد، اما بر خریدهای بازار تاثیری نداشت؛ چرا بازار پتروشیمی همچنان دچار رکود است.

البته رشد نرخ ارز تاثیری بر بورس کالا نداشت و به این ترتیب برخی از محصولات با نرخ پایه و برخی دیگر نیز وارد زمان مچینگ شدند. در این روز مانند روز سه‌شنبه تمامی محصولات ۵ درصد بالاتر از نرخ پایه معامله شدند و در گروه شیمیایی‌ها نیز اکثر محصولات با عدم‌استقبال خریداران مواجه شدند.

جنجال معامله Z۳۰s در بورس کالا و دردسر مصرف‌کنندگان

با این حال در این روز تنها معامله دو کالای پلیمری اندکی جو رینگ پتروشیمی را دچار تغییر و تحول کرد. پلی پروپیلن z۳۰s یکی از آن کالاهایی بود که روز گذشته با وجود عرضه یک هزار و ۹۸۰ تنی، کارگزاران ۶۷۰ هزار تن تقاضا را برای خرید آن بر تابلوی بورس کالا ثبت کردند.

به گفته آگاهان بازار، پایین بودن تناژ عرضه و همچنین عدم‌قابلیت تقسیم این کالا بین خریداران سبب شد تا Z۳۰s معامله نشود. فعالان بازار و بورس در این باره می‌گویند: عدم‌عرضه گریدهای متفاوت پلی پروپیلن مانند Z و V و ... طی ماه‌های گذشته برای بسیاری از مصرف‌کنندگان این محصولات دردسرهای فراوانی ایجاد کرده و حتی عرضه‌کنندگان نیز در خصوص عدم‌عرضه این کالا توضیحی در بورس عنوان نکرده اند.

در این روز همچنین گرید بادی پلی‌اتیلن سنگین ۵۵۰۲ که با نرخ یک هزار و ۷۶۰ تومان روی تابلوی بورس آمده بود، با کاهش نرخ توسط عرضه‌کننده روبه‌رو شد و به این ترتیب با نرخ یک هزار و ۷۵۰ تومان ثبت شد و کارگزاران توانستند برای این کالا ۵ درصد بالاتر از نرخ پایه رقابت کنند.

رکود ادامه دار در بازار پی‌وی‌سی

در این روز همچنین پی‌وی‌سی با توجه به رکود بازار و همچنین پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها استقبال‌کننده زیادی نداشت؛ اگر چه برخی از فعالان بازار می‌گویند: با افزایش نرخ ارز امکان رشد قیمت محصولات وارداتی وجود دارد، اما ابهامات زیادی در حال حاضر گریبانگیر بازار پی‌وی‌سی شده است. برخی از فعالان می‌گویند: اگر فکری به حال نرخ ارز نشود، به احتمال زیاد نرخ پایه محصولات نیز در بورس کالا افزایش خواهد یافت. این در حالی است که برخی از آگاهان بازار می‌گویند: محصولات پتروشیمی به دلیل تولید در داخل و مصرف داخلی نباید با رشد قیمت روبه‌رو شوند.

با این حال در این روز پی‌وی‌سی S۵۷ آبادان خریداری نداشت، S۶۶، به میزان۴۰ تن و S۷۲ نیز به میزان ۵۶۰ تن معامله شد. آگاهان بازار همچنان در خصوص نرخ پی‌وی‌سی معتقدند؛ نرخ این کالا در حال حاضر بالاست و برای خریداران به صرفه نیست؛ چرا که بسیاری از تاجران این کالا را در ماه‌های گذشته ۹۳۸ تومان خریداری کرده اند.

البته در این روز بیشتر آگاهان بازار با توجه به رشد نرخ ارز از روند بازار پتروشیمی در روزها و هفته‌های آتی ابراز بی‌اطلاعی کرده و بازار را غیرقابل پیش‌بینی می‌دانند و معتقدند بازار پتروشیمی به واسطه رشد نرخ ارز در روز گذشته دچار ابهامات زیادی خواهد شد.