گروه بورس‌کالا- قیمت آهن قراضه و بیلت در مبادلات هفته منتهی به دوم ژوئن پس از چند هفته ثبات با افزایش قیمت مواجه شد. به طوری که در تازه‌ترین گزارش متال بولتن قیمت معاملاتی آهن قراضه HMS)1&2 80:20) درهفته مورد بررسی معادل 444-440 دلار/تن، فوب گزارش شده است، در حالی که قیمت هفته قبل معادل 427-424 دلار/تن، فوب‌روتردام بوده است. همچنین قیمت آهن قراضه HMS)1&2 70:30) و Shredded در هفته مزبور به ترتیب بالغ بر 434-430 دلار/تن و 449-445 دلار/تن، فوب روتردام گزارش شده است که در مقایسه با هفته گذشته بیش از 15دلار/تن رشد داشته است.

در طول هفته مورد بررسی، شرایط آرام و باثبات نسبی حاکم بر بازارهای جهانی آهن قراضه در روزهای آغازین هفته گذشته به تدریج تغییر کرده و با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته، بازارهای جهانی شاهد رشد قابل توجه قیمت‌ها بوده است. طبق اعلام فعالان بازار، رشد قیمت میلگرد موجب شد که تعدادی از خریداران آهن قراضه، به ویژه در ترکیه که از بازار خرید خارج شده بودند، مجددا به بازار برگشته و به خرید ادامه دهند که با تقویت تقاضای خرید آهن قراضه، قیمت‌های فروش نیز افزایش یافت.
تحلیلگران بازار بر این عقیده‌اند در صورت تداوم افزایش قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی، احتمال استمرار رشد قیمت آهن قراضه نیز دور از انتظار نیست و به نظر می‌رسد تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان در کشورهای مسلمان و تعطیلات تابستانی در نیمکره شمالی در ماه آگوست، بازار رو به رشد میلگرد ادامه یابد.
در همین حال قیمت بیلت نیز در اغلب بازارهای جهانی، از روند صعودی برخوردار بوده است. گزارشات منتشره از بازارهای مختلف نشان می‌دهد که تحت تاثیر عوامل مختلفی از قبیل افزایش قیمت آهن قراضه، رشد تقاضای خرید بیلت و محدودیت دسترسی به دلیل تکمیل سفارشات فروش اغلب کارخانه‌ها در ماه ژوئن، اغلب کارخانه های صادرکننده بیلت در کشورهای مختلف در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت خود را بالا بردند. هر چند برخی از فعالان بازار، به ویژه تجار، رشد تقاضای موجود برای خرید بیلت را شکننده برشمرده و در خصوص تداوم آن شک وتردید دارند.
تازه‌ترین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، قیمت معاملاتی بیلت در بازار داخلی و صادراتی این کشور، دارای روند صعودی بوده است. رشد قیمت آهن قراضه و استمرار تقاضای خرید بیلت از سوی برخی از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از قبیل مصر و عربستان و رشد قیمت محصولات فولادی از جمله میلگرد، موجب شد که اغلب تولیدکنندگان بیلت ترکیه باز هم قیمت‌های فروش خود را در بازارهای داخلی و صادراتی افزایش دهند. تازه‌ترین قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به طور متوسط 690-680 دلار/تن (تحویل درب کارخانه) بوده است که در مقایسه با هفته قبل بالغ بر20 دلار/تن رشد نشان می‌دهد. همچنین، تازه‌ترین قیمت معاملاتی بیلت صادراتی ترکیه معادل 690-680 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته از افزایشی معادل 20 دلار/تن برخوردار بوده و پیشنهاد قیمت بالاتر نیز در بازار شنیده شده است. همچنین قیمت بیلت وارداتی ترکیه معادل670-660 دلار/تن، سی اف آر اعلام شده که نسبت به قیمت هفته گذشته تغییری نداشته است.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد که قیمت معاملاتی بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS در هفته مورد بررسی معادل ۶۷۰-۶۶۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه بوده که در مقایسه با قیمت هفته قبل حدود ۳۰ دلار/تن افزایش داشته است. رشد قیمت آهن قراضه و افزایش تقاضای خرید بیلت از سوی تعدادی از کشورها، به ویژه توسط مصر و ایران، موجب شده که قیمت بیلت صادراتی تولیدکنندگان کشورهای CIS هم بالا برود. گزارشات موجود حاکی از تکمیل سفارشات فروش کارخانجات بیلت این کشورها در ماه ژوئن است و فعالان بازار در انتظار اعلام قیمت‌های فروش ماه جولای هستند.
قیمت معاملاتی بیلت برمبنای سی اف آر بنادرکشورهای منطقه خلیج فارس675-670 دلار/تن، سی اف‌آر اعلام شده است که مربوط به چند هفته قبل است. در بازار اعلام شد که قیمت جدید پیشنهادی تولیدکنندگان بیلت ترکیه به بالاتر از 700 دلار/تن، سی اف آر خلیج فارس افزایش یافته است. اضافه می‌کند، فعالیت خرید بیلت توسط تعدادی از کشورهای منطقه از جمله عربستان که عمدتا با هدف ذخیره سازی صورت می‌گیرد، در حال افزایش است.
در بازار ایران، آخرین قیمت پیشنهادی بیلت از سوی تولیدکنندگان کشورهای CIS معادل ۶۸۰-۶۷۰ دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی اعلام شده است که نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشته است.
در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در مناطق مختلف چین همراه با نوسانات دارای روند تقریبا نزولی بوده است.
آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین (با احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید ۲۰mnsi، ۴۵۹۳ یوآن/تن (۷۰۹ دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.
قیمت بیلت با کیفیت Q235 و Q195 نیز، معادل 4507 یوآن/تن (695 دلار/تن) بوده که در مقایسه با قیمت هفته گذشته حدود 10 یوآن/تن افت داشته است. قیمت بیلت صادراتی چین معادل 854-853 دلار/تن، فوب اعلام شده که در مقایسه با هفته قبل حدود 1 دلار/تن افزایش داشته است.
منبع: کارگزاری سی ولکس کالا