خبرگزاری موج - دلایل کاهش قیمت جهانی مس در هفته گذشته تشریح شد.

محمود الهی‌فرد، مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس کالا با اشاره به روند نزولی قیمت مس طی هفته گذشته میلادی اظهار کرد: قیمت این فلز از ۵۰/۹۲۲۴ دلار در ۳۱ ماه مه میلادی به ۵۰/۹۰۱۵ دلار به ازای هر تن در سوم ژوئن ۲۰۱۱ میلادی رسید. وی در خصوص عوامل مهم تاثیرگذار روی قیمت مس، به انتشار آمار ناامیدکننده اشتغال آمریکا از سوی دپارتمان این کشور در هفته قبل اشاره کرد.

وی یادآور شد: افزایش نرخ بیکاری در این کشور از ۹ درصد به ۱/۹ درصد در ماه مه سال میلادی جاری سبب شد تا نرخ برابری ارزش نرخ دلار در برابر سایر ارزهای عمده جهان کاهش چشمگیری یابد. الهی‌فرد در ادامه افزود: همین امر موجب رویگردانی معامله‌گران بین‌المللی از خرید فلزات اساسی مانند مس در بازارهای جهانی و کاهش قیمت مس شد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که انتشار احتمال تشدید بحران بدهی در کشور یونان، در صورت عدم کمک اتحادیه اروپا به این کشور و شدت یافتن ناآرامی‌ها در کشور یمن، به عنوان یکی از مسیرهای اصلی تجارت نفت موجب شد تا نگرانی‌هایی در بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نسبت به بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری در این شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی در دنیا به وجود آید.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا تصریح کرد: در نتیجه این امر با به وجود آمدن ترس در بین سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی جهان، تقاضای فیزیکی برای فلز مس در هفته قبل با کاهشی چشمگیر همراه که به دنبال آن بهای این فلز ارزشمند نیز مجددا با افت همراه شد.

وی اظهار کرد: در همین حال در هفته گذشته مسوولان یکی از معادن مهم تولیدکننده مس در اسپانیا در سی و یکم ماه مه اعلام کرد از ماه میلادی جاری یعنی ژوئن تا سال ۲۰۱۲ برنامه ای به منظور افزایش میزان ظرفیت تولیدی خود در دست اجرا دارد.

الهی فرد در ادامه افزود: بازتاب انتشار این گزارش در هفته قبل و افزایش ظرفیت تولیدی این معدن که در کالاهای مس، طلا و نقره به ترتیب سه هزار و ۹۰۰ تن، ۱۰۰ هزار تن و ۱۵۰ هزار تن خواهد بود موجب شد تا اندکی از نگرانی کارشناسان اقتصادی مبنی بر کسری عرضه مس در بازارهای جهانی، کاهش یابد.

وی اضافه کرد: این اتفاقات درحالی رخ داد که همچنان چشم‌انداز بلند مدت احتمال افزایش قیمت برای این فلز ارزشمند در سال میلادی وجود دارد که این مساله نیز کماکان موجب ترغیب معامله‌گران و سفته‌بازان به خرید این فلز ارزشمند در بازارهای جهانی می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس کالا، علاوه بر موارد مذکور این پیش‌بینی وجود دارد که موارد مهمی همچون وضعیت رشد اقتصادی جهان، شروع به بازسازی در کشور ژاپن پس از رونق صنعت HEALTH در این کشور، تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین، سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا، اقدامات سایر بانک‌های مرکزی دنیا و نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی در تعیین روند آتی فلز مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.